هشدار درباره تاثیر ۸۰هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی در اتلاف سرمایه‌های کشور

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، روز گذشته، نشست تخصصی چالش‌های حمل‌ونقل ریلی و نقش آن در توسعه متوازن اقتصاد ملی در سالن کنفرانس جامعه مهندسان مشاور ایران با حضور نمایندگان مجلس، معاونان وزارت راه و شهرسازی و متخصصان ارشد صنعت احداث برگزار شد. وزارت راه و شهرسازی مکلف به نوسازی ناوگان ریلی است در ابتدای این نشست اقبال

کد خبر : 467746
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۵:۱۲
هشدار درباره تاثیر ۸۰هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی در اتلاف سرمایه‌های کشور

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، روز گذشته، نشست تخصصی چالش‌های حمل‌ونقل ریلی و نقش آن در توسعه متوازن اقتصاد ملی در سالن کنفرانس جامعه مهندسان مشاور ایران با حضور نمایندگان مجلس، معاونان وزارت راه و شهرسازی و متخصصان ارشد صنعت احداث برگزار شد.

وزارت راه و شهرسازی مکلف به نوسازی ناوگان ریلی است

در ابتدای این نشست اقبال شاکری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران با اشاره به اهمیت جایگاه بخش خصوصی در توسعه صنعت حمل ونقل، گفت: بر اساس مصوبات بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند که با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از  اعتبارات در نظر گرفته‌شده، نوسازی ناوگان ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن و کشنده و همچنین ناوگان ریلی را تهیه کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۳ موضوع توسعه صنعت حمل و نقل و تعامل بیشتر با بخش خصوصی در دستورکار قرار گرفته است، عنوان کرد: نمایندگان مجلس مصوب کردند که وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت‌خانه‌های کشور، نفت و صنعت، معدن و تجارت برنامه بازسازی حداقل (۵۰) لوکوموتیو متوقف با عمر ۲۵ سال، تامین حداقل ۲۰۰ لوکوموتیو (اعم از نو و کارکرده)، ۳۰۰ واگن مسافری اعم از نو و کارکرده، (۲۰.۰۰۰) کشنده (اعم از نو و کارکرده) و حداقل ( ۱۰.۰۰۰) اتوبوس و مینی‌بوس (اعم از نو و کارکرده) در سال ۱۴۰۳ را با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از  اعتبارات در نظر گرفته شده، تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند.

غفلت از صنعت احداث در یک دهه اخیر

در ادامه نشست تخصصی چالش‌های حمل‌ونقل ریلی و نقش آن در توسعه متوازن اقتصاد ملی، سهیل آل‌رسول، عضو هیات مدیره جامعه مهندسان مشاور کشورمان با بیان اینکه تمامی صنایع تولیدی، معدنی، کشاورزی و نفتی کشور وابسته به توسعه زیرساخت‌ها است، اظهار داشت: در یک دهه اخیر از صنعت احداث در زمینه‌های بسیاری غفلت شده که منجر به پدید آمدن ناترازی در بخش‌های مختلف شده است.

وی با اشاره به اینکه فقدان تکمیل کریدور شمال – جنوب باعث رونمایی مسیر ترانزیتی ریلی دریایی از هند به اروپا شد، تصریح کرد:در صورت تحقق، افزون بر محروم شدن کشور از حداقل پنج میلیارد دلار درآمد ناشی از ۲۵ میلیون تن کالا در سال، به لحاظ مزیت‌های رقابتی کالا و خدمات ما را در انزوا فرو می‌برد.

عضو هیات مدیره جامعه مهندسان مشاور در ادامه تاکید کرد: وقتی زمان انتخابات مجلس فرا می‌رسد، کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه خود با طرح برخی پروژه‌های زیرساختی ایجاد مطالبه اجتماعی می‌کنند. نکته قابل تامل این است که پروژه‌های مذکور اصلا در اولویت زیرساختی کشور نیست.  

وی افزود: بالغ بر ۸۰ هزار طرح نیمه‌تمام ملی و استانی در کشور که زمینه‌ساز اتلاف سرمایه‌های ملی و عدم اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های عمرانی کشور شده است، از همین جا شروع می‌شود که باید به‌نحو موثری به آن پرداخت.

توان بالای مهندسان کشور در برابر مهندسان روسی

عباس خطیبی، معاونت ساخت راه آهن و عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هم در ادامه نشست تخصصی چالش‌های حمل‌ونقل ریلی و نقش آن در توسعه متوازن اقتصاد ملی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه، ۳۶۰ کیلومتر راه‌آهن ساختیم و در برنامه ششم توسعه هم با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، ۱۶۰۰ کیلومتر ریل ساختیم، درحالی که وضعیت ما در برنامه ششم نسبت به برنامه پنجم بهبودی نداشته و این به‌دلیل توان و ظرفیت مهندسان کشور بوده است.

وی افزود: این نقد وجود دارد که خطوط ساخته شده از سوی شرکت  کیفیت ندارد، این درحالی است که در زمینه ساخت ریلی بیراهه نرفته‌ایم و این روزها توان مهندسی کشورمان را به رخ مهندسان روسی می‌کشیم.

کریدور اصلی در کشور باید دوخطه شوند

به گزارش اکونگار وحید علیقارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن در این نشست با اشاره مشکلات و چالش‌های صنعت ریلی گفت: شرایط به گونه‌ای است که این روزها هر نماینده شهرستان به خودش اجازه می‌دهد که درخواست ساخت راه‌آهن دهد که پیش از این سابقه نداشت.

وی تاکید کرد: اگر ریل قوی می‌خواهیم، باید ریل دوخطه قوی پرظرفیت بسازیم؛ چند کریدور اصلی در کشور باید دوخطه شوند و این حتی به ساخت پروژه‌های جدید اولویت دارد. در دنیا از ریل دوخطه به دوخطه، سپس به دوخطه برقی و در آخر به سمت خط ریلی سریع‌السیر رفتند و ما هنوز درگیر خطوط ریلی یک‌خطه هستیم.

۲۲۳۲۲۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.