پوتین: مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند

به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد روسیه با بلاروس برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور توافق کرده است. رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان

کد خبر : 338528
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
پوتین: مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند


به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد روسیه با بلاروس برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور توافق کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر تهدید کرده بود که در صورت گسترش بیشتر ناتو، این کشور تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، مدت‌ها است موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای به‌گفته او «تاکتیکی» در بلاروس را مطرح کرده بود.

پوتین استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس را امری عادی توصیف کرد و گفت ایالات متحده سال‌ها است که تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای خود را در خاک کشورهای متحدانش مستقر کرده است. اوگفت: در اینجا هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد: اولا ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد. آنها مدت‌هاست که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در خاک کشورهای متحد مستقر کرده‌اند. ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم. تاکید می‌کنم بدون نقض تعهدات خود و بدون نقض تعهدات بین المللی در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای این کار را انجام می‌دهیم.

وی همچنین اعلام کرد که این تسلیحات احتمالا اوایل تابستان سال جاری میلادی به بلاروس منتقل می‌شوند اما نگفت که دقیقا چه زمانی این تسلیحات اتمی قرار است به این سایت جدید که در حال ساخت و ساز است، منتقل شوند.

به‌گفته پوتین، تا اول ماه ژوییه، ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس تکمیل خواهد شد.

پوتین تاکید کرد به‌رغم انتقال تسلیحات و سامانه‌های هسته‌ای به بلاروس، کنترل جنگ‌افزارها و سامانه‌های نظامی کماکان در اختیار مسکو خواهد بود.

همچنین مشخص نیست که این تسلیحات قرار است در چه مکانی در بلاروس نگهداری شوند. این اقدام انتقال قدرت و توانایی حملات اتمی روسیه را در مرز شرقی ناتو گسترش می‌دهد.

اگرچه این صحبت‌ها از سوی ولادیمیر پوتین غیرمنتظره نیست اما این یکی از مشخص ترین سیگنال‌های هسته‌ای روسیه از آغاز حمله به اوکراین در ۱۳ ماه پیش محسوب می‌شود.

این روند نخستین بار از اواسط دهه ۹۰ میلادی است که روسیه پایگاهی را برای چنین تسلیحاتی در خارج از این کشور مستقر می‌کند.

ایالات متحده با احتیاط به اظهارات پوتین واکنش نشان داده و یکی از مقام‌های ارشد واشنگتن گفته هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مسکو قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.

وی افزود، روسیه و بلاروس در حال گفت‌وگو هستند تا در زمانی مناسب تسلیحات اتمی را منتقل کنند. ما هیچ دلیلی برای تعدیل موقعیت استراتژیک هسته‌ای خود ندیده‌ایم و هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود. ما متعهد به دفاع جمعی از ائتلاف ناتو هستیم.

بلاروس با سه کشور عضو ناتو یعنی لهستان، لیتوانی و لتونی هم مرز است.

پوتین: مسکو سلاح هسته‌ای در بلاروس مستقر می‌کند
روسای جمهوری بلاروس و روسیه

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس مدت‌هاست که درخواست چنین استقراری را داده است. ما کنترل این تسلیحات را به بلاروس نمی‌دهیم. آمریکا هم چنین کاری نکرده است. ما دقیقا همان کاری را می‌خواهیم انجام بدهیم که آنها برای یک دهه انجام داده‌اند. آنها متحدانی در چند کشور مشخص دارند و آنها را آموزش می‌دهند. ما هم می‌خواهیم دقیقا همان کار را انجام بدهیم.

پوتین خاطرنشان کرد، روسیه ۱۰ جنگنده در بلاروس دارد که قابلیت حمل تسلیحات اتمی تاکتیکی را دارند. چند فروند موشک تاکتیکی اسکندر هم به بلاروس منتقل شده که می‌توانند تسلیحات اتمی پرتاب کنند.

ولادیمیر پوتین در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با کانال تلویزیونی ۲۴ روسیه گفت: آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به احتمال زیاد در خرابکاری و انفجار در خط لوله گازی نورد استریم که سپتامبر گذشته میلادی رخ داد، دست داشته‌اند.

وی همچنین گفت که با نتیجه گیری‌های سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی در این باره موافق است.

رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی به پاول زاروبین، یکی از روزنامه نگاران حاضر در جلسه پرسش و پاسخ در کرملین اعتراف کرد که افشای کل حقیقت بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، پوتین ابراز امیدواری کرد که در مقطعی از زمان در نهایت مشخص می‌شود که چه کاری و چگونه انجام شده است.

پوتین همچنین گفت، روسیه اجازه نظامی سازی فوق العاده اقتصاد را نخواهد داد و افزود: ما طوری اقتصاد خود را می‌سازیم که اجازه ندهیم تا بیش از حد نظامی سازی شود چون هدفمان توسعه مهندسی مدنی، بهداشت و درمان، آموزش، ساخت و ساز زیرساخت‌هاست نه چیز دیگر.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه غرب در حال افزایش تولید تسلیحات است، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که اگر ایالات متحده از ۱۵ هزار مهمات امسال به ۴۲ هزار مهمات در سال آینده تغییر کند. هر کشور غربی قوانین، برنامه‌هایی برای توسعه، اقتصاد، آموزش و بهداشت درمان خودش را دارد.

تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در پی جنگ اوکراین و پس از تامین تسلیحات از سوی غرب برای دولت کی‌یف شدت گرفته است.

تسلیحات هسته‌ای “تاکتیکی” به تسلیحاتی گفته می‌شود که برای دستاوردهای خاص در میدان نبرد استفاده می‌شوند تا تسلیحاتی که توانایی نابود کردن شهرها را دارند. مشخص نیست روسیه چه تعداد از این تسلیحات را در اختیار دارد.

در این میان، کمپین بین المللی انهدام تسلیحات اتمی این اظهارنظر از سوی پوتین را به شدت خطرناک دانسته و در حساب توئیتری خود نوشت: در زمینه جنگ در اوکراین، احتمال اشتباه در محاسبه یا تفسیر نادرست بسیار زیاد است. به اشتراک گذاشتن تسلیحات هسته‌ای وضعیت را بسیار بدتر می‌کند و عواقب انسانی فاجعه باری را به دنبال دارد.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.