هپاتیت؛ راه‌های انتقال، پیشگیری، درمان

[ad_1] هوشمند نیوز/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هپاتیت‌های ویروسی B و C  از جمله بیماری‌های عفونی هستند که به صورت مزمن و حاد وجود دارند و می‌توانند منجر به سیروز کبد، سرطان کبد و مرگ شوند؛ این دو ویروس برای مدت‌های طولانی به عنوان قاتل خاموش مطرح می‌شدند زیرا بسیاری

کد خبر : 381175
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
هپاتیت؛ راه‌های انتقال، پیشگیری، درمان

[ad_1]

هوشمند نیوز/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هپاتیت‌های ویروسی B و C  از جمله بیماری‌های عفونی هستند که به صورت مزمن و حاد وجود دارند و می‌توانند منجر به سیروز کبد، سرطان کبد و مرگ شوند؛ این دو ویروس برای مدت‌های طولانی به عنوان قاتل خاموش مطرح می‌شدند زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت بدون علامت هستند.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با هوشمند نیوز، با اشاره به روز جهانی هپاتیت اظهار کرد: شعار روز جهانی هپاتیت در سال ۲۰۲۳ “یک کبد برای تمام زندگی”تعیین شده است.

وی افزود: هپاتیت‌های ویروسی B و C،  عفونت‌های ویروسی هستند که کبد را  مورد حمله قرار می‌دهند و می‌توانند موجب التهاب سلول‌های کبدی و آسیب به کبد شوند و در درجه‌های مختلف، کبد را ضعیف کنند و از انجام‌ دادن عملکردها و وظایفش بازدارند.

بختیاری‌نیا بیان کرد: به دلیل این مساله، عملکرد کبد شامل سم‌زدایی خون، ذخیره ویتامین‌ها و تولید هورمون‌ها مختل می‌شود.

مرگ سالانه حدود ۱.۵ میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به هپاتیت

وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان مبتلا به یکی از انواع هپاتیت‌های B و C هستند و هر ساله یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به علت ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.

هپاتیت، تهدیدی برای سلامتی تا سال ۲۰۳۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکیجندی شاپور اهواز گفت: روند مرگ‌ و میر ناشی از هپاتیت بر خلاف سه بیماری مهم HIV، سل و مالاریا، در ۱۵ سال گذشته رشد صعودی داشته است و با توجه به این وضعیت، سازمان بهداشت جهانی هپاتیت‌های ویروسی را یک مساله بهداشتی جهانی اعلام و ۲۸ جولای را روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرده و حذف هپاتیت‌های ویروسی، به ‌عنوان یک تهدید بزرگ سلامت عمومی را تا سال ۲۰۳۰  اعلام کرده است.

وی با اشاره به برنامه جهانی حذف هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ گفت: برنامه جهانی حذف هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ بر سه محور انجام واکسیناسیون، تشویق مردم و تمهید امکانات برای انجام آزمایش و دسترسی بیماران برای درمان مناسب طراحی است.

بختیاری‌نیا ادامه داد: حذف هپاتیت‌های B و C به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی تا سال ۱۴۰۸ (۲۰۳۰ میلادی) همگام با برنامه سازمان جهانی بهداشت، در برنامه ملی ایران قرار گرفته است.

پیشگیری و درمان 

وی عنوان کرد: واکسیناسیون هپاتیت B فرصت خوبی برای پیشگیری از این بیماری فراهم کرده است؛ این بیماری به ‌وسیله واکسن ایمن با اثربخشی ۹۵ درصدی که در حال حاضر قابل ‌دستیابی است، قابل ‌پیشگیری است اما هپاتیت C به وسیله واکسن قابل پیشگیری نیست با این حال با مصرف دارو، بیش از ۹۵ درصد مبتلایان به هپاتیت C می‌توانند در سه  تا شش ماه به صورت کامل درمان شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هپاتیت‌های ویروسی B و C از جمله بیماری‌های عفونی هستند که به صورت مزمن و حاد وجود دارند و می‌توانند منجر به سیروز کبد، سرطان کبد و مرگ شوند؛ این دو ویروس برای مدت‌های طولانی به عنوان قاتل خاموش مطرح می‌شدند زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت بدون علامت هستند.

راه‌های انتقال و علائم 

وی بیان کرد: خستگی مفرط، تب، زردی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ و احساس ناراحتی در شکم علائم عمومی هپاتیت هستند.

بختیاری‌نیا گفت: تماس با خون آلوده، خالکوبی، تاتو، تماس شغلی یا غیر شغلی با سرنگ آلوده، تیغ ریش‌تراشی، قیچی و مسواک آلوده، تماس جنسی محافظت‌نشده و انتقال از مادر به فرزند از راه‌های انتقال هپاتیت هستند اما این بیماری از طریق عطسه، سرفه، دست دادن، شنا کردن، ظروف مشترک، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منتقل نمی‌شود.

وی افزود: اگر فردی از گروه‌های پرخطر مانند افراد دارای سابقه اعتیاد تزریقی، زندانیان یا آرایشگران و پرسنل درمانی در معرض خطر هپاتیت باشد، می‌تواند با انجام آزمایش از وضعیت سلامت خود مطلع و با مراجعه به مرکز مشاوره هپاتیت از مشاوره رایگان بهرمند شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یادمان باشد افزایش آگاهی، واکسیناسیون و رعایت شیوه زندگی سالم از مهمترین عوامل پیشگیری‌کننده و کنترل‌کننده هپاتیت در جامعه هستند.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.