هشدار سپاه پاسداران ایران به روحانی درباره “آژیتاسیون” در ناآرام جنوب شرقی

[ad_1] مولوی عبدالحمید، روحانی برجسته اهل سنت زاهدان، در خطبه جمعه خود گفت که مقاماتی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر کشور شیعه، “مسئول قتل های 30 سپتامبر در پیشگاه خداوند” هستند. در بیانیه ای کوتاه در پایگاه خبری سپاه نیوز، پایگاه خبری رسمی سپاه پاسداران آمده است: «آقای … عبدالحمید، تشویق و

کد خبر : 270924
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱:۱۹
هشدار سپاه پاسداران ایران به روحانی درباره “آژیتاسیون” در ناآرام جنوب شرقی

[ad_1]

مولوی عبدالحمید، روحانی برجسته اهل سنت زاهدان، در خطبه جمعه خود گفت که مقاماتی از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر کشور شیعه، “مسئول قتل های 30 سپتامبر در پیشگاه خداوند” هستند.

در بیانیه ای کوتاه در پایگاه خبری سپاه نیوز، پایگاه خبری رسمی سپاه پاسداران آمده است: «آقای … عبدالحمید، تشویق و تحریک جوانان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ممکن است برای شما گران تمام شود! این آخرین هشدار است!»

اعتراضات ناشی از مرگ امینی، 22 ساله کرد ایرانی که پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق به دلیل “لباس نامناسب” جان باخت، یکی از جسورانه ترین چالش ها را برای جمهوری اسلامی از انقلاب 1979 ایجاد کرده است.

اگرچه به نظر نمی رسد که اعتراضات به سرنگونی دولت نزدیک شود، اما ناآرامی ها سراسر کشور از جمله مناطقی را که محل سکونت اقلیت های قومی با نارضایتی های طولانی مدت از دولت هستند، فرا گرفته است.

زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران در مرز پاکستان و افغانستان است که محل زندگی اقلیت قومی بلوچ است.

رسانه های دولتی در زمان خشونت های 30 سپتامبر گفتند که “افراد مسلح ناشناس” به سمت یک پاسگاه پلیس تیراندازی کردند که باعث شد نیروهای امنیتی به تیراندازی پاسخ دهند.

سپاه پاسداران گفت که پنج تن از نیروهای خود و شبه نظامیان بسیجی داوطلب در جریان خشونت های 30 سپتامبر کشته شدند. مقامات یک گروه شبه نظامی بلوچ را مقصر دانستند. نه آن گروه و نه هیچ جناح دیگری ادعای نقشی نداشتند.

اعتراضات بیشتر

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رسمی ایرنا، پس از آغاز مجدد اعتراضات روز جمعه در زاهدان، مجید میر احمدی معاون امنیتی وزیر کشور گفت که آرامش بازگشته است.

او گفت که 150 “اراذل و اوباش به اموال عمومی و حتی مغازه های متعلق به اهل سنت حمله کردند”.

احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان روز جمعه به نقل از خبرگزاری رسمی ایرنا گفت، پلیس روز جمعه پس از پرتاب سنگ و حمله معترضان به بانک ها در شهر، دست کم 57 نفر را دستگیر کرد که آنها را “آشوبگر” توصیف کرد.

تلویزیون دولتی گفت که حدود 300 معترض پس از نماز جمعه در شهر راهپیمایی کردند. بانک ها و مغازه ها را با شیشه های شکسته نشان می داد.

عبدالحمید، روحانی اهل سنت، قتل 30 سپتامبر را یک قتل عام توصیف کرد و گفت که گلوله به سر و سینه شلیک شده است. اینجا تعداد زیادی کشته شدند. من عدد دقیقی ندارم برخی 90 را گزارش کرده اند، برخی کمتر می گویند، برخی می گویند بیشتر.

گروه های حقوق بشر می گویند که دولت مدت هاست علیه اقلیت های قومی از جمله کردها که ناآرامی ها در منطقه آنها نیز از زمان مرگ امینی شدید بوده است تبعیض قائل شده است.

دولت اتهامات تبعیض را رد می کند.

ایران ناآرامی‌ها را به گردن گروهی از دشمنان از جمله مخالفان مسلح می‌اندازد. سپاه پاسداران به پایگاه های گروه های مسلح کرد ایرانی در همسایگی عراق حمله کرده است.

معترضان با شعارهایی که همبستگی بین اقوام مختلف را ابراز می کنند، به دنبال تاکید بر وحدت ملی هستند.

گروه حقوقی هنگام گزارش داد که مغازه داران روز شنبه در مرکز استان کردستان ایران، سنندج، و سقز – زادگاه امینی، علاوه بر بوکان، یکی دیگر از شهرهای شمال غرب کشور دست به اعتصاب زده اند.

خبرگزاری هرانا روز جمعه از کشته شدن 244 معترض در ناآرامی های سراسری خبر داد که 32 تن از آنها خردسال بودند. تلویزیون دولتی از کشته شدن دست کم 26 تن از نیروهای امنیتی در جریان ناآرامی ها خبر داده است.

(گزارش اتاق خبر دبی؛ نوشته تام پری؛ ویرایش توسط الکس ریچاردسون)

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.