هشدار نسبت به تبعات مهاجرت طبقه متوسط/ لایه سوم مهاجران چه کسانی هستند؟

[ad_1] زهرا علی‌اکبری– حالا دو سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد اما تورم همچنان بالاتر از نیمه کانال چهل درصد است. رشد فزاینده قیمت خوراکی‌ها و افزایش قیمت مسکن سبب شده است فشار بر سبد هزینه‌ای خانوارها بیش از پیش افزایش یابد. بانک مرکزی که آمارهایش محل استناد مقامات دولت سیزدهم است و به استناد

کد خبر : 401624
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
هشدار نسبت به تبعات مهاجرت طبقه متوسط/ لایه سوم مهاجران چه کسانی هستند؟

[ad_1]

زهرا علی‌اکبری– حالا دو سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد اما تورم همچنان بالاتر از نیمه کانال چهل درصد است. رشد فزاینده قیمت خوراکی‌ها و افزایش قیمت مسکن سبب شده است فشار بر سبد هزینه‌ای خانوارها بیش از پیش افزایش یابد.

بانک مرکزی که آمارهایش محل استناد مقامات دولت سیزدهم است و به استناد آمارهای این نهاد مالی، مقامات دولتی تورم پیشین ایران در دو سال قبل را 60 درصد اعلام می‌کنند، حالا 9 ماه است ترجیح داده نسبت به انتشار آمار قیمت مسکن در پایتخت اقدام نکند.

در عین حال تلاش برای دستاورد سازی بیش از تلاش برای کسب دستاورد در دولت سیزدهم مشهود است.

بیشتر بخوانید:

بودجه پژوهشی اندازه چند شب کار کردن در اسنپ هم نیست/ در دانشگاه تهران نزدیک به ۵۰ عضو هیئت علمی مهاجرت کرده‌اند

حقوق بالای ۵۵ میلیون برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان؟ /حذف سقف حقوق ها جدی تر شد

اول سرمایه؛ بعدا تخصص حالا…

در چنین شرایطی مرتضی عزتی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد می‌گوید: شرایط کشور مطلوب نیست و از این رو تغییر در وضعیت مدیریتی برای بهبود چشم‌انداز آتی بسیار ضروری است چرا که وقتی چشم‌اندازهای آینده تیره می‌شود شاهد این هستیم که موج مهاجرت در کشور ایجاد می‌شود .

او در جواب این سئوال که آیا وضعیت کنونی در حوزه مهاجرت را خطرناک می‌دانید یا خیر؟ گفت: این مهاجرت‌ها به زودی تاثیرات خود را بر فضای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ایران به جا خواهند گذاشت.

او با اشاره به اینکه اقتصاد ایران درگیر بحران‌های جدی است و مهاجرت به هر شکلی می‌تواند این بحران را تشدید کند، گفت: ایران با سه شکل از مهاجرت روبرو بوده است. مهاجرت سرمایه‌ها که سال‌هاست با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر در دوره‌ای شاهد مهاجرت تخصص از کشور بودیم به این گونه که دانشجویان برتر دانشگاه‌ها و رتبه‌های برتر کنکور و … از ایران مهاجرت می‌کردند و می‌رفتند اما حالا با موج سوم و بسیار خطرناک مهاجرت روبرو شدیم که در قالب آن تجربه‌ها از کشور کوچ می‌کنند.

او گفت: مهاجرت در هر سه شکل ثروت و سرمایه، فرد متخصص و فرد باتجربه برای کشور مشکل ساز است و حالا که مشتریان سرمایه و تخصص، مخاطبان خود را یافته‌اند، مشتریان تجربه نیز در دیگر کشورها دست به کار جذب نیروی انسانی شده‌اند .

هشدار نسبت به تبعات مهاجرت طبقه متوسط/ لایه سوم مهاجران چه کسانی هستند؟

کدام طبقات اجتماعی درصدد مهاجرت هستند؟

عزتی گفت: موضوع مهاجرت ارتباط مستقیم با وضعیت اقتصادی افراد دارد به عبارت دیگر اگر تا پیش از این طبقه‌ی مرفه جامعه از ایران مهاجرت می‌کردند، امروزه این طبقه متوسط است که تلاش دارد زندگی خود را در ان سوی مرزها بسازد . طبیعی است این افراد که از طبقه‌ی متوسط می‌آیند یا باید تخصص داشته باشند، یا تجربه و البته حداقلی از سرمایه که در نتیجه با رفتن این افراد کشور خالی از نیروهای مفید می‌شود.

او به اهمیت طبقه متوسط در کشور اشاره کرد و گفت: این طبقه فرهنگ جاری را می‌سازد و توسعه اقتصادی و فرهنگی در گرو غنای آن است. وقتی این افراد از ایران بروند و این طبقه لاغر شود، طبیعی است جامعه فقیر می‌شود. جامعه فقیر آرزوهای بلندی ندارد و با روزمره‌گی زندگی خود را طی می‌کند از این منظر سیاستگذار باید در جریان خطری که آینده را تهدید می‌کند، باشد .

او گفت: متاسفانه در بین همکاران خودم، می‌بینم جوان‌ترها چقدر میل به رفتن دارند. وقتی افراد حس کنند ایده‌ها و تجربیات و تخصص‌شان در کشور خریدار ندارد، سرخورده شده و از ایران می‌روند و در نتیجه آنچه را که باید در ایران بسازند، در دیگر کشورها به کار می‌گیرند.

تورم با جامعه چه می‌کند؟

او در پاسخ به این سئوال که چه میزان از میل به مهاجرت اقتصادی است؟ گفت: مساله اقتصاد مهم است. تورم بنیان‌های جامعه را می‌جود و از بین می‌برد. تلاش انسان‌ها برای دستیابی به زندگی بهتر را پوچ می‌کند، از سوی دیگر فشارهای فرهنگی و اجتماعی نیز این بحران را تشدید کرده و سبب می‌شود فرد انگیزه‌ای برای ماندن و ساختن نداشته باشد. به عبارت بهتر آنکه زندگی خود را در داخل ایران می‌سازد در حقیقت در حال ساختن ایران است.

223223

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.