پرده برداری از یک شایعه/ مرضیه برومند بخاطر هو شدن استعفا نداد؛ تاریخ نامه ۱۰ مهر است

[ad_1] مهسا بهادری: خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره، خونه مادربزرگه شادی و غصه داره این گذشته‌ای بود که مرضیه برومند با برنامه‌های کودکش برای ما رقم زد و تا خواست دوران مدیریتی خودش را در خانه سینما پشت سر بگذارد به قدری با مسائل و سنگ‌اندازی‌ها مواجه شد که حالا به جای خانه مادربزرگه باید

کد خبر : 427384
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱:۰۲
پرده برداری از یک شایعه/ مرضیه برومند بخاطر هو شدن استعفا نداد؛ تاریخ نامه ۱۰ مهر است

[ad_1]

مهسا بهادری: خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره، خونه مادربزرگه شادی و غصه داره این گذشته‌ای بود که مرضیه برومند با برنامه‌های کودکش برای ما رقم زد و تا خواست دوران مدیریتی خودش را در خانه سینما پشت سر بگذارد به قدری با مسائل و سنگ‌اندازی‌ها مواجه شد که حالا به جای خانه مادربزرگه باید بگوییم، خانه (سینما) هزارتا قصه دارد و متاسفانه در ادامه آن هم باید بگوییم خانه سینما فقط غم دارد.

قبل از مرضیه برومند و اتفاقات اخیر به گذشته بازگردیم سال ۱۳۶۸ که پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اختصاص ۲٪ از درآمد فروش سینما جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما، خانه سینما بنیانگذاری شد. سه سال بعد، یعنی در سال ۱۳۷۱ خانه سینما با حضور مدیران دولتی راه‌اندازی شد که بنیانگذاران آن (فخرالدین انوار، معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد)، سید محمد بهشتی (مدیرعامل وقت بنیاد سینمایی فارابی) و محمدمهدی حیدریان (مدیرکل نظارت و ارزشیابی) بودند. نخستین هیئت مدیره انتخابی در سال ۱۳۷۲ با حضور ۱۹ صنف مختلف تشکیل شد.

مرضیه برومند کارگردان کهنه‌کار و معتبر سینمای ایران، در حالی که دوره مدیرعاملی‌اش در «خانه سینما» به یک سال هم نرسیده بود، از ادامه قبول این مسئولیت صنفی، استعفا کرد و عطای مدیرعاملی خانه سینما را به لقایش بخشید!

این کارگردان خاطره‌ساز و محبوب سینما و تلویزیون ایران که در طول چهاردهه گذشته همواره یکی از چهره‌های تأثیرگذار در زمینه تولید و عرضه محصولات نمایشی ویژه کودکان و نوجوانان بوده و آثار ماندگار بسیاری را در قاب تلویزیون و پرده نقره‌ای سینما به ثبت رسانده بود.

خوشحالی برومند

در زمستان سال گذشته، با پیشنهاد مدیرعاملی خانه سینما از سوی محمدمهدی عسگرپور مواجه شد و به‌رغم تردیدهای جدی‌ای که داشت، آن را پذیرفت. این تردیدها را از کجا می‌دانیم؟ خودش در روز معارفه‌اش این ماجرا را مطرح کرد. انتصاب مرضیه برومند به مدیرعاملی «خانه سینما» آنقدر اتفاق مبارکی بود که تعداد قابل توجهی از چهره‌های معتبر سینما، بعد از مدت‌ها برای مراسم معارفه او در خانه هنرمندان گردهم آمدند. عصر روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه بود که آیین تودیع منوچهر شاهسواری و معارفه مرضیه برومند با حضور سینماگران برگزار شد. همان روزی که برومند پشت تریبون اعلام کرد: «خوشحال که همه خوشحال شده‌اند»

