پشت پرده نشست پنج جانبه «شرم الشیخ»

امروز یکشنبه ۲۸ اسفندماه، شهر ساحلی «شرم الشیخ» مصر میزبان نمایندگانی از بازیگران مختلف خاورمیانه به همراه آمریکا است. این نشست در فضایی برگزار می شود که در روزهای اخیر مسائلی از امکان سنجی مشارکت نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته تا دستاوردهای احتمالی آن به موضوع مورد بحث میان مقامات و نیز شهروندان فلسطینی تبدیل

کد خبر : 335488
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
پشت پرده نشست پنج جانبه «شرم الشیخ»



امروز یکشنبه ۲۸ اسفندماه، شهر ساحلی «شرم الشیخ» مصر میزبان نمایندگانی از بازیگران مختلف خاورمیانه به همراه آمریکا است. این نشست در فضایی برگزار می شود که در روزهای اخیر مسائلی از امکان سنجی مشارکت نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته تا دستاوردهای احتمالی آن به موضوع مورد بحث میان مقامات و نیز شهروندان فلسطینی تبدیل شده بود.

در نهایت با تازگی رسانه‌های عبری زبان از دیدار برخی مسئولان فلسطینی و اسرائیلی در شرم الشیخ خبر دادند و «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد که در دیدار با «هادی عمرو» نماینده ویژه آمریکا در امور فلسطین درباره مقدمه‌چینی برای نشست پنج جانبه شرم الشیخ، مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی، روابط دوجانبه و آخرین تحولات بعد از نشست «العقبه» اردن گفت وگو کرده است.

احزاب و گروه های فلسطینی اما نسبت به اهداف و چشم انداز این نشست با شک و تردید می نگرند و آن را بیش از منافع فلسطین، در راستای منافع رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند؛ نشستی که در وهله نخست هویت اسلامی و عربی شرکت کنندگان را نشانه رفته است.

از این رو شاهد مواضع انتقادی برخی از اعضای حماس و جهاد اسلامی هستیم که «موسی ابومرزوق» رئیس دفتر روابط بین المللی حماس و «خالد البطش» از رهبران جهاد اسلامی در این جرگه قرار دارند.

ابومرزوق رئیس دفتر روابط بین المللی حماس خاطرنشان کرد که «این جنبش با نشست شرم الشیخ مخالف است. گزینه این جنبش تشدید مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است» و البطش از رهبران جهاد اسلامی هم هشدار داد : نشست شرم الشیخ تلاشی از سوی آمریکا برای رفع انزوا از کابینه نتانیاهو است.

از نگاه آنها، مشارکت تشکیلات خودگردان در نشست شرم الشیخ بی توجهی به اراده و آرمان های مردم فلسطین، زیر پاگذاشتن اجماع ملی، نقض تصمیمات شورای ملی و شورای مرکزی مبنی بر به رسمیت نشناختن رژیم اسرائیل و عمل نکردن به تعهدات امنیتی و سیاسی است.

یکی از عمده دلایل بدبینی فلسطینی ها به نشست شرم الشیخ، مشاهده توافق بی سرانجام و بی نتیجه العقبه است؛ نشستی امنیتی با همین اعضا که حدود یک ماه پیش در شهر «العقبه» در جنوب اردن برگزار شد.

در نشست العقبه بر سر توقف اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین برای مدت محدود و همچنین توقف شهرک سازی و برگزاری نشستی دیگر در شرم الشیخ توافق شد.

بنابراین بر اساس بیانیه پایانی نشست مزبور، رژیم صهیونیستی متعهد شد که بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند.

مقامات فلسطینی بر این باورند که رژیم صهیونیستی به این مفاد به ویژه بند مرتبط با توقف یورش‌ها به شهرهای فلسطینی عمل نکرده است و چه تضمینی وجود دارد که به توافق احتمالی در شرم الشیخ وفادار بماند آن هم در شرایطی که سران تل آویو پیش از برگزاری نشست کنونی تاکید کرده بودند که سیاست هایشان در قبال فلسطینی ها تغییر نخواهد کرد و به عملیات ترور ادامه خواهند داد.

همان طور که پیشتر اشاره شد، یکی از مهمترین اهداف برگزاری نشست شرم الشیخ آن هم با اصرار و تحت فشار آمریکا، خروج اسرائیل از انزوای خودساخته ای است که طی چند ماه گذشته با روی کار آمدن کابینه تندرو نتانیاهو تشدید شده است.

از سوی دیگر، توافق ایران و عربستان پس از هشت سال تنش و متعاقب آن ازسرگیری و ترمیم مناسبات تهران با دیگر کشورهای عربی منطقه، آمریکا را نگران ساخته است. در نتیجه همزمان با تلاش کاخ سفید برای خروج اسرائیل از بن بست و انزوا، آمریکا در این شهر ساحلی مصر گوشه چشمی هم به ایران دارد و تهران را باید بخشی از پازل شرم الشیخ دانست.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.