پس از الحاق قره‌باغ به خاک جمهوری آذربایجان، مردم وارد ارمنستان شدند

[ad_1] هوشمند نیوز – حسین عسکری؛ ریما الیزباریان و دو دخترش در اوایل بعدازظهر از مرز ارمنستان عبور کردند، برادر ریما الیزباریان با شکلات و شیرینی از آن‌ها استقبال کرد، این اولین باری بود که آن‌ها بعد از گذشت یک‌ سال همدیگر را می‌دیدند. الیزباریان گفت: در حال حاضر خیلی خوشحالم، برادرش گفت: همیشه می‌دانستم که

کد خبر : 407273
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
پس از الحاق قره‌باغ به خاک جمهوری آذربایجان، مردم وارد ارمنستان شدند

[ad_1]

هوشمند نیوز – حسین عسکری؛ ریما الیزباریان و دو دخترش در اوایل بعدازظهر از مرز ارمنستان عبور کردند، برادر ریما الیزباریان با شکلات و شیرینی از آن‌ها استقبال کرد، این اولین باری بود که آن‌ها بعد از گذشت یک‌ سال همدیگر را می‌دیدند.

الیزباریان گفت: در حال حاضر خیلی خوشحالم، برادرش گفت: همیشه می‌دانستم که آن‌ها می‌آیند، می‌دانستم که خوب خواهند شد.

مقامات دولت جدا‌ شده ارمنستان در قره‌باغ گفته‌اند که قصد دارند هزاران آواره را از این منطقه به ارمنستان منتقل کنند.

محاصره این قلمرو توسط آذربایجان منجر به کمبود شدید غذا، سوخت و آب در استپانکرت و مناطق اطراف آن شده است.

Picture4

منطقه قره‌باغ کوهستانی الحاقی به کشور آذربایجان

دولت ارمنستان از آذربایجان خواسته است تا جاده‌ای را در امتداد کریدور لاچین به ارمنستان باز کند تا کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی وارد شود و مردم محلی از آن خارج شوند. بسیاری از یک کمپین پاکسازی قومی زمانی که مقامات آذربایجان کنترل را به دست گیرند، بیم دارند.

دولت ارمنستان اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح روسی از مرز منطقه مورد مناقشه به ارمنستان منتقل می‌شوند.

دولت ارمنستان در یک بیانیه گفته است: به اطلاع شما هموطنان عزیز می‌رسانیم که با همراهی نیروهای حافظ صلح روسی، خانواده‌هایی که در اثر عملیات‌های اخیر نظامی بی‌خانمان مانده‌اند و تمایل خود را برای خروج ابراز کرده‌اند به ارمنستان منتقل خواهند شد، دولت در آینده نزدیک اطلاعاتی در مورد جابجایی سایر گروه‌های جمعیتی منتشر خواهد کرد.

مقامات محلی این کشور جدایی‌طلب که به آرتساخ نیز معروف است، پیشتر گفته بودند که پس از طرح آذربایجان برای ادغام مجدد این سرزمین، قصد دارند بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت را به ارمنستان تخلیه کنند.

بسیاری از ارامنه، قره‌باغ کوهستانی را سرزمین اجدادی خود می‌دانند اما در سطح بین المللی به عنوان قلمرو آذربایجان شناخته شده است.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از سال‌ها جنگ این منطقه توسط دولت ارمنستان اداره می‌شد.

Picture5

ورود مردم بومی قره‌باغ کوهستانی به مرز ارمنستان از طریق کریدور لاچین

دولت ارمنستان اعلام کرد که آماده استقبال از ۱۲۰۰۰۰ هموطن ارمنی قومی است و به احتمال زیاد آنها به زودی آنجا را ترک خواهند کرد.

اولین پناهجویان از منطقه نزدیک شوشا آمدند، جایی که شهرها و روستاهای ارمنی در محاصره نیروهای آذربایجانی در حمله این هفته‌ قرار گرفتند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز یکشنبه در یک سخنرانی زنده گفت: دولت ما عاشقانه از برادران و خواهران ما از قره‌باغ کوهستانی استقبال خواهد کرد.

ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی هنوز با خطر پاکسازی قومی روبرو هستند، در روزهای اخیر کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی رسیده است اما این موضوع، وضعیت نگران کننده را تغییر نمی‌دهد. اگر شرایط واقعی زندگی برای ارامنه قره‌باغ کوهستانی در خانه‌هایشان ایجاد نشود و سازوکارهای موثر محافظت در برابر پاکسازی قومی ایجاد نشود، این احتمال افزایش می‌یابد که ارامنه قره‌باغ کوهستانی مهاجرت از سرزمین خود را تنها راه ببینند.

وی از بلوک امنیتی تحت تسلط روسیه که ارمنستان یکی از اعضای آن است انتقاد کرد و گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی در جلوگیری از خشونت ناکارآمد بوده است.

هنوز مشخص نیست در روزهای آینده چند نفر ممکن است از قره‌باغ کوهستانی تخلیه شوند، اما هتل‌های بزرگ در شهر مجاور گوریس به طور کامل توسط دولت رزرو شده است تا بتواند هجوم آتی مردم را در خود جای دهد.

نیروهای حافظ صلح روسیه گفته‌اند که نزدیک به ۸۰۰ آواره که بسیاری از آنها از روستاها و شهرهای کوچک مورد حمله آذربایجان گریخته‌اند، در فرودگاه این منطقه زندگی می‌کنند.

ده‌ها هزار نفر دیگر در شهر استپانکرت گیر افتاده‌اند که پذیرای هزاران آواره است که پس از دور جدید خشونت‌ها به این شهر گریخته‌اند.

پناهجویان با اتوبوس از قره‌باغ به یک کمپ خیمه‌ای دولتی در نزدیکی مرز منتقل شدند سپس در آنجا ثبت‌نام شدند و در هتل‌های محلی به آنها مسکن داده‌ شد و به کمک‌های روانی دسترسی پیدا کردند، یک پسر در حالی که پرسنل پزشکی با او صحبت می‌کردند اشک می‌ریخت.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.