واکنش پلوسی به انتشار گزارش محرمانه علیه بن سلمان

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار گزارش قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داد. پلوسی در بیانیه‌ای نوشت:‌ «گزارش تکان‌دهنده جامعه اطلاعاتی، آنچه جهان از مدت‌ها قبل می‌دانست، تأیید می‌کند: اینکه جمال خاشقچی به‌طرز بی‌رحمانه‌ای با دستور مقامات سعودی از جمله شاهزاده محمد بن‌سلمان قتل رسیده است. این اتفاق شنیع، با حاکمیت

کد خبر : 26400
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
واکنش پلوسی به انتشار گزارش محرمانه علیه بن سلمان



«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به انتشار گزارش قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داد.

پلوسی در بیانیه‌ای نوشت:‌ «گزارش تکان‌دهنده جامعه اطلاعاتی، آنچه جهان از مدت‌ها قبل می‌دانست، تأیید می‌کند: اینکه جمال خاشقچی به‌طرز بی‌رحمانه‌ای با دستور مقامات سعودی از جمله شاهزاده محمد بن‌سلمان قتل رسیده است. این اتفاق شنیع، با حاکمیت قانون و اساسی‌ترین درک از حقوق بشر در تضاد است».

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود:‌ «دولت ایالات متحده با توجه به این گزارش که بخشی از الگوی ناراحت‌کننده نقض حقوق بشر در حکومت [سعودی‌ها] است، باید روابط با عربستان سعودی را مورد ارزیابی و تنظیم مجدد قرار دهد».

پلوسی در ادامه گفت: «کنگره ایالات متحده به‌منظور تقویت شفافیت درخصوص موارد نقض حقوق بشر و حمایت از همکاری‌هایی که امنیت ما را بالاتر می‌برند، ارزش‌های ما را برپا می‌دارند و از منافع ما حمایت می‌کنند، در کنار رئیس‌جمهور [جو] بایدن می‌ایستد. ما از گام‌هایی که دولت در راستای پاسخگو دانستن عربستان سعودی برداشته است، ازجمله [اعمال تحریم‌های حقوق بشری تحت قانون] جهانی مگنیتسکی و لغو ویزا برای ناقضان حقوق بشر، حمایت می‌کنیم».

این قانون‌گذار ارشد آمریکایی در بیانیه خود آورده است:‌ «دموکرات‌های مجلس نمایندگان در حال معرفی قانونی برای گرامی‌ داشتن زندگی خاشقچی و تحریم کسانی هستند که این خشونت‌های فجیع را علیه او مرتکب شدند. به‌طور همزمان، پایش وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی ادامه دارد. عربستان سعودی باید بداند که جهان نظاره‌گر رفتارهای نگران‌کننده این کشور است و آن را پاسخگو خواهد کرد».

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

جمعه شب دولت آمریکا گزارشی جدید درباره قتل جمال خاشقچی منتشر کرد که نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد».

دولت آمریکا بعد از انتشار این گزارش اعلام کرد علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی محدودیت‌های روادید صادر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد  علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی گفته که به عنوان پیش شرطی برای تعامل با آمریکا، عربستان باید با نقض حقوق بشر در این کشور مقابله کند.

310 310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.