وزیر دفاع جدید چین کیست؟

این ژنرال چینی چند سال پیش به دلیل خرید تسلیحات از روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. اگرچه پست جدید او در سیستم چین دیپلماتیک و تشریفاتی به حساب می‌آید اما به گفته دیپلمات‌های منطقه‌ای، انتصاب او پیشتر به دلیل پیشینه‌اش می‌باشد. کارشناسان بر این باورند، سابقه لی به عنوان یک تکنوکرات به او کمک

کد خبر : 332352
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
وزیر دفاع جدید چین کیست؟



این ژنرال چینی چند سال پیش به دلیل خرید تسلیحات از روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. اگرچه پست جدید او در سیستم چین دیپلماتیک و تشریفاتی به حساب می‌آید اما به گفته دیپلمات‌های منطقه‌ای، انتصاب او پیشتر به دلیل پیشینه‌اش می‌باشد.

کارشناسان بر این باورند، سابقه لی به عنوان یک تکنوکرات به او کمک خواهد کرد تا نقش کلیدی را در تحقق اهداف موقت شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور ایفا کند. سابقه لی شانگفو– شخصی که مهندس هوافضا است و در برنامه ماهواره‌ای چین فعالیت داشته – می‌تواند برای ارتشی که قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ به ارتشی در سطح جهانی بدل شود، مهم تلقی شود.

لی در سال ۲۰۱۶ به عنوان معاون فرمانده نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش انتخاب شد؛ یک نهاد نخبه که مسئولیت تسریع توسعه فضایی چین و قابلیت‌های جنگ سایبری این کشور را برعهده داشت. لی سپس به مدیریت دپارتمان توسعه تجهیزات در کمیسیون مرکزی نظامی رسید، کمیسیونی که خط مشی نظامی چین را تعیین می‌کند و رئیسش شخص شی جینپینگ است.

او به عنوان مدیر، در ۲۰۱۸ هدف تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، تحریم‌هایی که به دلیل خریدهای نظامی چین از روسیه وضع شد. در ۲۰۱۷ پکن ۱۰ فروند جنگنده سوخو ۳۵ و تجهیزات مربوط به سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کرده بود.

برخی صاحب‌نظران حوزه امنیت بر این باورند که این تحریم‌ها در حدی نیستند که به اصطلاح معامله دو طرف را بر هم بزنند، اما می‌توانند پیچیدگی‌هایی ایجا کرده و حتی اهرم قدرتی باشند برای تصمیم‌گیران حوزه نظامی چین.

ژنرال مارتین مینرز، یکی از سخنگویان پنتاگون چندی پیش در پاسخ به احتمال انتصاب لی گفت: ارتش آمریکا نمی‌تواند بر گزارش‌هایی درخصوص تغییرات مربوط به رهبری چین اظهار نظر کند اما مشخص است که می‌خواهیم ارتباطات را با ارتش آزادی‌بخش خلق چین حفظ کنیم. خطوط باز این ارتباط می‌تواند به کاهش خطرات کمک و از ایجاد اشتباهات محاسباتی جلوگیری کند و رقابت را به شکلی مسئولانه مدیریت کنیم.

گرچه جایگاه جدید لی شانگفو در نظام چین بیشتر دیپلماتیک و فرمایشی است، اما انتخاب او با توجه به سابقه‌اش، توجهات را به خود جلب کرده است.

فعالیت او در حالی آغاز شده که واشنگتن سعی دارد روابط و گفت‌وگوهای نظامی با چین را که در پی سفر سال گذشته میلادی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خدشه‌دار شد، دوباره برقرار کند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. پکن تاکید دارد که کشورها نباید با تایوان به عنوان کشوری مستقل رفتار کنند و گرچه آمریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما سفر سال گذشته نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، خشم شدید چین را برانگیخت.

جیمز چار، استاد دانشگاه مطالعات بین‌الملل سنگاپور گفت: با توجه به اینکه ارتش چین قصد دارد تا سال ۲۰۴۹ به یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان تبدیل شود، پیشینه عملیاتی و فناورانه وزیر دفاع جدید چین می‌تواند کاملا مناسب و مرتبط باشد.

او در ۲۰۱۶ به عنوان معاون نیروی پشتیبانی استراتژیک ارتش چین انتخاب شد، ‌یک نهاد نوپا که وظیفه تسریع توسعه قدرت سایبری و فضایی ارتش چین را داشت.

اوریانا اسکایلر ماسترو، استاد موسسه مطالعات بین‌الملل دانشگاه استنفورد پیش‌بینی می‌کند که چین از موقعیت پیش آمده برای کسب امتیاز دیپلماتیک استفاده کند. به باور او، پکن یا تحریم‌ها را نادیده گرفته و آن‌ها را بی‌اهمیت خواهد شمرد و یا اینطور جلوه خواهد داد که این واشنگتن است که خواستار گفت‌وگو نیست، نه پکن.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.