پایه‌های جدید مالیاتی در اقتصاد کشور را می‌توانیم ایجاد کنیم

[ad_1] به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: شناخت بنده از آقای خاندوزی به یک دهه باز می‌گردد، در مجلس دهم وی معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشتند، با وی همکاری داشتیم، جدیت، پیگیری و اشراف علمی و تعصبی که برای

کد خبر : 94566
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۱۴
پایه‌های جدید مالیاتی در اقتصاد کشور را می‌توانیم ایجاد کنیم

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: شناخت بنده از آقای خاندوزی به یک دهه باز می‌گردد، در مجلس دهم وی معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌ها را بر عهده داشتند، با وی همکاری داشتیم، جدیت، پیگیری و اشراف علمی و تعصبی که برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته‌اند قابل اهمیت و مثال زدنی است. در این دوره هم در کمیسیون اقتصادی در کنار وی همکاری بسیاری داشتیم. دغدغه‌ای که در حوزه کلان اقتصادی کشور بارها مطرح و در طول یک سال و چند ماهی که از مجلس می گذرد و به عنوان مجلس انقلابی از آن یاد می‌شود، برخی مطالبات از دولت در حوزه اقتصادی داشتیم و دولت دوازدهم کوتاهی کرد و دولت در انجام برخی از آنها که ظرفیت اقتصادی کشور بود، سرپیچی کرد.

وی در ادامه گفت: امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است، امروز در مقام پیگیری این موضوعات هستیم. به خاندوزی هم در جلسات کمیسیون عرض کردم و امروز هم در جمع شما این نکات را عرض می‌کنم. همان طور که رهبری فرمودند مشکلات اقتصادی را به فضل الهی بر آن فائق خواهیم آمد و مطمئن هستیم نگاهی که در این حوزه شکل خواهد گرفت می‌تواند مبنای تحولات اساسی در ساختار اجرایی کشور باشد. برای این که این اقدام صورت گیرد باید راهکارهایی که به آن رسیدیم، عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در دو حوزه با دکتر خاندوزی به توافق رسیده ایم، حوزه اول مأموریت‌های نظارتی مجلس است که تکالیف دولت به ویژه وزارت اقتصاد در این مأموریت‌ها اجرایی نشده است و با حضور خاندوزی اولین انتظار ما این است که با نگاه کارشناسی و با رویکرد مجاهدانه وی این مأموریت‌های نظارتی پیگیری شود. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان که اگر دولت آنها را اجرا می‌کرد بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی و کسری بودجه حل می‌شد. ما به دولت برای اجرای این قانون ۱۵ ماه مهلت دادیم و حدود ۷ ماه از تصویب این قانون هم گذشته ولی دولت دوازدهم حدود ۵۰ درصد ظرفیت قانونی را عملیاتی کرده است. از حدود ۱۰ یا ۱۱ دستگاه پز در کشور حدود ۵۰ درصد را توانستیم شفاف سازی کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: موضوع دیگر مولدسازی دارایی های دولت است، حجم عظیم دارایی‌های دولت که امروز هزینه‌های فرصت برای اقتصاد کشور شده است، این موضوع مبنای تصمیم‌گیری شده است. دکتر خاندوزی بر این موضوع در جلسات کمیسیون‌های اقتصادی تأکید کردند. امروز بسته پیشنهادی برای این موضوع در دستور کار قرار دارد که ظرفیت موجود است و نیاز به قانون هم ندارد.

وی در ادامه گفت: موضوع بعدی بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد است، در گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده است فضای کسب و کار کشور، فضای مناسبی نیست. توافق شده است تمام آنچه را که در حوزه اقدامات اجرایی وزارت اقتصاد باید انجام شود و انجام نشده باید عملیاتی شود. در این موضوع فهرست زیادی دارم و به مردم اعلام می‌کنم که ان‌شاء الله این سرفصل هایی که مطرح کردیم عملیاتی شود. سرفصل دیگر موارد تقنینی است، از آقای بحرینی تشکر می کنم به خاطر مطالبی که در حضور رئیس جمهور مطرح کردند. قانون اصلاح بانک مرکزی اولین مطالبه جدی نظام و کشور است ، مورد دیگر اصلاح عملیات قانون بانکداری در کشور که از محورهای اساسی کشور است. امروز این ظرفیت پیش آمده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: موضوع دیگر اصلاح ساختار نظام مالیاتی است به جز قوانین موجود پایه‌های جدید مالیاتی در اقتصاد کشور را می‌توانیم ایجاد کنیم و روی محورها کار کرده‌ایم، مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه، نمونه‌هایی از اقداماتی است که انجام دادیم و در دستور کار کمیسیون اقتصادی بوده است.

وی بیان کرد: موضوع دیگر اصلاح قوانین در شفافیت اطلاعات مالی در کشور است، اصلاح قانون نظام جامع حسابداری و حسابرسی که در حال حاضر در کمیسیون مطرح است. در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون تمام این مسائل را با توجه به شرایط کشور و اولویت‌ها دسته‌بندی کرده‌ایم و محورهای آن را آماده کردیم و برخی از کارگروه‌ها بر عهده خود آقای خاندوزی بوده است. این موارد اگر در چارچوب ضوابط علمی، توافق بین مجلس و دولت عملیاتی شود، تک تک این موارد می‌تواند آثار مثبتی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت تأکید کرد: بر اساس گزارش‌هایی که داریم حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند. خوشبختانه این طرح نهایی شده است و گزارش آن را خدمت رئیس جمهوری ارائه کردم. این محورها نمونه‌ای از برنامه‌های تحولی است که در صورتی که ان‌شاء الله دولت از این وزیر جوان حمایت کند، اجرایی خواهد شد. با محوریت وزارت اقتصاد و مجموعه این امور ما مطمئن هستیم آثار و پیامدهای بسیار خوبی در کوتاه مدت باعث بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور شود.

پورابراهیمی در ادامه تاکید کرد: نکته پایانی این است که همان طور که رئیس جمهوری هم تأکید کردند شرط معرفی وزرا ویژگی‌های جریان انقلابی را داشته باشند. امروز می‌گویم از خاندوزی حمایت می‌کنیم دو شرط برای آقای خاندوزی می‌گذاریم یک سالم بودن که به لطف خدا از نیروهای سلامت نظام محسوب می‌شود و نکته دوم در خصوص کارآمدی در فعالیت‌های اقتصادی است. ان‌شاء الله با این دو ویژگی یعنی سلامت و کارآمدی در انجام وظایف می‌توانیم مسیر حرکت آینده را تعیین کنیم و می‌توانیم اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در آخر گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام فشارهای خارجی و با وجود همه تحریم‌ها که اتفاق افتاده اگر بر توانمندی‌های درونی کشور برنامه‌ریزی کند، قطعاً به فضل الهی به بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌توانیم امیدوار شویم.

۲۲۳۲۲۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.