نگاهی به داخل هرم‌های باستانی «مایا»ها

مردم تمدن باستانی «مایا» صدها هرم عظیم را در شهرها بنا کردند، اما سوال اینجاست که درون این هرم‌های باستانی چه چیزهایی پنهان شده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، مردم تمدن باستانی «مایا» در فاصله زمانی ۱۰۰۰ پیش از میلاد تا ۱۵۰۰ میلادی صدها هرم را در آمریکای میانه بنا کردند و

کد خبر : 211271
تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
نگاهی به داخل هرم‌های باستانی «مایا»ها


مردم تمدن باستانی «مایا» صدها هرم عظیم را در شهرها بنا کردند، اما سوال اینجاست که درون این هرم‌های باستانی چه چیزهایی پنهان شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایوساینس، مردم تمدن باستانی «مایا» در فاصله زمانی ۱۰۰۰ پیش از میلاد تا ۱۵۰۰ میلادی صدها هرم را در آمریکای میانه بنا کردند و مجموعه متنوعی از آثار تاریخی را در داخل آن‌ها قرار دادند.

اما آن‌ها دقیقا چه چیزهایی را داخل این هرم‌ها قرار دادند؟

مشخص شده است هرم‌هایی که توسط «مایا»ها ساخته شده همچون هرم‌های مصریان باستان قبرها و گنجینه‌های ارزشمندی را در برگرفته‌اند. اما به گفته کارشناسان چیز عجیب‌تری در داخل هرم «مایا»ها وجود دارد: هرم‌های کوچک‌تری که در دل هرم‌های بزرگ‌تر ساخته‌ شده‌اند.

برای مثال هرم «ال کاستیلو» را که در ایالت «یوکاتان» کشور مکزیک قرار دارد در نظر بگیرید، در این بنا همچون عروسک‌های روس ماتریوشکا، یک هرم درون هرمی دیگر و هر دو درون هرم بزرگ‌تری قرار دارند. 

«آندرس تجروآندراده» که استاد دانشگاه است و در زمینه «ال کاستیلو» تحقیق می‌کند به «لایو ساینس» توضیح داد: «ساکنان باستانی ایالت «یوکاتان» زمانی که به این مکان که رها شده بود رسیدند بناهای قبلی را نابود نکردند… بلکه یک بنای جدید بر روی بنای قبلی ساخته شد و این روند همین‌طور ادامه پیدا کرد.»

البته این روش فقط مختص «ال کاستیلو» نیست. به گفته «دنیس اسپینو» یکی از محققان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک، ساخت یک هرم بر فراز یک هرم دیگر یک روش رایج در دوران پیشاهیسپانیک(پیش از رسیدن اسپانیایی‌ها) بوده است.

با این حال این توده هرم‌ها، رایج‌ترین مواردی نیستند که باستان‌شناسان با بررسی هرم‌های تمدن «مایا»‌ کشف کرده‌اند. درحالی که برخی از معبدهای «مایا»‌ها برای انجام آیین‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، سایر آن‌ها به عنوان مقبره حکمرانان و یا اشراف‌زادگان کاربرد داشتند.

درون این مقبره‌ها آثار تاریخی از جمله نقاب‌های یشمی،‌ مُهره‌های یشمی، تیغه‌های سنگی و استخوان لقمه‌ماهی وجود دارد.

اشیاء ارزشمند «مایا»های باستان با استفاده از یشم ساخته می‌شدند. یکی از قابل‌توجه‌ترین این آثار یک تخت حکمرانی یشم است که به شکل پلنگ ساخته شده و در هرم «ال کاستیلو» کشف شده است.

البته هرم‌های «مایا»‌ها آثار تاریخی ارزشمند بسیار زیادی را در برگرفته‌اند. برای مثال، در یک هرم واقع در جنوب گواتمالا اثری تاریخی که شاید قدیمی‌ترین تقویم «مایا»ها باشد و به بیش از ۲۲۰۰ سال پیش تعلق دارد، کشف شده است.

همچنین در یکی از هرم‌های «کوپان» واقع در هندوراس، کتیبه‌ بزرگی که بر روی پلکان آن نوشته شده است و با الفبای مایایی تاریخچه حکمرانان «کوپان» را روایت می‌کند، وجود دارد.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.