واشنگتن‌پست: اسرائیل به اهدافش در غزه دست نیافته است

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی امروز سه‌شنبه در تحلیلی نوشته در حالی که اسرائیل عملیات در جنوب غزه را آغاز کرده هنوز با دستیابی به هدف نظامی‌اش برای نابودی کامل حماس فاصله دارد و این گروه تا حد زیادی سالم باقی مانده است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تیتر

کد خبر : 439532
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰:۳۴
واشنگتن‌پست: اسرائیل به اهدافش در غزه دست نیافته است

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی امروز سه‌شنبه در تحلیلی نوشته در حالی که اسرائیل عملیات در جنوب غزه را آغاز کرده هنوز با دستیابی به هدف نظامی‌اش برای نابودی کامل حماس فاصله دارد و این گروه تا حد زیادی سالم باقی مانده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تیتر این تحلیل نوشته است: «اسرائیل وعده داده حماس را نابود کند اما این گروه تا حد زیادی سالم باقی مانده است.

روزنامه واشتنگتن‌پست نوشته عملیات‌های نظامی اسرائیل در شمال غزه هنوز کامل نشده‌اند و با آنکه شهر غزه کاملاً با خاک یکسان شده اما نیروهای زمینی اسرائیل هنوز وارد بعضی از مقرهای کلیدی حماس در آنجا نشده‌اند.

ریچارد هشت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «سفر طویل و درازی خواهد بود. ما به زمان نیاز داریم.» به نوشته واشنگتن‌پست، او با وجود این به محدود بودن زمان دیپلماتیک برای اسرائیل اشاره کرده است.

حملات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تا کنون به شهادت نزدیک به ۱۶ هزار فلسطینی منجر شده که ۵۰۰۰ نفر آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. واشنگتن‌پست نوشته فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل با افزایش تلفات غیرنظامیان رو به افزایش است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه گفت: «فکر می‌کنم به لحظه‌ای رسیده‌ایم که مقام‌های اسرائیلی بایستی به صورت روشن مشخص کنند هدف نهایی‌شان چیست. نابودی کامل حماس؟ آیا کسی فکر می‌کند این ممکن است؟ اگر قرار است اینطور بشود جنگ ۱۰ سال طول خواهد کشید.»

میخائیل میلشاتین، رئیس سابق بخش فلسطین در آژانس اطلاعات دفاعی ارتش اسرائیل به واشنگتن‌پست گفت حدود یک سوم شهر غزه از جمله مناطقی که انتظار می‌رود به شدت سنگربندی شده باشند هنوز از کنترل نظامیان اسرائیلی خارج است.

واشنگتن‌پست نوشته در جریان آتش‌بس موقت در جنگ ده‌ها نفر از اعضای حماس برای تحویل دادن اسرا در میدان اصلی شهر غزه حاضر شدند که این نشان‌دهنده ادامه حضور حماس در بزرگترین شهر این باریکه به شمار می‌رود.

روزنامه آمریکایی نوشته ارتش اسرائیل تا کنون سراع شناخته‌شده‌ترین مقرهای نظامی حماس از جمله شجاعیه نرفته است. برخی از شدیدترین درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۴ در این منطقه به وقوع پیوست.

میلشتاین با بیان اینکه حماس تمامی زیرساخت‌هایش را در این منطقه آماده کرده درباره احتمال درگیری در آنجا نوشته است: «جنگ بسیار سختی خواهد بود.»

تصاویر ماهواره‌ای که روز ۳۰ نوامبر، قبل از منقضی شدن آتش‌بس موقت بین حماس و اسرائیل گرفته شده نشانه‌های اندکی از حضور نظامی اسرائیل در محله‌های شجاعیه ی جبالیا نشان می‌دهند. با وجود این، اسرائیل از زمان اغاز مجدد درگیری‌ها این مناطق را هدف بمباران‌های شدید قرار داده است.

مایکل ای هوروویتز، رئیس بخش اطلاعات در موسسه تحلیل ریسک «بک اینترنشنال» گفت: «مرگبارترین بخش درگیری‌ها هنوز پیش رویمان قرار دارند.» او تصریح کرد که حماس ظاهراً تا کنون از درگیری‌های رو در رو خودداری کرده است. وی گفت: «آنها در یک گوشه قرار داده خواهند شد و مجبور خواهند بود بجنگند.»

  هوروویتز خاطرنشان کرد با آنکه اسرائیل در حال انجام حملات هوایی در منطقه جنوب غزه است و تلفات غیرنظامیان هم دارد افزایش پیدا می‌کند اما فشارهای بین‌المللی موجب خواهد شد تکرار استراتژی پیاده‌شده در شمال برای اسرائیل دشوار باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه عملیات اسرائیل بیشتر در ماه‌های آینده بر تهاجم و عملیات‌های ضدشورش متمرکز خواهد بود گفت: «به احتمال زیاد در ماه‌های آینده با نوعی عملیات ضدشورش در سطح پایین‌تر مواجه خواهیم بود.»

