واکسیناسیون در ایران؛ سوژه جدید مسافران خارجی

به دنبال ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران که بیشتر از یک سال و نیم متوقف شده بود، این پرسش‌ها مطرح است که آیا رفع این ممنوعیت به تنهایی برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران کافی است، آیا قیمت و هزینه‌ها در ایران انگیزه‌ای قوی برای سفر گردشگران خارجی به حساب می‌آید و یا همچنان ترس

کد خبر : 144590
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
واکسیناسیون در ایران؛ سوژه جدید مسافران خارجی



به دنبال ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران که بیشتر از یک سال و نیم متوقف شده بود، این پرسش‌ها مطرح است که آیا رفع این ممنوعیت به تنهایی برای بازگشت گردشگران خارجی به ایران کافی است، آیا قیمت و هزینه‌ها در ایران انگیزه‌ای قوی برای سفر گردشگران خارجی به حساب می‌آید و یا همچنان ترس از ویروس کرونا مانع از سفر آن‌ها به ایران می‌شود؟

به گزارش ایسنا، بررسی و ارزیابی بازار گردشگری ایران نشان می‌دهد هنوز نگرانی‌های ناشی از کرونا در بین مسافران خارجی برقرار است و اغلب مردم هنوز برای سفرهای بلند و طولانی آماده نیستند و به سفرهای کوتاه و نزدیک تمایل بیشتری نشان می‌دهند، هرچند این نظر قطعی حاکم در بازار جهانی سفر نیست.

در ایران اما آژانس‌داران می‌گویند برای بهتر شدن وضعیت سفر گردشگران خارجی باید تا فصل پاییز سال ۲۰۲۲ صبر کرد. هرچند عراقی‌ها و پاکستانی‌ها مدت‌ها است نگرانی از سفر در دوران کرونا را کنار گذاشته‌اند و سفر به ایران را از سر گرفته‌اند، اما در سمت دیگر، گردشگران چینی که در سال‌های پیش از کرونا یکی از اولویت‌های اصلی ایران بودند هنوز آماده سفرهای بین‌المللی نیستند. در بازارهای سنتی ایران، همچون اروپا و آمریکا نیز علاوه‌بر این‌که بیشتر سفرها در انتظار نتایج و تحت تاثیر مذاکرات وین است، بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی از وضعیت واکسیناسیون و ایمنی بهداشتی در ایران، مهم‌ترین دغدغه است و این تردید فعلا به کوچک و کمتر شدن گروه‌ها منجر شده است. این درحالی است که آخرین آمار رسمی واکسیناسیون در ایران نشان می‌دهد بیش از ۵۰ میلیون نفر، یعنی عددی نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت ایران در برابر کووید، کامل واکسینه شده‌اند.

ابراهیم پورفرج ـ رییس هیأت جامعه توگردانان ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه فیتور اسپانیا در زمستان ۲۰۲۲، درباره استراتژی ایران برای جلب نظر گردشگران با توجه به حدود دو سال دوری از بازارهای جهانی، گفت: آن‌چه در مذاکرات آژانس‌های ایرانی و طرف‌های خارجی اتفاق می‌افتد می‌تواند در نتیجه مهم باشد، مثلا از زمانی که ایران صدور ویزای گردشگری را ازسر گرفته است بیشتر گفت‌وگوهای ما با آژانس‌ها و گردشگران خارجی حول محور جزئیات واکسیناسیون در ایران و آمار مبتلایان و ضمانت‌های ایمنی سفر است. از طرفی هنوز موتور گردشگر گرم نشده است، وضعیت بازار نشان می‌دهد گروه‌های گردشگران کم‌جمعیت‌تر شده است، شرکت‌های خارجی که تا قبل از کرونا گروه‌های ۲۰ تا ۳۰ نفره داشتند اکنون تعداد گردشگران‌شان در هر تور به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است.

 گمان او بر این است که نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی، امنیت در ذهن گردشگران بیشتر خواهد شد و تعداد گردشگران و گروه‌های مسافر در ایران نیز افزایش می‌یابد، آن‌چنان که مقایسه وضعیت رزرو تورهای بهار ۲۰۲۲ و پاییز ۲۰۲۲ گویای این است که گردشگران بیشتری برای سفر به ایران در پاییز تمایل نشان داده‌اند.

دو سال دوری ایران از بازارهای بین‌المللی گردشگری و سکوت مطلقی که اجازه داد اخبار صرفا منفی از ایران، جهان را در برگیرد و باعث شود تورهای کشورهای دیگر جایگزین ایران شوند، این سوال را پیش می‌آورد که با این شرایط، ایران را چگونه می‌توان به بازار جهانی برگرداند که رییس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به آن، گفت: ایران ویژگی‌های قابل توجهی دارد و آن تاریخ، تمدن و در کنارش، مردم و مهمان‌نوازی است. گردشگران این موضوع را کاملا درک می‌کنند. از طرفی قیمت‌ها و هزینه سفر در ایران برای گردشگران خارجی واقعا مناسب است. ضمن این‌که ما تورگردان‌ها تصمیم گرفته‌ایم در شروع کار قیمت‌ها را افزایش ندهیم و حاشیه سود خود را کم کنیم و با قیمت سال‌های گذشته کار کنیم تا انگیزه بیشتری بدهیم و گردشگران و بازارهای خارجی را برگردانیم. سال‌های بعد فرصت جبران داریم، موضوع مهم حال حاضر، برگرداندن گردشگران است.

او درباره این‌که آیا قیمت به تنهایی انگیزه‌ای قوی برای سفر گردشگران خارجی است اظهار کرد: البته که قیمت در ایران برای اتباع خارجی می‌تواند قابل توجه باشد، ولی فعلا بحث‌های ما به این‌جا نرسیده و نگرانی گردشگران و تورگردان‌های خارجی بیشتر حول محور واکسیناسیون و ضمانت‌های سفر ایمن در ایران است. این ذهنیت هنوز در جهان وجود دارد که وضعیت ایران به لحاظ ویروس کرونا خوب نیست و مدام درباره روند واکسیناسیون سوال می‌شود. ما درباره استقبال خوب مردم ایران از واکسن کووید با آن‌ها صحبت می‌کنیم و همین‌طور از بالا رفتن ایمنی. البته، فقط منِ آژانس‌دار نباید درباره این موضوع صحبت کنم، همه باید درباره آن اطلاع‌رسانی کنند. باید به رخ بکشیم که مردم ایران از واکسیناسیون استقبال خوبی داشته‌اند، این یک امتیاز است که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم.

پورفرج اظهار کرد: سعی می‌کنیم رویه بازاریابی و تبلیغات ایران را تغییر دهیم. متوجهیم که سلیقه و نیاز گردشگران تغییر کرده است. سعی می‌کنیم درباره امنیت و ایمنی ایران بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم. درحال حاضر امنیت، ایمنی بهداشتی و واکسیناسیون کشورها سوژه روز سفر شده است، برای آن‌ها بازگشت سالم از سفر اهمیت دارد. به هر حال با توجه به تراکم بالای سوال‌ها در این‌باره، باید روند گفت‌وگوها با آژانس‌های خارجی را ساماندهی و مدیریت کنیم و بررسی کنیم که گردشگر در شرایط حاضر چه نیازمندی‌هایی دارد و چه پاسخی باید به او بدهیم.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.