هنوز به اشتباه فکر می کنیم باید برویم سراغ «کلاه قرمزی»

مریم وطن پور ـ مجری و برنامه ساز کودک ـ در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی عروسک جذاب از تلویزیون معرفی نشده است؟ گفت: اگر بخواهیم می‌توانیم عروسک خوب و جذاب داشته باشیم؛ فقط باید ذائقه بچه‌ها را بشناسیم. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که بچه‌ها با عروسک‌های فعلی

کد خبر : 260439
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱:۵۸
هنوز به اشتباه فکر می کنیم باید برویم سراغ «کلاه قرمزی»


مریم وطن پور ـ مجری و برنامه ساز کودک ـ در پاسخ به اینکه چرا در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی عروسک جذاب از تلویزیون معرفی نشده است؟ گفت: اگر بخواهیم می‌توانیم عروسک خوب و جذاب داشته باشیم؛ فقط باید ذائقه بچه‌ها را بشناسیم. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که بچه‌ها با عروسک‌های فعلی ارتباط برقرار نمی‌کنند، این است که ما فکر می کنیم هنوز باید برویم سراغ «کلاه قرمزی» ها. این در حالی است که «کلاه قرمزی» در دوره من و شما عروسک خیلی محبوب و موفقی بوده اما برای بچه‌های امروز که دسترسی گسترده‌ای به انواع و اقسام شبکه‌ها، کارتون‌ها و عروسک‌ها دارند، نمی‌تواند به همان میزان جذاب باشد. سرعت رشد رقبای خارجی ما خیلی بالاست و این کار ما را خیلی سخت کرده است، پیشی گرفتن از این‌ها به این راحتی ها شدنی نیست.

وطن پور در عین حال تأکید کرد: صحبت درباره دلایل افت برنامه‌های عروسکی، نیاز به بحث های کارشناسانه دارد. باید جلسات مختلفی گذاشته شود و درباره‌اش صحبت شود.

این مجری کودک با اشاره به مجموعه‌های عروسکی که در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، گفت: الان هم برخی از عروسک‌ها، هم توسط مخاطب بزرگسال و هم کودک دیده می‌شوند، زیرا سازندگانشان این هوشمندی را دارند. هرچند از نگاه منِ برنامه ساز کودک، ممکن است قابل هضم نباشد و بگویم این‌ها را چرا دارید به بچه مردم یاد می‌دهید!؟ ولی در حقیقت بچه مردم همانی است که در همین جامعه دارد زندگی می‌کند، این‌ها را از نزدیک می‌بیند و با این کلمات آشناست. بچه‌ها از این فضا و از این کلمات دور نیستند، ما خیلی درگیر ماجرای ادبیات و مسائل ادبی هستیم وگرنه در خانه که همه ما به این شکل ادبی و رسمی صحبت نمی‌کنیم.

وطن پور افزود: خانم خامنه سال ها پیش با آن ادبیات خاص و زیبایشان برنامه کودک اجرا می‌کردند که من بسیار دوستشان دارم و جزو اساتید من هستند. آن زمان برنامه‌شان خیلی به دل می‌نشست ولی اگر با همان لحن و ادبیات در دهه ۸۰ صحبت می‌کردند، مخاطبان کودک دیگر ارتباط برقرار نمی‌کردند. دهه ۹۰ و قرن جدید هم که اتفاق دیگری افتاده و این تغییرات پیوسته در حال وقوع است.

او تأکید کرد: اول و آخرش به هوشمندی و شناخت صحیح از کودک ربط دارد. وقتی بچه‌ها را نمی‌شناسیم، دچار این خلل می‌شویم.

مریم وطن پور

این برنامه ساز کودک با انتقاد از جداسازی‌ها و ایجاد فاصله میان تلویزیون و دیگر رسانه‌های داخلی، عنوان کرد: همه ما زیر مجموعه یک جا هستیم و رسانه ایم. چرا باید بگوییم فلان برنامه را نمی‌توان از تلویزیون پخش کرد! اگر بد است برای همه بد است، اگر خوب است برای همه‌ ما خوب باشد. چه اشکالی دارد؟ چرا تلویزیون از فضاهای دیگر جدا می‌شود؟ این خیلی حیف است. آقای طهماسب پدر برنامه سازی کودک بعد از انقلاب است و بی نظیر هستند. خانم برومند هم بی نظیر است. اصلا نمی شود به این عزیزان خرده ای گرفت. همه ما یک خانواده هستیم. اینکه برای رسانه حد و مرز تعیین می‌کنیم باعث همین اختلافات می‌شود.

وطن پور در بخشی از صحبت‌هایش عروسک «جناب خان» را عروسک بزرگسالی دانست که محبوب کودکان هم هست و می‌تواند خانواده را دور هم جمع کند. او این قابلیت را برای یک عروسک ارزشمند توصیف کرد.

وطن پور در ادامه در پاسخ به اینکه به لحاظ فنی در حوزه ساخت عروسک در چه سطحی قرار داریم؟ گفت: ما عروسک سازهای فوق‌العاده‌ای داریم. هم خلاق هستند و هم تحصیلات مرتبط دارند. به جناب خان نگاه کنید، همه وجوهش با فکر ساخته شده است. من با عروسک سازهای زیادی کار کردم. بسیار خلاق هستند، به عروسک روح می‌دهند و کار را خیلی بلد هستند. اصلا فکر نمی‌کنم در فضای عروسک سازی، عروسک گردانی و صدا پیشگی عروسک کمبودی داشته باشیم. با اطمینان می‌گویم در این حوزه بچه‌های حرفه ای و باسوادی داریم.

او در پایان درباره فعالیت‌های اخیرش توضیح داد: «شهرک رنگین کمان» در دو سری و زدیک به ۱۰۰ قسمت ساخته شده که در فصل اول تهیه کننده بودم ودر سری دوم کارگردان هم بودم. در این مجموعه از عروسک‌های مختلفی استفاده کردم. یک کار نمایشی است با موضوع مهارت‌های زندگی و آموزه‌های حقوقی شهروندی که از شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت ۱۴:۴۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

۵۷۵۷



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.