یک مقام امنیتی اسرائیل در اظهاراتی همسو با همین ارزیابی گفت: «عملیات‌های ما تفاوت زیادی با نحوه عملیات‌هایمان در شهر غزه خواهد داشت چرا منطقه جنوب از لحاظ جمعیتی بسیار متراکم‌تر است.»

سه مقام امنیتی اسرائیل به شرط عدم افشای نام در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست ادعا کرده که تا کنون ۵۰۰۰ نفر از نیروهای حماس در جریان عملیات‌های اسرائیل کشته شده‌اند. واشنگتن‌پست نوشته با این توصیف، بخش اعظم ۳۰ هزار نیروی حماس هنوز زنده و سالم هستند.

با وجود این، درباره همین آمار هم تردیدهایی وجود دارد. هوروویتز گفت: «ما فقط یک منبع داریم و آن هم ارتش اسرائیل است که بنا به دلایل مختلف تمایل دارد آمارها را بالاتر اعلام کند.»

واشنگتن‌پست نوشته با آنکه اعتقاد بر این است که حماس بین ۲۷ تا ۴۰ هزار نیرو دارد اما تحلیلگران می‌گویند که حماس به راحتی می‌تواند اقدام به عضوگیری و جذب اعضای جدید کند.

مطابق این گزارش، برای اسرائیل از کار انداختن توان رهبری حماس از اهمیت بالاتری نسبت به شمار اعضای این گروه برخوردار است. یحیی سینوار، فرمانده حماس در غزه به همین دلیل یکی از اهداف ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

 ایال هولتا، رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل چند هفته قبل‌تر گفته بود: «اینها کسانی هستند که نماد آنها به شمار می‌روند و کسانی هستند که مسئولیت حکمرانی در نوار غزه را به عده دارند بنابراین، این اصلی‌ترین هدف عملیاتی ما در حال حاضر است و مشخص است که همه‌شان به جنوب گریخته‌اند. این خیلی واضح است.»

ارتش رژیم اسرائیل منابع اطلاعاتی زیادی را برای مشخص کردن محل حضور سینوار و دیگران سران کلیدی حماس از جمله محمد ضیف، رئیس شاخه نظامی حماس اختصاص داده‌اند.

از جمله دشواری‌هایی که اسرائیل در این عملیات با آن روبرو است این است که حماس صدها مایل تونل در داخل غزه در اختیار دارد که به این گروه اجازه می‌دهد تسلیحات و نظامیانش را به گونه‌ای که شناسایی نشوند به اماکن مورد نظر خودش انتقال بدهد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «فایننشال‌تایمز» امروز گزارش داد که برآوردهای ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که شبکه تونلی حماس در غزه بزرگ‌تر از شبکه متروی لندن است.

مترو لندن دارای ۲۷۰ ایستگاه اصلی و ۲۶۰ ایستگاه فرعی است و ۵۵ درصد این شبکه، بر روی زمین واقع شده‌است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط طولانی ترابری درون‌شهری جهان محسوب می‌شود.

یکی از مقام‌های سابق امنیتی اسرائیل مدعی شده است که واژه «تونل» برای آن‌چه که حماس در زیر غزه ایجاد کرده، منصفانه نیست و به جای آن از عبارت «شهرهای زیرزمینی» استفاده کرد.

فایننشال‌تایمز ادامه داد که یوچوود لیفشیتز اسیر ۸۵ ساله‌ای که حماس در ماه اکتبر او را آزاد کرد، گفته که شبکه تونلی حماس، یک «تار عنکبوت» استادانه است که چندین کیلومتر طول دارد و «سالن‌های بزرگی‌» دارد که گنجایش ۲۵ نفر را دارد.

گردان‌های القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) در ۱۶ سال گذشته مجموعه تونل‌هایی را ایجاد کرد که کاربرد هجومی راهبردی و دفاعی تاکتیکی دارند و هدف از این تونل‌ها این است که نیروهای مقاومت به دور از چشم جنگنده‌های صهیونیستی بتوانند به صفوف نظامی اسرائیل ضربات سنگینی وارد کنند.

هوروویتز به واشنگتن‌پست گفت مشخص کردن اینکه اسرائیل تا چه اندازه توانسته به شبکه تونلی حماس ضربه بزند آسان نیست. با این حال بعضی از تحلیلگران می‌گویند حدود یک سوم شبکه تونلی حماس سالم باقی مانده است.

واشنگتن‌پست همچنین نوشته با وجود گذشت دو ماه از جنگ حماس هنوز قادر به شلیک راکت به سمت اسرائیل است و این گروه روز سه‌شنبه چندین راکت به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرد. هورویترز گفت برای اسرائیل نابود کردن توانمندی‌های راکتی حماس دشوار خواهد بود.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.