وزرای خارجه آلمان و قطر:طالبان را نمی‌توان نادیده گرفت ولی فعلا رسمیت ندارند/ناامنی افغانستان بر کشورهای همجوار تأثیر زیادی می‌گذارد

[ad_1]  به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در دوحه گفت: ما تلاش کردیم تا در افغانستان دولت فراگیری تشکیل شود که تمام طرف‌ها در آن حضور داشته باشند. این معیار و مسئله مهمی برای جامعه بین المللی است.

کد خبر : 98813
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
وزرای خارجه آلمان و قطر:طالبان را نمی‌توان نادیده گرفت ولی فعلا رسمیت ندارند/ناامنی افغانستان بر کشورهای همجوار تأثیر زیادی می‌گذارد

[ad_1]

 به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در دوحه گفت: ما تلاش کردیم تا در افغانستان دولت فراگیری تشکیل شود که تمام طرف‌ها در آن حضور داشته باشند. این معیار و مسئله مهمی برای جامعه بین المللی است.

وی افزود: به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه بین المللی مسئله مهم امروز نیست اما تمام کشورهای دوست و هم پیمان بر اهمیت ارتباط با طالبان تأکید کردند و ما نیز از حیث میانجیگری در مذاکرات طالبان با آمریکا و تسهیل مذاکرات افغانی-افغانی با این موضع موافق هستیم.

وزیر خارجه قطر درباره موضوع بازگشایی فرودگاه کابل گفت: این مسئله همچنان درحال بررسی و ارزیابی است به ویژه اینکه بسیاری از مسائل نیاز به ارزیابی فنی و امنیتی دارند. این مسئله ظرف روزهای آتی روشن خواهد شد. مسئله بازگشایی فرودگاه از مهم ترین مسائل برای تحقق یکی از وعده‌های طالبان است که متعهد شده بود اجازه آزادی تردد را می‌دهد.

وی درباره امکان به رسمیت شناختن طالبان گفت: به رسمیت شناختن طالبان در دستورکار اولویت‌های ما نیست اما به حاشیه راندن و کنار گذاشتن هم جواب مناسب نیست. به حاشیه راندن طالبان در سال ۱۹۹۶ همان چیزی است که باعث شد افغانستان به وضع امروز دچار شود. همکاری با طالبان احتمالا به نتایج مثبتی بینجامد. تحمیل شروط و کارشکنی در همکاری با طالبان خلأ را ایجاد می‌کنند. قطر همواره کانال‌های ارتباطی خود را با هر طرفی که خواهان مذاکره باشد حفظ می‌کند.

ماس نیز از قطر به دلیل تلاش‌هایش برای تحقق ثبات در افغانستان و حفظ حقوق و دستاوردهای مردم این کشور قدردانی کرد و گفت که دوحه نقش بسیار مهمی در عملیات انتقال هوایی و خروج از فرودگاه کابل و رساندن کمک‌های انسانی به افغانستان ایفا کرد. دوحه طی دوره گذشته مرکز لجستیکی برای عملیات خروج از افغانستان بود. دیپلمات‌های آلمانی کابل را از طریق دوحه ترک کردند. این چالش‌ها با پایان عملیات خروج به پایان نخواهد رسید برای همین مهم است که فرودگاه کابل بازگشایی شود.

وی تأکید کرد: نباید بی ثباتی در افغانستان ادامه یابد چراکه به نفع تروریسم است و بر کشورهای همجوار تأثیر زیادی می‌گذارد.

ماس عنوان داشت: برگزاری مذاکرات با طالبان و تعامل با آن در آینده اهمیت دارد. سفیر آلمان در افغانستان از مدت‌ها پیش مذاکراتی را با طالبان در دوحه برگزار کرده و این مذاکرات ادامه دارد. مسئله به رسمیت شناختن طالبان درحال حاضر مهم ترین مسئله نیست و باید با این گروه برای رسیدن به راهکارها ارتباط داشته باشیم. ما بر جامعه بین المللی و همکاری جدی با قطر برای کنترل این اوضاع سخت و پیچیده افغانستان و تشکیل دولت فراگیر و پایبندی به حقوق بشر حساب باز کرده‌ایم.

310 310

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.