پاسخ بایدن به ادعای مشارکت ایران در عملیات حماس

[ad_1] خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس درباره این که آیا ایران از عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی مطلع بوده یا در آن نقشی داشته است، مدعی شد که ایران مدام از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و افزود: اما درباره

کد خبر : 416357
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
پاسخ بایدن به ادعای مشارکت ایران در عملیات حماس

[ad_1]

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس درباره این که آیا ایران از عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی مطلع بوده یا در آن نقشی داشته است، مدعی شد که ایران مدام از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند و افزود: اما درباره این که آیا از پیش مطلع بوده‌اند یا به برنامه‌ریزی برای این حمله کمک‌ کرده‌اند، هیچ مدرکی تاکنون وجود ندارد.
جنبش حماس فلسطین در ۷ اکتبر (۱۵) مهر، عملیات غافلگیرانه گسترده‌ای را از نوار غزه موسوم به «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد. رژیم صهیونیستی در پی این حمله،‌ وضعیت جنگی اعلام کرده و حملات متقابل علیه نوار غزه را انجام داد که ادامه دارد. این رژیم همچنین با مرتکب شدن جنایت جنگی، نوار غزه را با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت در محاصره انسانی قرار داده و آب، برق و گاز آن را قطع و ورود غذا و دارو به آن را ممنوع کرده است.
هم رژیم صهیونیستی و هم فلسطین تاکنون بیش از هزار کشته و هزاران مجروح را اعلام کرده‌اند.
برخی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی نقش ایران در انجام این حمله شده‌اند. چند نشریه آمریکایی نیز با استناد به اظهارات غیرموثق منابع مطلع، همین ادعا را تکرار کردند.
این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، چمد روز پس از وقوع این حمله، در یک سخنرانی با اشاره به عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس بیان کردند: « ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎‌بوسیم، اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در یک نشست خبری در این باره گفت: طرح این اتهامات و اظهارنظرها در ارتباط با ایران و نقش ایران با انگیزه‌های مختلف سیاسی و در جهت توجیه شکست سنگین  رژیم صهیونسیتی، توجیه حمایت‌های مختلف غرب از جمله آمریکا از اشغالگران و توجیه ماجراجویی‌های رژیم صهیونسیتی انجام می‌شود.
منابع اطلاعاتی آمریکا نیز تاکید کردند که جامعه اطلاعاتی این کشور هنوز نمی‌تواند در این زمینه به طور کامل نتیجه‌گیری کند و به بررسی شواهد در رابطه با دخالت ایران در حمله حماس به رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.
شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، این منابع اعلام کردند که بخشی از اطلاعات دریافتی باعث شده تا تحلیل‌گران در ارزیابی اولیه خود بگویند که دولت ایران نقش مستقیمی در این حمله نداشته است.
اگرچه، مقامات آمریکایی، از جمله «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شچرای امنیت ملی آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور پیش‌تر مدعی شده بودند که ایران به دلیل حمایت از حماس در این رویدادها «شریک جرم» محسوب می‌شود.
همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت «اطلاعات اولیه کسب شده توسط آمریکا نشان می‌دهند که سران ایران نیز از حمله ناگهانی حماس به اسرائیل غافلگیر شده بودند و آن‌ها در جریان این حمله نبودند».
این روزنامه نوشت که آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای ‌آن‌ها به شواهدی مبنی بر اینکه ایران مستقیما به برنامه‌ریزی برای حمله کمک کرده است، دست نیافته‌اند.
خبرگزاری اسپوتنیک در ادامه نوشت، بایدن به سی‌بی‌اس گفت که در حال حاضر و با وجود گسترش درگیری‌ها با حماس، زمان پیگیری راهکار «دو کشوری» نیست.
بایدن در این باره مدعی شد: «فکر می‌کنم اسراییل درک می‌کند که بخش قابل توجهی از مردم فلسطین با حماس و حزب‌الله هم‌نظر نیستند.»
او همچنین درباره فلسطین گفت: « اما باید حاکمیت فلسطینی وجود داشته باشد. باید راهی برای یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد. این مسیر که به آن «راهکار دو کشوری» می‌گویند، دهه‌هاست که سیاست آمریکا بوده است. این راهکار کشوری مستقلی در کنار فلسطین برای ۵ میلیون فلسطینی ایجاد خواهد کرد که در غزه و کرانه باختری زندگی می‌کنند.»
او در ادامه درباره تاثیر این جنگ بر عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی که دولت آمریکا در حال میانجیگری برای آن بود، به سی‌بی‌اس گفت که روند عادی‌سازی روابط طرفین پایان نیافته و زمان‌بر خواهد بود.
رییس جمهور آمریکا ادعا کرد: «سعودی‌های، اماراتی‌ها و دیگر کشورهای عربی می‌دانند که امنیت و ثباتشان در صورت عادی‌سازی روابط با اسراییل بالاتر خواهد رفت. انجام شدن آن زمان‌بر خواهد بود.»
او با اشاره به نداشتن رییس مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل تاثیری که شکاف درون حزبی جمهوری‌خواهان روی انتخاب یکی از کاندیداهای آن برای این سمت داشته است، گفت که فعالیت نکردن فعلی کنگره خطرات در جهان را افزایش می‌دهد.

کشمکش‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان  باعث شده است که نتواند به حمایت از حملات رژیم صهوینیستی علیه حماس بپردازد و لوایح هزینه‌های دولت را پیش از پایان یافتن بودجه دولت در ۱۷ نوامبر تصویب کند.
جمهوری‌خواهان امیدوار بودند که بتوانند از رخ‌دادهای آزاردهنده ژانویه که محافظه‌کاران تندرو مک‌کارتی را مجبور کردند پس از پشت سر گذاشتن ۱۵ دور رای‌گیری طی ۴ روز، ریاست‌ را به دست بگیرد.
اسپوتنیک در ادامه گزارش داد که بایدن در این گفت‌وگو اظهار کرد که از تمایل خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۴ مطمئن است و «فرصت‌های بزرگی برای ساختن جهانی بهتر دارد.»

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.