هر سال بدتر از پارسال؛ افزایش مراجعه به اورژانس نسبت به سال گذشته / اورژانس تهران: در سه روز ۱۶۰۰ بیمار تنفسی داشتیم

آیدا صالحی: قانون هوای پاک این رزوها آرزوی محال مردم کلانشهرها است، مردم تهران خواستار یک هوای مطبوع و پاکیزه، حداقل برای دیدن اطراف و به راحتی نفس کشیدن هستند؛ آنچه که باعث تعجب می‌شود عادی شدن این مشکل برای مسئولان است، طوری‌که در بحران آلودگی هوا تنها راه حل فوری‌شان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

کد خبر : 295522
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۲۴
هر سال بدتر از پارسال؛ افزایش مراجعه به اورژانس نسبت به سال گذشته / اورژانس تهران: در سه روز ۱۶۰۰ بیمار تنفسی داشتیم


آیدا صالحی: قانون هوای پاک این رزوها آرزوی محال مردم کلانشهرها است، مردم تهران خواستار یک هوای مطبوع و پاکیزه، حداقل برای دیدن اطراف و به راحتی نفس کشیدن هستند؛ آنچه که باعث تعجب می‌شود عادی شدن این مشکل برای مسئولان است، طوری‌که در بحران آلودگی هوا تنها راه حل فوری‌شان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها است و از حمل و نقل عمومی گرفته تا کیفیت سوخت و مازوت سوزی در این وانفسای آلودگی غافل هستند.

با این وجود حتی مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها هم تاثیری بر کاهش آلایندگی‌ها نداشته است، دعا برای بارش و وزیدن باد کارساز نیست، مسئولین باید راهگشایی کنند. واضح است که در بخش شمالی تهران رشته کوه البرز همچون سدی مانع حرکت و جریان باد و خروج آلودگی‌ها از شهر است، در نتیجه به‌خاطر این موقعیت جغرافیایی باید راه حل‌هایی برای جلوگیری از تشدید آلودگی در نظر گرفته شود.

در روزهای آلودگی اعلام می‌شود هوا برای چه گروه‌هایی ناسالم است، متاسفانه طی هفته‌های اخیر هوای تهران برای تمام گروه‌ها ناسالم شده، در این میان کودکان و سالمندان که جز گروه‌های پرخطر به حساب می‌آیند، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، نتیجه این سهل انگاری‌ها به شماره افتادن نفس مردم است. طبق تحقیقات آلودگی دائمی هوا به طور متوسط بیش از دو سال از عمر هر فرد می‌کاهد، وضعیت خطرناکی که می‌شود از افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی متوجه آن شد، درهمین‌باره شروین تبریزی، مسئول روابط عمومی اورژانش تهران در توضیح افزایش مراجعه کنندگان به اورژانس به هوشمند نیوز می‌گوید: «در روزهای آلودگی هوا به نسبت روزهای دیگر ۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعه بیماران افزایش یافته است. ما تقریبا از ۱۹ تا ۲۱ آذر، هزار و ۶۰۰ مریض تنفسی داشتیم که از این تعداد ۳۲۸ نفر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به روزهای دیگر افزایش ماموریت در زمینه قلبی و تنفسی داشتیم.»

تبریزی از تفاوت آماری با سال گذشته اطلاع می‌دهد: «وضعیت کنونی به مدت مشابه سال قبل تقریبا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. کودکان و سالمندان بالای ۶۰ سال بیشترین مراجعه کنندگان در هفته‌های اخیر به اورژانس تهران بوده‌اند. به خصوص افرادی که با تنگی نفس و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنند در هفته‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

از مسئولان کسی دلسوز مردم نیست ، خودمراقبتی را باید بیاموزیم

راهکارهایی که اورژانس کشور برای پیشگیری از عوارض آلودگی هوا دارد به شرح زیر است :

خوردن ویتامین ای که خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد و اثر شیمیایی مخربی که آلودگی هوا بر بافت‌های بدن می‌گذارد را از این می‌برد.

بهتر است هر روز بینی و سینوس خود را چند بار شستوشو دهند. علی الخصوص کسانی که عمل جراحی بینی انجام داده‌اند یا آلرژی دارند. سرم‌های شستشو؛ بهترین شستشو دهنده هستند که در تمام داروخانه‌ها در دسترس است.

نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می‌شود.

از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها در ترکیبات موجود میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.

در دوران کرونا به ماسک زدن عادت کردیم اما اکنون ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌تواند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شود، بنابراین به استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. لذا ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P۱ , P۲ (ماسکهای سوپاپدار) در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است. مخصوصا برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند.

ماندن در ترافیک و استشناق هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش میدهد. آلاینده های موجود در هوای خیابانهای پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون میشود . از خانواده ها خواستاریم حتی المقدور در شرایط آلودگی هوا ، کودکان خود را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل ، درها و پنجره ها بسته نگهدارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

افراد از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی کردن در این شرایط هوایی در فضای باز خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

اعضای شورای شهر تهران شماره چه کسی را جواب می‌دهند؟/ آقای زاکانی بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان بودجه حمل و نقل شهرداری چه شد؟

۲۳۳۲۳۳



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.