برومند ادامه داد: «تصور می‌کنند من رئیس سینمای ایران شده‌ام!» بله او درست تذکر داده بود، بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که قرار بود در ماه‌های آینده در سینمای ایران رقم بخورد، خارج از حیطه اختیارات و حتی اطلاع مدیرعامل خانه سینما بود. قول می‌دهم تلاش کنم تا تعادلی بین احساسات و عقلانیت خود برقرار کنم تا در آرامش واقع‌گرایانه و بدون سیاست‌زدگی برنامه‌های خانه سینما را دنبال کنم. به خاطر منافع خانه سینما اهل تعامل و گفتگو هستم و از درون خانه سینما از نظرات تمام صنوف بهره‌مند شوم. تقریباً هیچ چیز نمی‌دانم و باید به کمک دوستان این همه مشکل را حل کنیم. امیدوارم آبروی خانم‌ها را نبرم.»

انتصابی که یک گام روبه جلو به شمار می‌آمد چرا که انتصاب یک مدیرعامل زن برای مهمترین نهاد صنفی سینمای ایران مسئله مهمی بود که با کمی اغماض می‌توانیم بگوییم بی‌سابقه بود.

او، اما دیروز و بعد از گذشت تنها ۸ ماه از تکیه بر کرسی مدیرعاملی «خانه سینما» با انتشار متنی پرنکته و صریح، از این سمت کناره‌گیری کرد.

دوباره به گذشته بازگردیم، به پنج ماه پیش حدود سه ماه بعد از مراسم معارفه، مرضیه برومنددر یک نشست رسانه‌ای مقابل خبرنگاران قرار گرفت تا از دغدغه‌ها و اولویت‌های خود در «خانه سینما» بگوید.

در همین نشست بود که او تأکید کرد درباره «مشکلات مالی خانه سینما» کابوس می‌بیند و مجبور به استفاده از قرص‌های آرام‌بخش شده است. همان‌جا بود که تأکید کرد با مسئولان سازمان سینمایی و ارشاد بر سر «ماهیت خانه سینما» اختلاف نظر جدی دارد و گفت: «ما می‌گویم یک صنف هستیم، اما آن‌ها می‌خواهند یک موسسه فرهنگی باشیم.» و همین دو شاخص نشان می‌داد او به درستی معضلات دیرپای این نهاد صنفی را شناسایی کرده است.

این نشست رسانه‌ای که در کنار محمد مهدی عسگر پور برگزار شد، دقیقا یک روز بعد از سخنرانی پر از تهدید و خط و نشان محمد خزاعی برای گروهی از سینماگران برگزار شد و برومند در فوری‌ترین واکنش به اظهارات رئیس سازمان سینمایی، در برابر رسانه‌ها تأکید کرد: «من از آن سخنان بسیار تعجب کردم. احتمالاً آقای خزاعی نمی‌خواسته بگوید و زبانش اینچنین چرخیده است! ما با چنین چیزی موافق نیستیم. اگر مناسباتی درست بین خانه سینما و سازمان سینمایی درباره فیلم‌های بدون پروانه شکل بگیرد، شاید بتوانیم کاری کنیم، اما چرا این فیلم‌ها پروانه ساخت نمی‌گیرند؟ چرا وقتی پروانه می‌گیرند، پروانه نمایش نمی‌گیرند؟ فیلم‌های دارای پروانه ساخت و نمایش باز هم دچار اعمال سلیقه می‌شوند و جلوی آن‌ها را می‌گیرند!»

بیشتر بخوانید:

شب جنجالی روی آنتن زنده: از بدعت غلط علی‌عسگری با زدن رشیدپور و پایتخت تا دلیل فراری شدن ستاره‌ها از تلویزیون

بودجه‌های چند صد میلیاردی نهادهای فرهنگی از پس چند سریال بر نمی‌آیند؟/ آقای خسروپناه شبکه نمایش خانگی را هم تعطیل کنید مشکل حل نمی‌شود

تکلیف «اسکار» مهران مدیری معلوم شد

همه چیز آرام بود ناگهان…!

