همه رسانه‌ها در پذیرش و انتشار آگهی ملزم به رعایت قوانین تبلیغات کشور هستند

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدیان در پاسخ به این سوال که شرایط قانونی نظارت بر آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها به چه شکل است، گفت: مطابق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر تبلیغات و محتوای آگهی‌های همه رسانه‌ها توسط این وزارت‌خانه صورت می‌گیرد و دفتر تبلیغات به عنوان واحد تخصصی

کد خبر : 374600
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
همه رسانه‌ها در پذیرش و انتشار آگهی ملزم به رعایت قوانین تبلیغات کشور هستند

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدیان در پاسخ به این سوال که شرایط قانونی نظارت بر آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها به چه شکل است، گفت: مطابق قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظارت بر تبلیغات و محتوای آگهی‌های همه رسانه‌ها توسط این وزارت‌خانه صورت می‌گیرد و دفتر تبلیغات به عنوان واحد تخصصی این موضوع، انجام وظیفه می‌کند. شکل نظارت بر تبلیغات رسانه‌ای متفاوت است. مثلا در تبلیغات محیطی، نظارت پیشینی است، یعنی مجوز برای انتشار آن صادر می‌شود، اما در نشریات با توجه به قانون مطبوعات، نظارت پسینی وجود دارد. در خصوص مهم‌ترین رسانه یعنی تلویزیون، در حال حاضر نظارت به صورت پیشینی و پسینی انجام می‌گیرد و با مشاهده تخلف به سرعت به این رسانه تذکر داده می‌شود.

سوال: با وجود این نظارت، شرایط آگهی‌های تلویزیونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور طبیعی احتمال تخلف در همه رسانه‌ها وجود دارد، ولی تلویزیون به دلیل فراگیر بودن از حساسیت زیادی برخوردار است و برای همین، انتظار بیشتری از آن برای رعایت مقررات وجود دارد. تلویزیون در مقاطعی تخلف آشکاری در پخش یک آگهی داشته که منجر به اقدام سریع از سوی دفتر تبلیغات شده است. به عنوان مثال در گذشته با پخش آگهی خلاف واقع کرم حلزون، از انتشار آن جلوگیری کردیم و در مقاطعی به دلیل انتشار آگهی‌هایی که از نام تجاری به خط و زبان بیگانه استفاده شده بود، ورود کردیم. اخیرا هم در مورد انتشار آگهی‌هایی مانند برخی نوشیدنی‌ها، چیپس، غلات حجیم شده و شاخص‌ترین آن‌ها نوشابه انرژی‌زا که بنا به اعلام وزارت بهداشت، مشمول کالاهای آسیب‌رسان به سلامت هستند و تبلیغ آن‌ها ممنوع است، تذکر دادیم.

سوال: آیا راهکاری برای جلوگیری از تکرار این تخلفات هست و آیا اقدامی شده است؟

بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته در آینده نزدیک، تمامی کانون‌های تبلیغاتی که در حیطه رادیو و تلویزیونی فعالیت دارند، همانند تبلیغات محیطی باید برای انتشار آگهی‌های رسانه‌ای خود، مجوز پخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند. به این شکل تمامی قوانین تبلیغات با هدف حفظ ارزش‌های ملی و حقوق مخاطبان آگهی‌ها رعایت می‌شود. اموری مانند خلاف واقع بودن، آسیب‌رسان بودن، توجه به خط و زبان ملی و جلوگیری از انتشار خط و زبان بیگانه، آداب و رسوم و فرهنگ عامه و موازین شرعی و قانونی، از جمله مباحث مهم و ارزش‌های ملی هستند و مهم‌ترین موضوع، حفظ حقوق مخاطبان، شامل جلوگیری از تبلیغات خلاف واقع و غیرقابل اثبات، آگهی‌های گمراه‌کننده و رعایت شرایط تولید و توزیع محصول مثل استاندارد بودن آن و جلوگیری از انتشار آگهی‌هایی مثل دخانیات، نوشابه‌های گازدار یا مانند نمونه اخیر نوشابه‌های انرژی‌زاست که به حکم قانون ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اضافه کرد برخی مشکلات که در پخش و انتشار آگهی‌های تجاری وجود دارد، حاصل کم‌توجهی است و به خلأهای قانونی ارتباطی ندارد، اما در عین حال، برای رفع هرگونه کاستی، اخیرا ضوابط و دستورالعمل‌های موجود را به‌روزرسانی کرده‌ایم و با اجرای دقیق قانون، آگهی‌های رسانه‌هایی مثل تلویزیون و فضای مجازی را تحت نظارت درخواهیم آورد، چرا که به حکم قانون، تمامی رسانه‌ها در پذیرش و انتشار آگهی، ملزم به رعایت قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور هستند.

۵۷۵۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.