هشدار نسبت به عرض اندام رقبای ریال/ ریال آماده خداحافظی با اقتصاد ایران می‌شود؟

[ad_1] زهرا علی‌اکبری- رییس کل بانک مرکزی سخنانی تازه را در گروهی که ماهیت‌شان را معرفی‌شان نکرده، داشته است. فرزین در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفته است: در حکمرانی ریال جریانی در داخل کشور شکل گرفته که دائماً ریال را تضعیف می‌کند. در قانون گذاری هم مبادله با ریال را پر هزینه کرده

کد خبر : 468412
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۴:۰۲
هشدار نسبت به عرض اندام رقبای ریال/ ریال آماده خداحافظی با اقتصاد ایران می‌شود؟

[ad_1]

زهرا علی‌اکبری- رییس کل بانک مرکزی سخنانی تازه را در گروهی که ماهیت‌شان را معرفی‌شان نکرده، داشته است. فرزین در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفته است: در حکمرانی ریال جریانی در داخل کشور شکل گرفته که دائماً ریال را تضعیف می‌کند. در قانون گذاری هم مبادله با ریال را پر هزینه کرده و برخی از مردم تصمیم گرفتند جایگزین ریال اعم از رمزارزها را انتخاب کنند. ریال نباید آسیب ببیند، حکمرانی ریال بسیار با اهمیت است، در بانک مرکزی مرزبان ریال هستیم. ریال امروز جایگزین پیدا کرده، برخی صنف‌ها از رمزارز استفاده می‌کنند، برخی صنف‌ها از شمش طلا، برخی از اصناف از دلار استفاده کرده و به آن افتخار می‌کنند، اگر ریال حاکم باشد می‌توانیم اهداف توسعه‌ای را پیگیری کنیم.

رقبای ریال وارد میدان شده‌اند/ ریال آماده خداحافظی با اقتصاد ایران می‌شود؟

چه کسی مسئول حاکمیت ریال است؟

استاد دانشگاه امام صادق گفت: برای من کمی مساله مبهم است که خطاب رییس کل چه کسی یا چه کسانی است؟ حکمرانی ریال امری است در اختیار باتک مرکزی چرا که بانک مرکزی عرضه کننده‌ی انحصاری پول حاکمیتی است و اگر در این حوزه اختلالی ایجاد شده مقصر اصلی سیاستگذاری است که این مسئولیت را بر عهده دارد.

وی تورم بالا در اقتصاد ایران را یکی زا دلیل بروز این پدیده دانست و گفت: در این بخش‌ها برخورد ارشادی با مردم بی‌فایده است، بهتر است سیاستگذار دریابد چرا مردم ترجیح می‌دهند معاملات خود را با دلار و ارز انجام دهند و بعد تصمیم دقیق بگیرد که برای رفع مشکل چه کند و الا نصیحت و ارشاد و … کار بی‌فایده‌ای است .

او در توضیح این مطلب ادامه داد: به عبارت دیگر کسی کخ با دلار معامله کند، به شکل آنی دو مزیت را از ان خود کرده است اول اینکه مالیات نمی‌دهد و دوم پولی ر ا در دست دارد که ارزش ان لحظه‌ای تغییر نمی‌کند پس سیاستگذار وقتی پولی را به مردم ارائه می‌دهد که لحظه به لحظه ارزش آن تغییر می‌کند و افت ارزش آن امری جدی است، چطور می‌خواهد بگوید به این رفتار ادامه بده و این کاهش ارزش را به جان بخر؟

کسی متقاضی ریال نیست

ندری به بالا رفتن پایه پولی در ایران اشاره کرد و افزود: تجارت ما با جهان بسیار محدود است، از آن سو بانک مرکزی با سرعت بالا در حال انتشار پول است. در عین حال به خاطر روابط خارجی ضعیف و تجارت کم‌رونق کسی در چهان متقاضی پول ما نیست. حتی قادر نیستیم گردشگر جذب کنیم تا تقاضایی برای ریال ایران در جهان ایجاد شود. در داخل نیز تورم و کاهش ارزش پول مساله‌ای جدی است.

او به ارتباطات محدود ایران اشاره کرد و ادامه داد: وقتی کالایی بیش از نیاز و تقاضا عرضه شود، ارزش ان افت می‌کند، پول هم همین است . وقتی بیش از تقاضا عرضه و تولید شود، ارزش افت می‌کند و این امری گریزناپذیر است. در شرایط فعلی در خارج از ایران تقاضایی برای ریال نیست و در داخل ایران نیز همام‌طور که رییس کل بانک مرکزی اشاره کرده تلاش برای معاملات غیرریالی صورت می‌گیرد، طبیعی است که این اتفاق نتیجه‌ی تصمیماتی است که اتحاذ شده است.

وی گفت: تورم بالا، تحریم، انزوا و حجم اندک معاملات تجاری با جهان در کنار عدم استفاده از فرصت گردشگری و … همگی سبب شده است چنین فضایی در کشور شکل گیرد.

او تاکید کرد: آقای فرزین اعتراض خود را به این فضا ابراز کرده در حالی که مسئول مستقیم ایجاد چنین شرایطی بانک مرکزی است و در این مورد نمی‌توان با ادرس‌های مبهم و عدم شناخت مشکل ، موضوع را حل کرد.

وی به تورم بالا در پنجاه سال اخیر اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین اقدامی که باید در دستور کار قرار گیرد، مهار تورم است، این تورم بالا به صورت مداوم ریال را تحلیل برده و حالا نتیجه‌ی سال‌های طولانی تحریم روشن شده است.

223223

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.