پارازیت گرانی در بازار گوشی همراه / واردکنندگان نگران تامین ارز هستند

تخصیص ارز برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار چند ماهی است که تعیین و تکلیف نشده است. اواخر اردیبهشت‌ماه ممنوعیت واردات آیفون سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت اما چند روز بعد اعلام شد، ممنوعیتی در واردات هیچ کدام از برندهای موبایل وجود ندارد. البته از خرداد ماه برای واردات موبایل تخصیص ارزی

کد خبر : 237633
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۵۷
پارازیت گرانی در بازار گوشی همراه / واردکنندگان نگران تامین ارز هستند


تخصیص ارز برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار چند ماهی است که تعیین و تکلیف نشده است. اواخر اردیبهشت‌ماه ممنوعیت واردات آیفون سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت اما چند روز بعد اعلام شد، ممنوعیتی در واردات هیچ کدام از برندهای موبایل وجود ندارد. البته از خرداد ماه برای واردات موبایل تخصیص ارزی انجام نشده است و فعالان این حوزه از نگران تنظیم و تأمین بازار در شهریور و مهر هستند. در این خصوص گفتگویی با رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

ابراهیم درستی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: در حال حاضر حدود ۲ ماه تأمین ارز برای موبایل در ۲ گروه کمتر و بیشتر از ۶۰۰ دلار و تالار دوم نداریم. ثبت سفارش فعلاً در ردیف قرار گرفته است. کمافی‌السابق براساس ارز نیما انجام می‌شود. باید در زمان تخصیص و تأمین منتظر تصمیم بانک‌ها باشیم.

درستی ضمن اشاره به سرنوشت دریافت ارز از صادرکنندگان خشکبار اظهار کرد: دریافت ارز از صادرکنندگان خشکبار همان زمان به نتیجه نرسید. صادرکنندگان خشکبار توانایی تأمین ارز ندارند. این روند تنها ۷ یا ۸ روز به طول انجامید. راهکار پیشنهادی ما بازگشت ثبت سفارش با عرض نیما است.

وی افزود: عرضه و تقاضا برای گوشی در بازار عادی است. کمبودی در بازار تلفن همراه کشور نداریم. البته باید بپذیریم که قدرت خرید مردم به واسطه شرایط اقتصادی کاهش پیدا کرده است. به واسطه اولویت‌های زندگی و افزایش قیمت ارز خروجی بازار کم شده است. امیدواریم با وجود شرکت‌های فعال در این حوزه و تدابیر دولت برای واردات رسمی کمافی‌السابق ارز تأمین شود. در رابطه با تأمین کالا هیچ مشکلی تا امروز در زمان تحریم و حال حاضر نداشتیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در پایان ضمن اشاره به رونق واردات مسافری گفت: جنس مسافری همیشه در بازار است اما با توجه به کاهش ثبت سفارش‌ها، جنس مسافری پررنگ شده است.

منتظر بحران در بازار موبایل باشیم؟

با وجود پیک هفتم کرونا و احتمال غیرحضوری بودن مدارس در مهرماه، افزایش قیمت احتمالی گوشی و تبلت، دانش آموزان و دانشجویان را با مشکل رو به رو خواهد کرد. اختلال در روند تأمین ارز مطمئناً تأثیر منفی بر قیمت‌ها می‌گذارد. البته تخصیص ارز تنها مشکل بازار موبایل نیست. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صدها هزار موبایل با مشکل ترخیص مواجه شده‌اند. حجم انبوهی از مرسوله‌های تلفن همراه در گمرک خاک می‌خورند. تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات کد تعرفه گمرکی (HS Code) مانع ترخیص سفارش‌های قبلی شده است.کد HS Code یک سیستم کدگذاری، استانداردسازی، کنترل شناسایی و طبقه‌بندی بین‌المللی کالا است. این کد با توجه به سیاست‌های مالیاتی، قیمت‌گذاری، بودجه‌بندی و اقتصاد مشخص می‌شود. تغییر کد HS Code باید با تصمیم‌گیری صحیح باشد اما تصمیم لحظه‌ای اخیر برای شرکت‌های واردکننده موبایل دردسرساز شده است. واردکننده‌ها کالای خود را با کد قدیمی تهیه کرده است و در حال حاضر باید شاهد خاک خوردن مرسوله‌های خود در گمرک باشد. در اصل این مشکل باید بین بانک مرکزی و وزارت صمت برطرف شود. بانک مرکزی مدعی است، این تغییرات را دریافت نکرده است. در نتیجه کد ساتا به شرکت‌ها برای ترخیص نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

۲۷۱ ۴۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.