ورود سوریه به حیات خلوت چین/ پکن در آینده دمشق چه نقشی ایفا می‌کند؟

[ad_1] ماهان نوروزپور: بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، روز پنج شنبه به دعوت شی جین پینگ،رییس‌جمهور چین به هانگژو شهری در جنوب این کشور سفر کرد. تحریم‌های آمریکا از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه، این کشور را بسیار منزوی کرده است اما در چند سال اخیر دولت مرکزی سوریه بر بیشتر خاک کشور مسلط شده

کد خبر : 406565
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰۲
ورود سوریه به حیات خلوت چین/ پکن در آینده دمشق چه نقشی ایفا می‌کند؟

[ad_1]

ماهان نوروزپور: بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، روز پنج شنبه به دعوت شی جین پینگ،رییس‌جمهور چین به هانگژو شهری در جنوب این کشور سفر کرد. تحریم‌های آمریکا از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه، این کشور را بسیار منزوی کرده است اما در چند سال اخیر دولت مرکزی سوریه بر بیشتر خاک کشور مسلط شده و روابط خود را با کشورهای جهان عرب که روزی از شورشیان سوریه حمایت می‌کردند از سر گرفته است. دیدار بشار اسد به چین، کشوری که در در طول جنگ داخلی سوریه از دولت مرکزی این کشور حمایت کرد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی کارشناسان معتقدند با سفر بشار اسد به چین، دیدار او با شی و امضای سند مشارکت راهبردی دو کشور، جایگاه دمشق در پازل دیپلماسی کوریدوری چین و چارچوب مناسبات پکن با اعراب از موقعیت انفعال به شرایط یک بازیگر منطقه ای تغییر می یابد و مختصات نقش سوریه در این فضا از متغیرهای مهم تحولات آتی منطقه خواهد بود.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با هوشمند نیوز سفر بشار اسد به چین را حرکتی برای خروج از بحرانی دوازده ساله خواند و گفت:« این نخستین سفر بشار اسد به چین بعد از دو دهه است. دولت بشار اسد وارد مرحله‌ی بازسازی شهرهایی شده است که طی دوازده سال جنگ نفس‌گیر و بحرانی خراب شده‌اند.»

هانی زاده معتقد است که با توجه به پیشرفته بودن چین در فناوری‌های عمرانی و تجربه‌ی زیاد این کشور در حوزه‌ی شهرسازی، سوریه می‌تواند همکاری‌های بسیار مفید و گسترده‌ای را با چین داشته باشد از همین رو بشار اسد چندین توافق‌نامه‌ی همکاری عمرانی در حوزه‌های فناوری و ایجاد تاسیسات هسته‌ای امضا کرده است.

ورود سوریه به حیات خلوت چین/ پکن در آینده دمشق چه نقشی ایفا می‌کند؟

>>>>بیشتر بخوانید:
تحلیل کارشناس چین از دستاورد مهم بشار اسد در سفر به پکن
لبخندهای بشار و اسماء در پکن

این کارشناس در ادامه گفت: « چین در بازسازی و آینده‌ی سوریه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت. ضمن اینکه این کشور تمایل دارد از ظرفیت همه‌ی کشورهای منطقه مخصوصا کشورهایی که در جنگ داخلی و بحران مثل ایران و روسیه کنار این کشور بودند ؛ استفاده کند. از همین رو چین به دلیل رابطه‌ی گسترده‌ای که در طول این چند دهه با سوریه داشته است در اولویت قرار می‌گیرد.»

هانی زاده به برآورد تقریبی هفتصد میلیارد دلاری از خرابی‌های به بار آمده در سوریه اشاره کرد و گفت: « سوریه در تلاش است تا وارد محور جدیدی از همکاری با چین،روسیه و ایران بشود تا در آینده بتواند به استقلال در بازسازی شهرهای خود برسد.»

این کارشناس همچنین در مورد تمایل برای سرمایه‌گذاری در جهان عرب اشاره کرد و اولویت اصلی چین برای سرمایه‌گذاری در جهان عرب و آفریقا را اقتصادی دانست. او اینطور گفت: « طبیعتا چین قصد دارد که در دهه‌ی آینده به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود. از همین رو سرمایه‌گذاری‌ها گسترده‌ای را در کشورهای عربی و آفریقا انجام می‌دهد.»

این کارشناس با صحبت از انگیزه‌ی سیاسی چین صحبت خود را تمام کرد: «چین به طور پنهانی قصد دارد تا با ارائه‌ی کالاهای ارزان و سرمایه‌گذاری‌های کلان، پای آمریکا را از آسیا به ویژه غرب آسیا و آفریقا قطع کند.چین این برنامه را با مشوق‌های اقتصادی پیش می‌برد تا به نوعی کشورهای منطقه را به حیات خلوت خود تبدیل کند.»

۳۱۱۳۱۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.