پوند مصر پس از جنگ اوکراین که باعث فرار دلار شد، نزدیک به 14 درصد کاهش یافت

[ad_1] © رویترز. عکس فایل: سکه های یک پوند مصری در موزه ضرابخانه به مناسبت روز پلیس در 25 ژانویه، سالگرد قیام 2011 کشور، در قاهره، مصر در 25 ژانویه 2021 دیده می شود. رویترز/عمرو عبدالله دلش توسط پاتریک ور و نادین آوادالا قاهره (رویترز) – پوند مصر روز دوشنبه پس از هفته‌ها فشار بر

کد خبر : 181695
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
پوند مصر پس از جنگ اوکراین که باعث فرار دلار شد، نزدیک به 14 درصد کاهش یافت

[ad_1]


© رویترز. عکس فایل: سکه های یک پوند مصری در موزه ضرابخانه به مناسبت روز پلیس در 25 ژانویه، سالگرد قیام 2011 کشور، در قاهره، مصر در 25 ژانویه 2021 دیده می شود. رویترز/عمرو عبدالله دلش

توسط پاتریک ور و نادین آوادالا

قاهره (رویترز) – پوند مصر روز دوشنبه پس از هفته‌ها فشار بر این ارز تقریباً 14 درصد کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران خارجی میلیاردها دلار از بازارهای خزانه مصر پس از حمله روسیه به اوکراین خارج کردند.

داده های Refinitiv نشان داد که پس از معامله در حدود 15.7 پوند در برابر دلار از نوامبر 2020، پوند در برابر دلار به 18.17-18.27 کاهش یافت.

بانک مرکزی همچنین در نشست غیرمنتظره سیاست های پولی، نرخ بهره یک شبه را 100 واحد افزایش داد.

افراد نزدیک به مذاکرات می گویند مصر با صندوق بین المللی پول در مورد کمک های احتمالی مذاکره کرده است، اما هیچ درخواست رسمی اعلام نکرده است.

جیمز سوانستون از کپیتال اکونومیکس گفت: «این اقدام خوبی برای انجام است زیرا کاهش ارزش پوند آن را تقریباً مطابق با ارزش منصفانه‌اش می‌کند و می‌تواند راه را برای یک توافق جدید صندوق بین‌المللی پول هموار کند».

با این حال، این مهم است که آیا سیاست گذاران اکنون اجازه دهند پوند آزادانه تر شناور شود یا به مدیریت آن ادامه دهند و اجازه دهند عدم تعادل های خارجی بار دیگر ایجاد شود که احتمالاً منجر به کاهش ارزش گام های بعدی مانند امروز در آینده می شود.

صندوق بین المللی پول در قاهره بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.

فاروق سوسا، اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس (NYSE:) گفت: تضعیف پوند در روز دوشنبه می‌تواند جریان‌های ارز خارجی را تسریع کند، در حالی که سرمایه‌گذارانی که قبلاً در خزانه‌های مصر پول داشتند، بعید است که اکنون بفروشند.

او گفت: «این حرکت به منظور به دام انداختن نقدینگی در بازار و جذب سرمایه‌گذارانی است که ممکن است در حاشیه نشسته و منتظر پایین آمدن پوند باشند.

اما احتمالاً به تورم و دلار شدن احتمالی محلی نیز می‌افزاید.

سوسا گفت: «سوال بزرگ این است که آیا این کافی است یا ممکن است برای جلب سرمایه‌گذاران پرتفوی بیشتر مورد نیاز باشد.

افزایش قیمت واردات گندم

بانکداران گفتند که کمبود دلار منجر به مسدود شدن بنادر مصر شده است، زیرا واردکنندگان نمی توانند ارز خارجی لازم را برای اعتبار اسنادی برای ترخیص کالاهای خود دریافت کنند.

جنگ در اوکراین همچنین مصر را با هزینه‌های بیشتر برای نیازهای وارداتی گندم و همچنین از دست دادن درآمد گردشگری از بازدیدکنندگان روسی و اوکراینی از استراحتگاه‌های دریای سرخ مواجه کرده است. روسیه و اوکراین تامین کنندگان اصلی گندم مصر هستند که اغلب بزرگترین واردکننده گندم در جهان است.

بر اساس مطالعه هفته گذشته مؤسسه تحقیقات بین‌المللی سیاست غذایی، قیمت‌های بالاتر گندم می‌تواند هزینه‌های سالانه دولت برای واردات گندم را تقریبا دوبرابر کند و به 5.7 میلیارد دلار برساند که باعث فشار بر مالی دولت و افزایش فشار تورم می‌شود.

تورم سرفصل به بالاترین حد خود در نزدیک به سه سال اخیر رسیده است و در ماه گذشته 8.8 درصد ثبت شده و به سقف بالای محدوده هدف 5 تا 9 درصدی بانک مرکزی رسیده است.

بر اساس بیانیه دفتر وی، مصطفی مدبولی، نخست وزیر، قیمت نان بدون یارانه را در روز دوشنبه 11.5 پوند مصر (0.66 دلار) در هر کیلوگرم تعیین کرد. به دلیل اختلال در واردات گندم ناشی از حمله روسیه به اوکراین، قیمت ها تا 25 درصد افزایش یافته بود.

بانک مرکزی فشارهای تورمی جهانی را که به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده است، به دلیل افزایش نرخ بهره ذکر کرد که نرخ وام یک شبه را به 10.25 درصد و نرخ سپرده یک شبه آن را به 9.25 درصد رساند.

بانک دولتی مصر و بانک ملی مصر روز دوشنبه گفتند که گواهی سپرده با بازدهی 18 درصد ارائه می کنند.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.