هشدار دیپلمات‌های سابق درباره روسیه و چین/ آنها تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه خود قرار دادند

[ad_1] جمعی از دیپلمات‌های سابق جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به مسایل رخ داده اخیر در حوزه سیاست خارجی هشدار داده و بر ضرورت توازن مثبت در مناسبات جهانی تاکید کردند. متن این بیانیه به شرح ذیل است: انقلاب اسلامی ایران حاصل مجاهدت‌های آزاد زنان و آزاد مردان ایرانی در راه استقلال، آزادی، حاکمیت

کد خبر : 375206
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۲۸
هشدار دیپلمات‌های سابق درباره روسیه و چین/ آنها تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه خود قرار دادند

[ad_1]

جمعی از دیپلمات‌های سابق جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به مسایل رخ داده اخیر در حوزه سیاست خارجی هشدار داده و بر ضرورت توازن مثبت در مناسبات جهانی تاکید کردند. متن این بیانیه به شرح ذیل است:

انقلاب اسلامی ایران حاصل مجاهدت‌های آزاد زنان و آزاد مردان ایرانی در راه استقلال، آزادی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور است.در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از آراء مردم موظف است با تمام قوا و به هر طریق مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و استقلال و امنیت کشور صیانت نماید.

متاسفانه یکبار دیگر در عرصه روابط دیپلماتیک با کشورها شاهد هستیم که فدراسیون روسیه همانند جمهوری خلق چین برای پیگیری اهداف منطقه‌ای و منافع خود تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه قرار داده و از این طریق به منافع ملی ایران در عرصه بین‌المللی بی اعتنایی آشکار نموده است.

دیپلماسی عزتمندانه اقتضا می نماید که به هر طریق ممکن و موثر از ادامه چنین جهت گیری های غیرقابل قبول در مراودات کشورهای دوست جلوگیری شود.اگر چه بر مبنای قانون اساسی و قوانین موضوعه، تعامل سازنده با همه کشورهای جهان در سرلوحه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در این میان فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین از اهمیت بالایی برخوردارند لکن عرصه منافع ملی و بویژه تمامیت ارضی ایران جای هیچگونه مماشات با هیچ کشور و نظام سیاسی نیست.

ما در عرصه تحولات جاری سیاسی بین المللی بر این باوریم که علت العلل کاستی ها و تحمیل رفتارهای غیر قابل قبول در رقابتهای ژئو پلیتیک از جمله اقدامات بی محابا از سوی برخی کشورها در نادیده گرفتن جایگاه ایران و تعرض به منافع ملی ایرانیان و تمامیت ارضی کشور ناشی از عدم رعایت اصولی سیاست «نه شرقی، نه غربی» بمعنی عدم تعهد به شرق و غرب و عدم توازن در روابط خارجی و نگاه یکسویه به اصل بازدارندگی در روابط بین‌الملل است.

به بیان دیگر، بدون شک تکیه مطلق بر مراودات دوستانه با بخشی از کشورها در عرصه معادلات و داد و ستد بین‌المللی و در دستور کار نبودن یک سیاست خارجی متوازن و توسعه گرا در تعامل با طیف بزرگی از مراکز و بازیگران اثر گذار در تحولات منطقه‌ای و جهانی، بطور طبیعی میل شدید کشورهای فرصت طلب برای سود جویی یکطرفه در روابط دوجانبه و چند جانبه با ایران را بر خواهد انگیخت. بنابراین طبیعی است که برخی کشورها در مقاطع مختلف و بطور مستمر با فهم چنین معادله ای خود را مجاز به هرگونه رفتار با جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بدانند.

علاوه بر این، باید توجه داشت که مفاهیم قدرت، امنیت و بازدارندگی در مقطع فعلی متحول و چند وجهی شده است؛ بطریق اولی کشوری در دنیای امروز مقتدر است که ضمن برخورداری از اقتدار چند وجهی در سیاست، اقتصاد، فناوری، تجارت، قدرت نرم و توانمندی نظامی بتواند در حوزه شاخص های جهانی امنیت و توسعه اثرگذار بوده و از قدرت افزایش یا کاهش منافع دیگران به نفع خود برخوردار باشد.

سیاست شرق گرایی یک سویه و غرب ستیزی افراطی و انکار روابطی متوازن با کشورها و قدرتهای جهانی بدون توجه به الزامات ژئوپولیتیکی ایران خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع کشور وارد ساخته و هزینه های گزافی را تحمیل می نماید.

سیاست خارجی متوازن در مناسبات منطقه ای و جهانی، نگاه واقع گرایانه در تعامل با کشورها و خود داری از اتخاد مواضع جانبدارانه در موضوعاتی که منافع ملی و مصالح مردم ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند پیشران یک سیاست خارجی هوشمند در شرایط کنونی باشد.

امضا کنندگان: رضا آستانه پرست–کورش احمدی-مسعود ادریسی-ابوالقاسم اردکانی-علی اسلامیان-محمود اسماعیلی-مصطفی اعلایی-مرتضی الویری-سید همایون امیرخلیلی-محسن امین زاده-اکبر امینیان – حسنعلی انتظاری – نعمت الله ایزدی – مرتضی بانک – محمد بختیاری – احمد صادق بناب – بیژن بنکدار – محمد حسن بنی اسدی – محمد مهدی پور محمدی – نصرت الله تاجیک – حسین توخته – مرتضی توسلی-کامبیز جلالی-احمد حاجی حسینی – علی حسنی – سید عباس خادم حقیقت – مرتضی خلج – علی خرم – ابوالقاسم دلفی – ابوالقاسم دمشقی – محمد رئیسی – ابراهیم رحیم پور – ابوالفضل رهنما هزاوه ای – سیاوش زرگر یعقوبی – سید جلال ساداتیان – محمد علی سبحانی – ناصر سرمدی – محسن شریف خدایی – حمید رضا شیرخدایی – سید محمود صدری – محمد طاهری – حسن طاهریان – رضا طباطبایی – سید محمد حسین عادلی – احمد عزیزی – علی اکبر فرازی – محمد فرجی – عبدالرضا فرجی راد – محمد علی قانع زاده – جاوید قربان اوغلی – اصغر قریشی – حمید کریم نیا – عیدالرحیم گواهی – علی ماجدی – علی اشرف مجتهد شبستری- قاسم محبعلی – سید مهدی محبی – داود محمد نیا – جهانبخش مظفری – صادق ملکی – سید حسین موسویان – حسن (محی الدین) نجفی – حسین نصیری – غلامرضا نظربلند – علی نعمت اللهی – سید جعفر هاشمی – سید موسی هاشمی گلپایگانی

2323

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.