پروژه «گیگا» بن‌سلمان، عربستان‌سعودی را از نو می‌سازد!/ عکس

[ad_1] تینا مزدکی_ گیگا بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد محمدبن‌سلمان برای متحول کردن کشور است؛ هر کدام از بخش‌های این برنامه از نظر مقیاس و جاه طلبی بسیار بزرگ هستند و بسیاری از آنها مستقیماً توسط صندوق ثروت دولتی کشور، صندوق سرمایه گذاری عمومی، تأمین مالی می‌شوند. سایر برنامه‌ها، مانند شهرک غیرانتفاعی محمدبن‌سلمان،

کد خبر : 407364
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
پروژه «گیگا» بن‌سلمان، عربستان‌سعودی را از نو می‌سازد!/ عکس

[ad_1]

تینا مزدکی_ گیگا بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد محمدبن‌سلمان برای متحول کردن کشور است؛ هر کدام از بخش‌های این برنامه از نظر مقیاس و جاه طلبی بسیار بزرگ هستند و بسیاری از آنها مستقیماً توسط صندوق ثروت دولتی کشور، صندوق سرمایه گذاری عمومی، تأمین مالی می‌شوند. سایر برنامه‌ها، مانند شهرک غیرانتفاعی محمدبن‌سلمان، توسط خود ولیعهد تامین مالی می‌شوند.

بسیاری از پروژه‌های گیگا، به توسعه بخش‌هایی سنتی مانند مکه و جده و یا پارک ملک سلمان در ریاض مربوط می‌شود؛ دیگر پروژه‌های گیگا در سایت‌های متعددی پخش شده‌اند، از جمله پروژه‌ شرکت سعودی داون تاون، که هدف آن ایجاد مراکز شهری در ۱۲ شهر در سراسر پادشاهی است و توسعه‌دهنده املاک روشن، که مأموریت ساخت ۴۰۰۰۰۰ خانه در سراسر عربستان را دارد.

تعداد زیادی از معماران غربی در حال طراحی برای پروژه‌های گیگا هستند.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
نئوم

بدون شک شناخته شده‌ترین پروژه گیگا سعودی، نئوم بزرگترین و همچنین بحث برانگیزترین طرحی است که در این پادشاهی توسعه یافته‌است.

نیوم یک شهر در استان تبوک در شمال غربی عربستان خواهد بود که قرار است تا سال‌های آتی قابل سکونت شود. برنامه‌ریزی شده‌است که از فناوری‌های هوشمند در شهر استفاده شود و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری عمل کند. مقاله (The Line) در ژانویه ۲۰۲۱، از طرح این پروژه به طول ۱۷۰ کیلومتر در منطقه نئوم که قرار است یک میلیون شهروند بدون ماشین‌های معمولی در این شهر زندگی کنند، رونمایی کرد.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
روشن

اگرچه روشن به اندازه نئوم شناخته شده نیست، اما به همان اندازه جاه طلبانه است. شرکتی که توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی راه‌اندازی شده‌است، وعده افزایش نرخ مالکیت خانه در عربستان سعودی به ۷۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ را داده‌است. برای انجام این کار، ساخت ۴۰۰۰۰۰ خانه را هدف قرار داده است.

پروژه روشن هم اکنون در حال انجام است و تاکنون ۶۰۰۰ خانه ساخته شده و ۲۷۰۰۰ خانه در حال ساخت را در خود جای داده‌است. این پروژه همچنین شاهد ساخت ۸۵۰ مسجد، ۲۴۰۰ مدرسه و کاشت یک میلیون درخت خواهد بود.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
پروژه دریای سرخ

یکی دیگر از طرح‌های بسیار تبلیغاتی، پروژه دریای سرخ، است که در آن مناطقی از سواحل عربستان سعودی را به تفرجگاه‌ها به عنوان بخش کلیدی تمرکز کشور بر افزایش گردشگری تبدیل خواهد کرد. این پروژه شامل فرودگاهی است که توسط استودیوی بریتانیایی Foster + Partners طراحی شده‌است که در حدود ۱۵ کیلومتری از ساحل در داخل کشور ساخته می‌شود.

