پایان فاز اول مرمت خانه قجری “محسنی” اراک

[ad_1] ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مقاوم سازی و استحکام بخشی بنای تاریخی محسنی اراک خبر داد. مصطفی مرزبان با اشاره به بازدید از این پروژه که به همراه رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهر اراک، معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت و کارشناسان این اداره کل صورت گرفت گفت:

کد خبر : 443564
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
پایان فاز اول مرمت خانه قجری “محسنی” اراک

[ad_1]

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مقاوم سازی و استحکام بخشی بنای تاریخی محسنی اراک خبر داد.

مصطفی مرزبان با اشاره به بازدید از این پروژه که به همراه رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهر اراک، معاون میراث فرهنگی، فرمانده یگان حفاظت و کارشناسان این اداره کل صورت گرفت گفت: در این بازدید مقرر شد مرمت‌های اضطرای بنا، تقویت و استحکام بخشی پی‌ها، ستون‌ها، مرمت بام و مرمت سازه‌ها و مرمت تزئینات که از مهم‌ترین عملیات مورد نیاز خانه است در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: برنامه مرمت حفاظتی و استحکام بخشی این خانه تاریخی با استفاده از اقدامات نوین استحکام بخشی و نجات بخشی مجموعه که توسط مهندسین مشاور با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال و با نظارت عالی این اداره کل تهیه و تصویب شده در حال انجام است که فاز اول آن به اتمام رسیده است.

مرزبان گفت: خانه پنج هزار متری محسنی در اراک با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، بواسطه معماری خاص خود یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره قاجار در این شهر محسوب می‌شود. آرایه‌ها و تزئینات ارزشمند معماری از جمله آجرکاری و ترکیب آجر و کاشی بویژه در بخش حوض‌خانه بنا زینت بخش این خانه تاریخی شده است. خانه تاریخی محسنی شامل بخش اندرونی و بیرونی، حمام، کالسکه خانه و بخشی حوزه علمیه بوده و دارای یک حیاط مرکزی اصلی و پنج حیاط اختصاصی است.

پایان فاز اول مرمت خانه قجری "محسنی" اراک

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، او افزود: قاب‌بندی‌های اجرا شده در سقف، طاق نماهای تزئینی در فضاهای مسکونی طبقه دوم خانه(در جبهه شمالی و غربی) و تزئینات اجرا شده در حوض‌خانه، شاخص‌ترین عناصر تزئینی خانه حاج‌آقا محسن را تشکیل می‌دهد.

خانه حاج آقا محسن اراکی یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دوره قاجار در ایران است که پانزدهم دی ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایان فاز اول مرمت خانه قجری "محسنی" اراک

پایان فاز اول مرمت خانه قجری "محسنی" اراک

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.