هتل‌های ایران را نباید با دنیا مقایسه کرد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری گفت: استانداردی که برای هتل‌سازی در ایران داریم، یک استاندارد ایرانیزه شده و بومی است؛ بنابراین نباید هتل‌های ایران را با سایر هتل‌های دنیا مقایسه کرد. زراعتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاسیسات گردشگری از زمان آغاز فعالیت خود برای نقشه‌هایی که قرار است طراحی کنند تا زمانی که مراحل

کد خبر : 272507
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
هتل‌های ایران را نباید با دنیا مقایسه کرد


ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری گفت: استانداردی که برای هتل‌سازی در ایران داریم، یک استاندارد ایرانیزه شده و بومی است؛ بنابراین نباید هتل‌های ایران را با سایر هتل‌های دنیا مقایسه کرد.

زراعتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاسیسات گردشگری از زمان آغاز فعالیت خود برای نقشه‌هایی که قرار است طراحی کنند تا زمانی که مراحل ساخت به اتمام برسد و واحد موردنظر تجهیز شوند، مشاوره دریافت می‌کنند. همچنین آموزش پرسنل تاسیسات گردشگری از دیگر اقدامات مهمی است که شرکت‌های مشاوره‌ حرفه‌ای و تخصصی انجام می‌دهند. مهم‌ترین رکن یک واحد اقامتی نیروهای انسانی آن هستند که سرمایه اصلی یک واحد اقامتی نیز محسوب می‌شود و باید خدمات خوبی به مسافران ارائه دهند.

سرمایه‌گذاران واحدهای گردشگری از وجود شرکت‌های مشاور بی‌خبرند

مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری و هتلداری در خصوص مهم‌ترین مشکلات واحدهای گردشگری نوپا تصریح کرد: یکی از مواردی که اهمیت دارد، عدم اطلاع‌ از وجود شرکت‌های مشاور است. بسیاری از افراد که قصد سرمایه‌گذاری دارند هیچ اطلاعی از فعالیت شرکت‌های مشاور ندارند و متاسفانه در گیرودار ساخت واحد خود به افرادی مراجعه می‌کنند که به دلیل عدم تجربه کافی دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی باید به شرکت‌های مشاور و تخصصی که مورد تایید است مجوز ارائه کند تا این شرکت‌ها بتوانند خدمات حرفه‌ای و استاندارد را به مالکین اینگونه واحدها ارائه کنند.

زارعتی بیان کرد: بخش دوم مشکلات مالکین، تامین سرمایه است. صنعت گردشگری و هتلداری با وجود پشت‌سر گذاشتن ۲ سال سخت کرونایی با مشکلات متعددی روبرو بوده‌ است؛ طبیعتا باید بانک‌ها به کمک بیایند و تسهیلاتی را با حمایت دولت در اختیار این دست از سرمایه‌گذاران قرار دهند تا بتوانند مجموعه‌های خود را به اتمام رسانده تا خدمات بهتری ارائه کنند.

صنعت گردشگری ایران با بحران نیروی انسانی حرفه‌ای مواجه است

وی گفت: مشکل دیگری که واحدهای گردشگری در دوران پساکرونا با آن مواجه هستند، بحران نیروی انسانی است. در حال حاضر نیروهای حرفه‌ای که بخواهند خدمات خوب و استانداردی را به مسافران و زائران ارائه دهند، نداریم. اکثر نیروهای کیفی واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل تعطیلی ۲ ساله از کار خارج شده‌ و جذب سایر شغل‌ها شده‌اند.

مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری و هتلداری ادامه داد: در حال حاضر در صنعت گردشگری ایران بحران نیروی انسانی ماهر و حرفه‌ای داریم و می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته و نیروهای جدیدی آموزش دهیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌های گردشگری و هلتداری به دلیل عدم سنخیت و هماهنگی سرفصل‌های خود با نیاز روز صنعت و بازار کار، نیروهای باکیفیتی به شمار نمی‌روند و معمولا به دلیل عدم تجربه کار در این صنعت استخدام نمی‌شوند.