استودیو به شدت درگیر توسعه است. این شرکت در حال طراحی چندین هتل، از جمله یک هتل حلقه‌ای شکل روی پایه‌ها و استراحتگاه جزیره مرجانی بلوم (تصویر) و همچنین یک هتل در میان تپه‌های شنی عربستان سعودی است. Foster + Partners همچنین در حال طراحی یک موسسه حیات دریایی شبیه صخره های مرجانی در استراحتگاه Amaala است.

استودیوهای دیگری که روی این پروژه کار می کنند عبارتند از Kengo Kuma and Associates که در حال طراحی ۱۰۰ ویلا برای تعطیلات است.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
دیریه

توسعه ۷ کیلومتر مربعی دیریه در غرب ریاض بر روی سایت میراث جهانی یونسکو عطریف متمرکز است، شهری از خشت و گل که خانه اصلی خانواده آل سعود بوده و به عنوان “زادگاه پادشاهی” شناخته می شود.”

پروژه توسعه ۶۳.۲ میلیارد دلاری که توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تامین می‌شود، توسط جری اینزریلو کهنه کار صنعت هتل هدایت می‌شود، با هدف تبدیل این سایت به یک مقصد گردشگری مبتنی بر فرهنگ است. پس از تکمیل، این منطقه شامل ۳۸ هتل، شش موزه و ۲۶ جاذبه فرهنگی دیگر خواهد بود.

مرحله اول بازسازی، منطقه غذاخوری ممتاز تراس Bujairi، که شامل ۲۱ رستوران مشرف به شهر گلی است، در پایان سال گذشته افتتاح شد.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
پارک ملک سلمان

پروژه پارک ملک سلمان که در حال حاضر در مرکز ریاض در دست ساخت است، قصد دارد «بزرگترین پارک شهری جهان» باشد.

این پارک که توسط استودیوی دانمارکی هنینگ لارسن و استودیوی سعودی عمرانیا طراحی شده‌است، دارای ۱۱ کیلومتر مربع فضای سبز و یک میلیون درخت خواهد بود. به گفته سازنده، با ۱۰۰ درصد آب شهری بازیافت شده آبیاری خواهد شد.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
جده مرکزی

این توسعه مسکونی عمدتاً با مساحت ۵.۷ میلیون متر مربع که توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی تامین می‌شود، شامل ۱۷۰۰۰ واحد مسکونی و ۲۷۰۰ اتاق هتل می‌شود که توسط چهار ساختمان برجسته پوشش داده می‌شود.

این مکان‌های دیدنی شامل یک مرکز هنری است که توسط استودیو هیترویک (تصویر) در یک کارخانه نمک‌زدایی سابق در کنار دریای سرخ طراحی شده‌است.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
پروژه قیدیه

پروژه دیگری با هدف توسعه گردشگری کشور، قیدیه به عنوان “پایتخت در حال ظهور عربستان سعودی برای سرگرمی، ورزش و فرهنگ” توصیف می‌شود.

این پروژه ۳۶۷ کیلومتر مربعی که در حال ساخت در غرب ریاض است، دارای امکانات تفریحی متعددی از جمله عرصه‌های ورزشی، سالن‌های کنسرت، پیست مسابقه، زمین گلف با نام تجاری جک نیکلاوس و شش پرچم (تصویر) خواهد بود. طولانی ترین، بلندترین و سریع ترین ترن هوایی جهان. این پروژه ۱۰۰ درصد متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی است.

«گیگا»؛ خوابی که بن‌سلمان برای عربستان سعودی دیده‌است!/ عکس
مورابا

مورابا که برای “تعریف خط افق جدید ریاض” طراحی شده‌است، یک منطقه تجاری و سرگرمی خواهد بود که در اطراف آسمان خراش مکعبی شکلی به ارتفاع ۴۰۰ متر به نام موکب ساخته شده‌است.

این مکعب که شامل دو میلیون متر مربع مغازه و جاذبه‌های فرهنگی و توریستی است، مرکز توسعه‌ای به مساحت ۱۹ کیلومتر مربع را تشکیل می‌دهد که به عنوان یک منطقه مرکزی جدید برای پایتخت عربستان سعودی طراحی شده‌است.

این پروژه به رهبری ولیعهد سعودی محمد بن سلمان شامل ۱۰۰۰۰۰ واحد مسکونی، ۹۰۰۰ اتاق هتل، ۹۸۰۰۰۰ متر مربع مغازه و ۱.۴ میلیون متر مربع فضای اداری خواهد بود.

منبع: dezeen

۲۲۷۲۲۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.