واکنش بازارها در انتظار تحولات سیاسی

بهای بیت کوین نیز با توجه به اعمال برخی محدودیت ها از سوی دولت ها، همچنان به صورت نوسانی در حال کاهش می باشد. بهای اونس جهانی و شاخص دلار نیز با توجه به گسترش ویروس کرونای جهش یافته و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مسیر صعودی را طی نمودند. قیمت سکه و دلار که در

کد خبر : 78061
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
واکنش بازارها در انتظار تحولات سیاسی



بهای بیت کوین نیز با توجه به اعمال برخی محدودیت ها از سوی دولت ها، همچنان به صورت نوسانی در حال کاهش می باشد. بهای اونس جهانی و شاخص دلار نیز با توجه به گسترش ویروس کرونای جهش یافته و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا مسیر صعودی را طی نمودند.

قیمت سکه و دلار که در هفته منتهی به 11 تیر رشد مثبت و حدود 5 درصدی را به ثبت رسانده بود در هفته گذشته به صورت نوسانی تغییر نمود. دلار در انتهای هفته وارد کانال 24 هزار تومانی شد و سکه نیز با 1.8 درصد کاهش به 10 میلیون و 650 هزار تومان رسید. چنانچه در هفته آینده قیمت دلار نتواند با قدرت رشد کند، امکان افزایش فروش وجود دارد. وقوع پیک پنجم کرونا و تعطیلی کسب و کارها در کنار نوسان اونس جهانی طلا عامل افت قیمت سکه در هفته گذشته می باشد. با توجه به نزدیکی دور جدید مذاکرات معامله گران محتاطانه عمل می کنند و به احتمال زیاد بازار نوسان زیادی تجربه نخواهد کرد. بر اساس تحلیل بانک مرکزی تقویت سمت عرضه ارز و قرار گرفتن بازار در مسیر تعادلی با توجه به رشد اقتصادی مثبت در سال 1399، افزایش قابل توجه میزان صادرات در دو ماهه اول سال جاری، رشد 2.5 درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال گذشته و چشم­ انداز مثبت صندوق بین ‌المللی پول از اقتصاد دور از دسترس نخواهد بود. به علاوه امیدواری ها نسبت به توافق برجام و افزایش درآمدهای ارزی کشور، مسیر آینده دلار را کاهشی پیش بینی می نماید. از سوی دیگر چگونگی جبران کسری بودجه دولت و در نتیجه سرعت رشد نقدینگی و انتظارات تورمی قیمت دلار را در جهت دیگری رقم خواهد زد.

شاخص سهام پس از رشد 3.6 درصدی در هفته منتهی به 11 تیر، در دو روز ابتدایی هفته اندکی افت نمود و تا انتهای هفته با 2 درصد رشد از مرز 1 میلیون و 280 هزار واحد عبور کرد. این سومین هفته پیاپی است که شاخص سهام روند افزایشی را طی می کند. با توجه به قطعی های گسترده در کشور و کاهش فعالیت برخی شرکت های برزگ به منظور کاهش مصرف برق، سهام این شرکت ها با افت مواجه شد. اگر چه با توجه به ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی حاکم بر کشور نمی توان نسبت به بازگشت اعتماد به سرمایه­ گذاران و تداوم خروج بازار از وضعیت نوسانی منفی اطمینان داشت لکن ادامه ورود سهامداران حقیقی و تعدیل صفوف فروش در بازار حاکی از بهبود تقاضای سهام می باشد. به علاوه ثبات نرخ دلار در مرز 25 هزار تومان و پالس مثبت به مذاکرات برجام، انتظار روند صعودی، ملایم و کوتاه مدت رشد بازار بورس را در پی دارد.

در هفته منتهی به 9 ژوئیه مذاکرات اوپک پلاس با موضوع میزان افزایش تولید و تمدید قرارداد عرضه نفت با مخالفت امارات متحده عربی به نتیجه نرسید و قیمت انواع نفت کاهش یافت. این در حالی  است که کاهش کم سابقه 8 میلیون بشکه ­ای ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته می ­توانست قیمت نفت را در مسیر صعودی قرار دهد. ضمن این که افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید 19 در سرتاسر دنیا چشم انداز بهبود تقاضا برای نفت را تیره کرده است.

در هفته گذشته کاهش سود خزانه داری و شیوع واریانت دلتا در بیشتر نقاط جهان، قیمت اونس جهانی طلا را در مسیر افزایشی قرار داد و این فلز گرانبها از مرز مقاومتی 1800 دلار عبور کرد. شاخص دلار که با پیش­ بینی احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دو سال آینده طی دو هفته گذشته تقویت شده و با عبور از مرز 92 واحد در این هفته نیز در این کانال به نوسان خود ادامه داد.

قیمت بیت کوین در هفته گذشته بین کانال 32 تا 35 هزار دلار در نوسان بود. تا روز چهارشنبه به از مرز 34 هزار و 500 دلار عبور کرد و در آخرین روز هفته با افت 5 درصدی به حدود 32 هزار و 800 دلار رسید. متوقف شدن بسیاری از مزارع استخراج بیت کوین قیمت این رمزارز را کاهش داده است. به علاوه ممنوعیت فعالیت برزگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال دنیا که حاکی از مقابله دولت ها با ارزهای دیجیتال می باشد بر این کاهش قیمت ها دامن زده است. با افزایش شدت نوسانات در بازار بیت کوین و سیاست­های متناقض کشورهای مختلف در مقابله با رمز ارزها، نااطمینانی در این بازار به شدت افزایش یافته است.

در هفته منتهی به 9 ژوئیه بازار فلزات پایه نوسان اندکی را تجربه نمود. پیش بینی می شود با ادامه روند واکسیناسیون قیمت فلزات افزایشی گردد. انتظار می­رود محدود شدن سیاست ‌های محرک مالی افت قیمت کامیودیتی­ ها از جمله فلزات را به دنبال داشته باشد.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

223227



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.