هتل‌های ایران را نباید با دنیا مقایسه کرد/ مجوز ورود هتل‌های زنجیره‌ای به ایران داده شود

۳ دهه است که کارشناسان معتقدند هتل‌سازی در مشهد اشباع شده است

زارعتی در پاسخ به این سوال که آیا هتل‌سازی در مشهد اشباع شده است یا خیر، گفت: ۳۰ سال تجربه کار در بخش دولتی دارم. از روزی که وارد این صنعت شده‌ام، دوستان و افرادی که بزرگان این رشته در ایران محسوب می‌شوند معتقد بودند که مشهد به لحاظ احداث هتل اشباع شده و دیگر نباید هتل جدیدی احداث شود. در آن زمان که یک تا ۲ میلیون زائر وارد مشهد می‌شد و تاکنون که بیش از ۳۰ میلیون مسافر وارد مشهد می‌شود، کماکان این صحبت‎‌ها وجود دارد.

هیچ پژوهشی برای وضعیت احداث هتل در مشهد صورت نگرفته است

وی ادامه داد: واقعیت این است که اگر بر اساس نیاز جامعه مسافر در مشهد، اقدام به ساخت و ساز کنیم، قطعا دچار این مشکل نخواهیم بود. متاسفانه تاکنون هیچ تحقیقی ندیده‌ام که مورد تایید دستگاه‌های دولتی باشد که نیاز زائر و مسافر ما در مشهد چیست و مسافران مشهد به چه درجاتی از هتل نیاز دارند؟

زراعتی عنوان کرد: قاعدتا مسافرانی داریم که به دنبال هتل‌هایی با رتبه بالا و لاکچری هستند که در مشهد به خوبی موجود است. عده‌ای دیگر از مسافران نیز به دنبال واحدهای اقامتی ارزان‌قیمت هستند که در این بخش نیز کمبودی وجود ندارد، اما اینکه در حال حاضر بر اساس نیاز شهر ما چه نوع و تعداد واحدی را باید احداث کنیم، هیچ کار تحقیقاتی و پژوهشی نداشته‌ایم.

مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری و هتلداری اضافه کرد: در نخستین گام باید دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های حوزه گردشگری و هتلداری این مهم را انجام دهند. این تعداد پایان‌نامه که در این رشته خروجی داریم، به دلیل اینکه هیچ رابطه‌ای میان دانشگاه‌ها و بازار کار ما وجود ندارد، حتی یکی از آن‌ها به کمک صنعت و بازار کار گردشگری و هتلداری نیامده است. اگر این ۲ گروه در کنار یکدیگر قرار گیرند، قطعا می‌توانند در این مقوله کمک‌کننده باشند و می‌توان یک نظر علمی و کاربردی ارائه داد.

وی در خصوص فاصله واحدهای گردشگری ایران با استانداردهای جهانی خاطرنشان کرد: هتل‌ها در دنیا ۲ بخش هستند. بخشی از هتل‌ها استانداردهای بین‌المللی دارند. هتل‌های زنجیره‌ای مانند گروه هتل‌های رادیسون در هر نقطه‌ای از دنیا ساخته می‌شوند که قیمت‌، تجهیزات، امکانات و خدمات آن‌ها یکسان است. برندهای غذایی مانند کی‌اف‌سی در هر نقطه از دنیا کیفیت، وزن، قیمت، مقدار و زمان پخت یکسان دارند.

زارعتی ادامه داد: متاسفانه در ایران نیز گروه هتل‌های زنجیره‌ای بین‌‎المللی نداریم و جا دارد که برای این موضوع در کشور مجوز صادر شود. اگر به دنبال پویایی و ارتقاء صنعت هتلداری در ایران هستیم باید شرایط را برای ورود و ساخت هتل‌‎های زنجیره‌ای فراهم کنیم، در غیر این صورت ارتقاء و رقابت صنعت هتلداری در کشور به وجود نخواهد آمد.

هتل‌های ایران را نباید با دنیا مقایسه کرد/ مجوز ورود هتل‌های زنجیره‌ای به ایران داده شود

مقام نخست خدمات هتلینگ مشهد در ایران

وی بیان کرد: استانداردی که در ایران داریم، یک استاندارد ایرانیزه شده و بومی است. بنابراین نباید هتل‌های ایران را با سایر هتل‌های دنیا مقایسه کرد. خدمات هتلینگ مشهد در ایران مقام نخست را دارد و تنها در بخش نیروی انسانی ضعف‌هایی وجود دارد که در آینده باید این ضعف برطرف شود.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.