وضعیت اقتصادی چطور مردم را از جشن سنتی خود دور کرد؟/ شب یلدا، زیر سایه گرانی‌ها

اما حالا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چنان بالا گرفته که به نظر می‌رسد آنچه دشمنی‌ها و مخالفت‌ها در طول سالها نتوانست بکند، فشار ناتوانی اقتصادی ناگزیر بر مردم تحمیل خواهد کرد. مردمی‌که نه توان اقتصادی چندانی دارند و نه این روزها دلخوشی ای برایشان مانده است، چگونه می‌خواهند در یلدا کنارهم جمع شوند، جشن

کد خبر : 296421
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۷:۲۰
وضعیت اقتصادی چطور مردم را از جشن سنتی خود دور کرد؟/ شب یلدا، زیر سایه گرانی‌ها


اما حالا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چنان بالا گرفته که به نظر می‌رسد آنچه دشمنی‌ها و مخالفت‌ها در طول سالها نتوانست بکند، فشار ناتوانی اقتصادی ناگزیر بر مردم تحمیل خواهد کرد. مردمی‌که نه توان اقتصادی چندانی دارند و نه این روزها دلخوشی ای برایشان مانده است، چگونه می‌خواهند در یلدا کنارهم جمع شوند، جشن بگیرند و خوش باشند؟! خوردن هندوانه، انار، آجیل، و پشت زیک و دیگر خوراکی‌ها شب یلدا، جزو لاینفک طولانی‌ترین شب سال بوده اما یلدای امسال با طغیان قیمت‌ها روبرو است و جهش افسار گسیخته قیمت‌ها برگزاری این آئین هفت هزار ساله را به چالش کشیده است.اگرچه در طول هفته گذشته سعی شده خبرهایی درباره کنترل بازار شبب یلدا داده شود. مثلا اینکه میوه برای شب یلدا فراوان است، قیمت آجیل و شیرینی شب یلدا اعلام شد، نظارت بر قیمت‌ها تشدید می‌شود و …؛ اینها داستان‌هایی تکراری برای مردم است و هیچکس، حتی کسانی که آن را مطرح و منتشر می‌کنند آن را باور ندارند.

افزایش قیمت‌ها به اندازه ای است که هیچکس توقع ندارد که آنچه برای یلدا نیاز است، ارزان بماند.
در تورم کم نظیر این روزها و بخصوص افزایش قیمت بی سابقه گروه خوراکی‌ها که بیش از ۵۰ درصد اعلام شده است، معلوم است که میوه، آجیل و شیرینی چه قیمتی پیدا کرده است؛ ضمن اینکه وقتی درآمد مردم کفاف رفع نیازهای روزمره را نمی‌دهد، پولی برای بسیاری از مردم باقی نمی‌ماند تا با آن آجیل و شیرینی بخرند. به قول یکی از فعالان کارگری «با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه می‌رسیم که شب یلدا برای برای یک خانواده ۴نفری با مختصری میوه و آجیل و شام، اگر هیچ خرج اضافه‌ای در کار نباشد، حداقل دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه در بردارد که چیزی نزدیک به یک‌سوم حقوق ماهانه‌ی کارگران است.

چطور می‌شود یک سوم حقوق یک ماه را فقط برای یک شب خرج کرد؟!» بر این اساس است که می‌توان گفت که آنچه برای یلدا نیاز است، از میوه و شیرینی و آجیل در کشور کم نیست اما قدرت خرید آن وجود ندارد.در روزهای گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان شیرینی‌جات تهران در خصوص وضعیت بازار شیرینی‌جات گفت: در حال حاضر بازار شیرینی در آرامش است و نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و به تبع آن افزایش نرخ شیرینی، با کاهش فروش مواجه هستیم.وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر قیمت شیرینی‌جات، خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد مصرفی تهیه شیرینی، وارداتی است و ارتباط مستقیمی‌با نرخ ارز دارد که حذف ارز ترجیحی باعث افزایش شدید قیمت شیرینی نسبت به سال قبل شد.رئیس اتحادیه فروشندگان شیرینی‌جات تهران با اشاره به اینکه به طور مثال روغن قنادی ۱۰ کیلویی از ۱۵۰ هزار تومان به حدود ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: همین اتفاق سبب شده میزان تولید و فروش ما ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.
بهره‌مند در خصوص نرخ شیرینی در بازار ضمن اشاره به اینکه در سال جاری با حذف ارز ترجیحی قیمت دستوری شیرینی برداشته شد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل واحدهای فروش شیرینی متناسب با عرضه و تقاضا و کیفیت مواد اولیه نرخ را مشخص می‌کنند، البته ما نظارت بر واحدها داریم.وی بیان کرد: در حال حاضر شیرینی تر در بازار بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، دانمارکی، پاپیونی و زبان هم بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به‌فروش برسد.همچنین نماینده اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اعلام کرد که قیمت آجیل شب یلدا امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

وی علل افزایش قیمت آجیل و خشکبار را نوسان نرخ ارز، استمرار خشکسالی‌ها و کم‌آبی در کشور دانست و تصریح کرد: امسال تولید برخی اقلام مربوط به خشکبار در کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افت داشته است که با توجه به کاهش عرضه، قیمت افزایش می‌یابد، البته در برخی اقلام همچون فندق، مغز فندق و تخمه ژاپنی با کاهش قیمت‌ها روبرو شده‌ایم.به گفته وی، صادرات و واردات آجیل و خشکبار کشور با نوسان نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد.این مقام صنفی با بیان اینکه ما در کشور نرخ مصوبی برای خشکبار نداریم و قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: این موضوع ارتباطی به شب یلدا ندارد، اما از آنجایی که تقاضا در برخی ایام همچون شب یلدا و نوروز افزایش می‌یابد تصور برای مردم ایجاد می‌شود که قیمت‌ها برای این ایام افزایش پیدا کرده است.
در بازار میوه هم وضعیت برای شب یلدا متفاوت با شیرینی و آجیل نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفت: در حال حاضر متناسب با کیفیت هر کیلو پرتقال تامسون شمال به قیمت‌های ۶، ۱۰ و ۱۵ هزار تومان؛ پرتقال نابل جنوب در قیمت‌های ۲۰، ۲۵ و ۳۰ هزار تومان؛ سیب زرد لبنانی ۱۵، ۲۵ و ۴۰ و سیب قرمز لبنانی ۱۵، ۲۵ و ۳۵ هزار تومان؛ هندوانه ۵، ۷ و ۹ هزار تومان خرمالوی شهریار ۲۰، ۳۰ و ۴۵ هزار تومان؛ انار ساوه ۱۰، ۲۰ و ۳۰ هزار تومان و انار شیراز ۱۵، ۲۵ و ۳۵ هزار تومان در میادین مرکزی تره‌بار به فروش می‌رسد. ( قیمت در سطح شهرها حداقل ۳۰ درصد بالاتر از این میزان است)با این تفاصیل، برگزاری شب یلدا برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است؛ وقتی پولی در جیب نباشد برگزاری جشن معنا ندارد ؛ اما سوال اصلی این است که چرا مردم به این وضعیت افتاده اند؟! مدعیان پیشرفت هر روزه ایران آیا خبری از سفره‌های مردم دارند؟!

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۳۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.