تقریبا حواشی تا حدودی آرام شده بود که به شهریور رسیدیم، ماهی که قرار بود جشن خاه سینما برگزار شود. محمد مهدی عسگرپور پیش از این در نشست خبری خانه سینما درباره وضعیت برگزاری جشن خانه سینما گفته بود: «ما جزو کشورهایی هستیم که نمی‌توانیم هر سال هر جشنی را با یک قاعده برپا کنیم، چون مناسبات کشور ما متفاوت است. به هر حال امسال باید این رویداد را برگزار کنیم اما ممکن است قالب آن متفاوت باشد اما به هر حال مراسمی را خواهیم داشت و آن اواخر شهریور خواهد بود.»

اما بلافاصله پس از این ماجرا فرهاد توحیدی که پیش از این به عنوان دبیر جشن خانه سینما معرفی شده بود با انتشار متنی در صفحه مجازی خود از این سمت کناره‌گیری کرد.

در متن فرهاد توحیدی که خطاب به محمدمهدی عسگرپور رئیس هیأت مدیره خانه سینما نوشته شده، آمده است:

«روز ملی سینما را به جنابعالی و اعضای هیأت مدیره تبریک عرض می‌کنم، گرامی‌داشت روز سینما بهانه‌ای است برای آنکه خانواده بزرگ سینمای ایران و دوستداران سینما گرد هم آیند و عشق و اشتیاق خود را به این هنر والا نشان دهند بی گمان بزرگان سینمای ایران نیز با همین نیت و انگیزه رونق بخشی به صنعت سینما این روز را در تقویم رسمی کشور گنجانده و جشن بزرگ سینمای ایران را بنیاد کردند تاریخچه برگزاری ۲۲ دوره گذشته اما نشان می‌دهد که برگزاری آنها همواره متأثر از حوادث روز بوده است نیک آگاهید که برخی از صنوف مؤثر خانه سینما موافق برگزاری دوره بیست و سوم نیستند و بیم آن می‌رود که تداوم اقدامات اجرایی به بروز دو دستگی و رویارویی میان اصناف خانه سینما منجر شود.

به گواه بیست و اندی سال فعالیت صنفی این جانب همواره مانع یکپارچگی سازمانی در عین وجود اختلاف نظر بوده‌ام بنابراین اجازه می‌خواهم با تشکر از حمایت‌های همه جانبه جنابعالی و هیأت مدیره و مدیرعامل محترم استعفای خود را از دبیری رویداد دوره بیست و سوم تقدیم کرده و آرزو کنم در آستانه تأسیس خانه سینما انسجام و همدلی میان اصناف خانه سینما پایدار باشد.»

برومند چرا استعفا داد؟

از شب گذشته تا امروز این اخبار دست به دست می‌شود که بخاطر حواشی پیش آمده در مراسم بدرقه داریوش مهرجویی، برومند تصمیم به استعفا گرفته است بسیاری هم معتقدند که محمدمهدی عسگرپور عامل این استعفا است که اگر به صحبت‌ها ابتدایی مرضیه برومند باز گردیم، خلاف این ماجرا به دست می‌آید و نکته بعد هم اینکه نامه‌ استعفای برومند که در آن دلیل استعفایش را نوشته بود : ««ناتوانی من در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما که در لغو رویداد سالانه موسوم به جشن سینما خود را نشان داد و هم‌چنین خودداری سازمان سینمایی از پرداخت‌های به موقع تکلیفی به دلایل مختلف مزید بر علت شد و احساس کردم بودن من دیگر نه تنها ثمر ندارد بلکه ممکن است به این نهاد صنفی با ارزش و یگانه آسیب وارد کند، بنابراین استعفای خودم را تقدیم کردم و قول دادم تا تاریخ بیستم آبان همچنان خانه سینما را اداره کنم و به قولم عمل کردم. برای خانه و خانواده پرافتخار سینما آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و همچنان در خدمت مردم و فرهنگ و هنر این سرزمین هستم.» در دهم مهر یعنی ۱۹ روز بعد از استعفای فرهاد توحیدی ابلاغ شده بود.

۲۴۵۲۴۵

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.