وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه» – ایسنا

وضعیت عمارت «مسعودیه» رو به وخامت است. بخش‌های از آجرهای دیوار بیرونی ریخته و عابرانی که هر روز از خیابان «ملت» گذر می‌کنند، نگران ریزش دیوارهای عمارت قاجاری هستند. به گزارش ایسنا، این وضعیت از سمت خیابان «ملت» در تهران مشاهده می‌شود که بخشی از آجرهای این عمارت که از سمت خیابان برای جلوگیری از

کد خبر : 206950
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۲۶
وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه» – ایسنا


وضعیت عمارت «مسعودیه» رو به وخامت است. بخش‌های از آجرهای دیوار بیرونی ریخته و عابرانی که هر روز از خیابان «ملت» گذر می‌کنند، نگران ریزش دیوارهای عمارت قاجاری هستند.

به گزارش ایسنا، این وضعیت از سمت خیابان «ملت» در تهران مشاهده می‌شود که بخشی از آجرهای این عمارت که از سمت خیابان برای جلوگیری از ریزش آن داربست زده شده، فروریخته است و بخش‌های دیگرِ دیوار برآمده شده و شکم کرده است. در حال حاضر وضعیت این بنا خطرناک توصیف شده و اقدامات محافظتی برای حفظ دیوارهای بیرونی، در بدترین حالت خود انجام شده، ‌ به طوری که مدت‌هاست نگرانی‌هایی را برای عابران پیاده ایجاد کرده است.

عمارت «مسعودیه» که سرنوشت پر فراز و فرودی داشته، در سال ۱۳۸۹ با برگزاری یک مزایده از سوی صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی (وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، ‌ شرکت سرمایه‌گذاری عظام، «مسعودیه» را به همراه دو بنای تاریخی دیگر (خانه عامری‌ها و سرای وکیل) به مدت ۵۹ سال در اختیار گرفت تا پس از مرمت، این بناهای تاریخی را به هتل‌های پنج ستاره تبدیل کند. طبق این قرارداد، شرکت عظام باید این بنا را در سه سال کاملا مرمت می‌کرد، اما شش سال پس از واگذار بنا به سرمایه‌گذار، صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی با طرح این ادعا که عمارت در این سال‌ها نه تنها مرمت نشده، بلکه در وضعیت بسیار بدتری قرار گرفته و خارج از تعهدات برای امور غیر اجاره داده شده است، از شرکت عظام شکایت کرد و در  سال ۹۵ برای تنفیض فسخ این قرارداد اقدام کرد.

وضعیت دیوارهای عمارت مسعودیه، عکس‌ها ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ توسط مسعود جعفرشعار گرفته شده

عمارت «مسعودیه» از سال ۱۳۹۵ تاکنون وارد جریان حقوقی شده و به همین بهانه درهای آن به روی مردم بسته است، اما این میان، صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی با انتقال دفتر کار خود به عمارت مسعودیه به نوعی آن را در اختیار گرفته و اینک، این پرسش مطرح است چرا با وجود استقرار صندوق در این عمارت تاریخی، ‌وضعیت آن همچنان رو به وخامت است و اقدامی برای حفاظت نمی‌شود؟

علی دارابی ـ‌ معاون جدید میراث فرهنگی‌ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در دی ماه سال ۱۴۰۰ درباره وضعیت نامعلوم مسعودیه و درهای بسته این عمارت چنین اظهار نظر کرده بود: در خصوص عمارت مسعودیه و سایر عمارت‌های تاریخی که درهای آن به روی گردشگران بسته شده، منتظر گزارش هیأت بررسی هستم تا به جمع‌بندی برسیم که هم از تخریب این میراث جلوگیری کنیم و هم بتوانیم بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.

عمارت «مسعودیه» چندین سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و متولیان آن در سال‌هایی که این عمارت به مرمت اضطراری نیاز داشته، جریان حقوقی آن و نتایجش را بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مرمت و حفاظت آن کرده‌اند.  

وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه»
عابران نسبت به ریزش دیوارهای این بنای قاجاری و شکل حفاظت از آن نگرانند

عمارت «مسعودیه» یکی از بناهای تاریخی تهران است که با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. در واقع نام این عمارت برگرفته از نام مسعود میرزا است که به «مسعودیه» شهرت یافته.  این عمارت در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به‌عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه»
عکس‌ها از مسعود جعفرشعار، خبرنگار ایسنا

وضعیت وخیم عمارت «مسعودیه»
وضعیت وخیم دیوارهای عمارت مسعودیه، ‌ عکس‌ها ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ گرفته شده

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.