نگاهی به تاریخچه «امامزادگان یاسر و ناصر» بزرگترین مکان زیارتی بعد از حرم رضوی

[ad_1] ایسنا/خراسان رضوی آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) پس از حرم امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین مکان زیارتی مشهد معرفی می‌شود و در هرساله میزبان افراد زیادی از نقاط مختلف جهان است. آستان مقدس امامزادگان سیدیاسر و ناصر(ع) در ۵ کیلومتری مشهد و در روستای گلستان از توابع شهرستان طرقبه در زمینی به مساحت

کد خبر : 340232
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
نگاهی به تاریخچه «امامزادگان یاسر و ناصر» بزرگترین مکان زیارتی بعد از حرم رضوی

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) پس از حرم امام رضا(ع) به عنوان بزرگترین مکان زیارتی مشهد معرفی می‌شود و در هرساله میزبان افراد زیادی از نقاط مختلف جهان است.

آستان مقدس امامزادگان سیدیاسر و ناصر(ع) در ۵ کیلومتری مشهد و در روستای گلستان از توابع شهرستان طرقبه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع که البته در سال‌های اخیر توسعه یافته، واقع شده است. این بقعه متبرکه دومین مکان زیارتی مشهد بعد از حرم مطهر رضوی به شمار می‌رود که سالانه پذیرای بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی و خارجی است. در این امامزاده ۲ تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع) آرمیده‌اند.

در خصوص تاریخچه این آستان شریف گفته شده است پس از اینکه امام رضا(ع) به مشهد سفر کردند، گروهی بزرگ که سرپرستی آن به عهده امام موسی کاظم(ع) بوده است، از شاهچراغ به مدینه می‌آیند که در بین راه خبر شهادت امام نیز به گوششان رسیده است. سپس قیام می‌کنند و پیروز شدند. اما در ادامه افرادی برخی از فرزندان و همراهان امام را به شهادت می‌رسانند و برخی دیگر نیز پراکنده می‌شوند. در آن زمان امامزادگان سیدیاسر و سیدناصر(ع) از فرزندان امام کاظم(ع) به روستای گلستان می‌روند که پس از گذشت مدتی خلفا از حضور آن‌ها در این مکان با خبر شده و در نهایت آن‌ها را به شهادت می‌رسانند. به این ترتیب بنایی به نام امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در این مکان ساخته می‌شود.

نگاهی به تاریخچه «امامزادگان یاسر و ناصر» بزرگترین مکان زیارتی بعد از حرم رضوی

از آنجا که در ابتدا در این مکان اجازه نصب هیچ‌گونه سنگ قبری داده نمی‌شد به درستی روشن نیست اولین بنای بقعه بر مزار امامزادگان سیدیاسر و سیدناصر(ع) در کدام دوران اسلامی و در چه زمانی بنا شده است، اما براساس بررسی اسناد تاریخی تا سال ۱۳۴۲ شمسی محل مزار منحصر به بقعه‌های گلی بوده و به مرور زمان به ۲ مسجد کوچک تبدیل شده است که دارای دو ضریح سبز رنگ است.

پس از گذشت چندین سال یکی از خیرین تصمیم به رونق و بازسازی این امامزاده می‌گیرد و تمام هزینه‌های ساخت و بازسازی آن را پرداخت می‌کند و در نهایت این امامزاده در سال ۱۳۸۲ بازسازی می‌شود. در این بنای تاریخی، کتیبه‌هایی وجود دارد که بر روی آن‌ها نام یاسر ناصر حکاکی شده است. به همین دلیل این امامزاده به این نام معروف شده است. در اطراف این امامزاده زمین‌هایی وجود دارد که برای بازسازی شبستان، فضای سبز، سالن غذا، کتابخانه دیجیتال و… توسط تعدادی از خیرین خریداری شده است.

با مراجعه به امامزاده یاسر ناصر مشهد، با سقف‌های زیبا و گچ‌بری شده و همچنین دیوارهای آینه کاری شده‌ای رو به رو خواهید شد. از دیگر قسمت‌های این امامزاده می‌توان به شبستان‌ها و ۲ ضریح در جوار یکدیگر اشاره کرد که با رنگ‌های طلایی و نقره‌ای نقاشی شده‌اند. آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) امروزه به عنوان مکانی برای زیارت، نماز و برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شود علاوه بر این نیز از دیگر بخش‌های این امامزاده می‌توان از تالار حکمت آن نام برد که در طبقه فوقانی این آستان احداث شده و مکانی مناسب برای برگزاری جلسه‌های فرهنگی، سخنرانی‌ها، همایش‌های مذهبی و امور فرهنگی و … است.

نگاهی به تاریخچه «امامزادگان یاسر و ناصر» بزرگترین مکان زیارتی بعد از حرم رضوی

از دیگر بخش‌های امامزاده می‌توان به حیاط صحن، دفتر نذورات، دفتر امامزادگان، فروشگاه کتاب، محصولات فرهنگی اشاره کرد. همچنین در این آستان مقدس برای رفاه حال مسافران و زائران امکانات بسیاری ارائه می‌شود تا بتوانند به راحتی به زیارت بپردازند. از جمله این امکانات می‌توان به مجتمع موجود در کنار امامزاده اشاره کرد که دارای چندین شبستان مخصوص آقایان و بانوان است.

از آنجا که آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) پس از حرم امام رضا(ع)، به عنوان بزرگترین مکان زیارتی مشهد معرفی شده و در هر زمان از سال میزبان افراد زیادی از نقاط مختلف جهان است، با کمک افراد مسلط به زبان انگلیسی امکان ارتباط با سایر زائران و مسافران فراهم است.

نگاهی به تاریخچه «امامزادگان یاسر و ناصر» بزرگترین مکان زیارتی بعد از حرم رضوی

در کنار امامزادگان یاسرو ناصر(ع) تعداد زیادی واحد تجاری وجود دارد که زائران می‌توانند انواع سوغات و صنایع‌دستی، مهر و تسبیح را خریداری کنند. علاوه بر این نیز این امامزاده به سبب قرارگیری در منطقه ییلاقی طرقبه به جاذبه‌های گردشگری چون بند گلستان، پارک جنگلی وکیل‌آباد و مجموعه گردشگری چالیدره، جاغرق، باغ پونه، روستای حصار گلستان و… نزدیک است که همین خود یکی از دلایل رونق این آستان مقدس محسوب می‌شود.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.