وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود

برنامه‌ «جهان‌آرا» ساعت ۲۲ روز شنبه ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت میزبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. مجری برنامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید: «وضعیت امروز وزارتخانه و یکسالی که گذشت را مرور کنیم. وزارت ارشاد در دوره‌ای که تحویل گرفتید، چطور بود؟» اسماعیلی اظهار کرد: «روالی که وضعیت

کد خبر : 244451
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود



برنامه‌ «جهان‌آرا» ساعت ۲۲ روز شنبه ۲۹ مردادماه به مناسبت هفته دولت میزبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

مجری برنامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید: «وضعیت امروز وزارتخانه و یکسالی که گذشت را مرور کنیم. وزارت ارشاد در دوره‌ای که تحویل گرفتید، چطور بود؟»

اسماعیلی اظهار کرد: «روالی که وضعیت فرهنگ و هنر در دولت قبل پیدا کرده بود، به نحوی بود که فضای عمومی کار یک انفعالی را ایجاد کرده بود. دلیلش هم این بود که نگاهی که به هنجارهای این حوزه داشتند با نگاهی که در دولت وجود داشت، متفاوت بود. ما یک گسلی داشتیم که خروجی آن باعث انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.»

او ادامه داد: «سیاست رسمی در مورد کتاب، روزنامه، مطبوعات و بحث‌های دیگر مشخص بود اما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانست اجرایی شود. همین بحث در مورد مجوزهای آثاری هنری وجود داشت. مثلا در حوزه فیلم‌های سینمایی مجوز اکرانش داده شده بود؛ در حالی که ما سیاست متفاوتی داشتیم. در دولت جدید نگاه ما یک نگاه پدرانه است. ما کاملا به این مسأله معتقدیم و در کارمان هم اصلا گرایش‌های سیاسی را اولویت قرار نمی‌دهیم اما نمی‌توانیم در برابر قوانین ایستادگی کنیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: «برای مثال برخی فیلم‌ها اخیرا نتوانسته‌اند مجوز اکران بگیرند چون ما نمی‌توانیم کاری را که اشتباهات فاحش دارد، به آن تخفیفات قانونی اختصاص دهیم. به هر حال در یک سال اخیر تلاش ما این بوده که فضای کار را به اعتلای فرهنگ اسلامی برسانیم. در یک سال گذشته وقتی نگاه می‌کنیم به هر حال این هدف کلان تا حد زیادی در مسیر خودش پیش رفته است. امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای تنظیم‌گری خودش را انجام می‌دهد. ما بر خلاف گذشته با فضای سازمانی مهمی روبه‌رو هستیم.»

یکی از مسائلی که در این برنامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بحث انتصاب مدیران جوان و بی‌سابقه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. محمدمهدی اسماعیلی در همین راستا با اشاره به سختگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: «ما خیلی سختگیر بودیم و یک نیرو هم نداریم که سابقه نداشته باشد. یک کمیته ارزیابی داشتیم. هر کسی را که منصوب کردیم، در یک فرآیند سنجشی قرار دادیم. یک مورد از انتصاباتی که در وزارتخانه انجام می‌شود، یک فرد غیر مرتبط منصوب نشده و من امضا نکردم. من اصلا معتقد نیستم که باید پست‌های دولتی را مورد آزمون و خطا قرار دهیم.»

او در پاسخ به مسائل مرتبط با کاغذ بیان کرد: «در حوزه کاغذ راهبرد اصلی‌مان خودکفایی در کاغذ است. این را با صدای بلند می‌گوییم و یقه خودمان را به دست مطالبه‌گر می‌دهیم. من که مسئول کار هستم با برنامه کاری جلو می‌رویم و پشت کار هستیم و انشاءالله تا سال ۱۴۰۲ به بحث استقرار می‌رسیم.»

مجری برنامه در ادامه پرسید: «رویکردهای کلان وزارت ارشاد چیست؟ منتقدین معتقدند وزارت ارشاد در برابر روشنگری منفعل است. چقدر این نقد را قبول می‌کنید؟» اسماعیلی پاسخ داد: «انفعال را چه معنی کنیم؟ من با دوستانی که نافی جریان موجود است، مخالفم. ما کاملا بر اساس قانون عمل می‌کنیم. اصلا فشار رسانه‌ای تأثیری ندارد و دشواری کار ما این است که با جریانات بلندی سروکار داریم و سیستم ما منفعل است. ما قرار است که از صداهای بلند نترسیم. همان اشکال اولیه که درباره انفعال گفتم، به ما هم تسری پیدا می‌کند.»

یکی دیگر از مواردی که مورد بحث قرار گرفت، درباره افرادی است که به جشنواره‌های خارجی می‌روند و فیلم‌هایی بازی می‌کنند که مخالف موازین اسلامی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا مطرح کرد: «من معتقدم که بخش عمده‌ای از اهالی فرهنگ و هنر ما شخصیت‌ها و افراد بسیار نجیب و خوبی هستند و من به تک‌تک آنها افتخار می‌کنم اما در مقابل عده‌ای که می‌خواهند با هجمه رسانه‌ای مجموعه را محدود کنند، حتما می‌ایستیم.»

مجری برنامه در ادامه پرسش کرد: «یک نگرانی بسیار عمده و جدی وضعیت شبکه‌های نمایش خانگی است. انگار طرف هر چی دلش می‌خواهد، پخش می‌کند چون نه قرار است در سینما پخش شود و نه در صداوسیما برود. نظرتان درباره این مسأله چیست؟» اسماعیلی پاسخ داد: «یکی از انفعالاتی در دولت قبل بوده و باعث شده این موضوع دچار یک رفت و برگشت شود. من شبکه نمایش خانگی را فرصت می‌دانم. همین الان مخاطبان عمومی داریم که باید به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد. تعداد مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای به شدت کاهش پیدا کرده است.»

او ادامه داد: «قبول دارم امروز نقد عده‌ای از دوستانمان که در حوزه نظارتی دارند، وارد است. امروز باید از فرصت درست استفاده کنیم. یک اشکلاتی به تدریج شکل گرفته که از اعمال سلیقه نشأت می‌گیرند. آیین‌نامه در حال ابلاغ است و تلویزیون هم باید تبعیت کند. در تلویریون در سینما و در شبکه نمایش خانگی باید نگاه واحدی باشد و تسامح از قانون باید جمع‌آوری شود.»

محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره مسأله سلبریتی‌ها و مالیات‌هایی که باید پرداخت کنند، گفت: «نظام باید عادلانه باشد و مالیات حق عمومی هر کسی است که باید پرداخت شود.»

او در آخر درباره اختلاف نظر میان ساترا، صداوسیما و وزارت ارشاد و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: «ما و صداوسیما معتقد بر نظارت هستیم و به دنبال نهاد اجرایی‌کردن آن هستیم. در دو سه جا هنوز یک اختلاف نظرهایی هست و وقتی تمام شود ما موضعمان را اجرایی خواهیم کرد. بیش از ۹۰ درصد مشکلاتمان حل شده است.»

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.