نگاهی به برنامه تاک‌شو شب آهنگی – گوهری وسط بیابان

حامد آهنگی کار خود را در صحنه‌های تئاتر شروع کرد و از اوایل دهه نود با اجرای جنگی بامزه در کیش خودش را در عرصه کمدی تثبیت کرد. او مراحل ترقی را یکی یکی طی کرده و حالا با برنامه اختصاصی تاک‌شو شب آهنگی در فیلم‌نت به عنوان مجری برنامه حضور دارد. شب آهنگی از

کد خبر : 58090
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
نگاهی به برنامه تاک‌شو شب آهنگی – گوهری وسط بیابان


حامد آهنگی کار خود را در صحنه‌های تئاتر شروع کرد و از اوایل دهه نود با اجرای جنگی بامزه در کیش خودش را در عرصه کمدی تثبیت کرد. او مراحل ترقی را یکی یکی طی کرده و حالا با برنامه اختصاصی تاک‌شو شب آهنگی در فیلم‌نت به عنوان مجری برنامه حضور دارد. شب آهنگی از معدود تاک‌شوهایی است که توانسته گلیمش را از آب بیرون بکشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

اگر در دهه نود گذرتان به جزیره کیش افتاده باشد، احتمال نود درصد به دیدن برنامه حامد آهنگی هم رفته‌اید؛ برنامه‌ای مشهور که هرشب با اجرای او خنده را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورد. آهنگی سالها بعد توانست با برنامه خندوانه پایش به تلویزیون باز شود و خودش را به عنوان یک استندآپ کمدین به مردم معرفی کند. استعدادی که او داشت باعث شد که خیلی زود راهش را پیدا کند و با اینکه در برنامه شوتبال (که برای اولین بار در هیبت مجری ظاهر شد) خاشعانه اعتراف می‌کرد که مجری نیست و در برابر سایر مجریان سر تعظیم فرود می‌آورد اما حالا با تاک‌شو شب آهنگی نشان داده که از قضا مجری قابلی هم است.

مقوله تاک‌شو در ایران از دیرباز وجود داشته و برخی از این برنامه‌ها در برهه‌ای زمانی خاص گل کردند و برخی دیگر هرچه قدر تلاش کردند نتوانستند به جایی برسند. از همان سالهای قبل از انقلاب که فریدون فرخزاد با برنامه میخک نقره‌ای، تاک‌شوی خودش را داشت و با خوانندگان مصاحبه می‌کرد و کاری پیشرو در زمان خود انجام می‌داد تا سالهای بعد انقلاب که مهران مدیری با برنامه ببخشید شما، یک «نیمه تاک‌شو» راه انداخت. مدیری در این برنامه با بازیگران و دیگر افراد مشهور و گاهی مسئولین مملکت صحبت می‌کرد و در خلال گفتگو یک سری آیتم طنز نیز پخش می‌کرد. مدیری در سال ۱۳۸۰ تاک‌شوی دیگری راه‌اندازی کرد و پس از آن این برنامه «صندلی داغ» و داریوش کاردان بود که تاک‌شو در ایران را چند پله بالاتر برد.


خرید اندروید باکس شیائومی

طی سالهای پس از پخش صندلی داغ نیز برنامه‌های تاک‌شوی زیادی پخش شد که توانستند موفق از آب در بیایند و نمونه آن سری برنامه‌های رضا رشید پور با نام عبور شیشه‌ای و شب شیشه‌ای و… بود که در زمان خود کولاک به پا کردند و حالا هم مهران مدیری و رامبد جوان به عنوان دو کمدین بزرگ سینمایی برنامه‌های اختصاصی خود را در تلویزیون دارند.

محدودیت‌های صدا و سیما در VODها وجود ندارد و همانطور که از سریال‌های تولید شده در این پلتفرم‌ها می‌توان فهمید، VODها کمتر از قوانین دست و پا گیر صدا و سیما رنج می‌برند. همین مساله باعث شد که آنها تصمیم بگیرند به ساخت تاک‌شو‌های اختصاصی دست بزنند و برای اینکه مردم را پای این برنامه‌ها بنشانند، از بازیگران مطرحی همچون شهاب حسینی استفاده کردند. همرفیق شهاب حسینی با اینکه برنامه پربازدیدی محسوب می‌شود اما بی‌نهایت ضعیف است و اجرای شهاب حسینی در آن اصلا در شان یک تاک‌شو نیست. برنامه‌های دیگری نظیر ام‌شو با حضور مجید صالحی ساخته شدند که موفق‌تر بودند و شنیده‌هایی از اینور و آنور می‌گوید که برنامه‌ای با حضور بهرام رادان نیز در دست ساخت است.

فیلم‌نت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین VODهای ایرانی چند ماهی است که به اصطلاح ری‌برند کرده و دوباره خودش را احیا کرده است. این پلتفرم ایرانی قصد دارد برنامه‌های اختصاصی خودش را بسازد و میدان رقابت را به نماوا و فیلیمو واگذار نکند. آنها تاک‌شوی اختصاصی خودشان را با کمک حامد آهنگی خلق کردند و نام بامسمای «شب آهنگی» را برای آن انتخاب کردند. «شب آهنگی» در بین تاک‌شوهایی که در حال حاضر از این پلتفرم‌ها پخش می‌شود یک سر و گردن بالاتر است و آن را مدیون مجری خوب و تیم اتاق فکر پویای خود است.

آهنگی اجرای بامزه‌ای دارد و برعکس سایر مجریان سعی نمی‌کند که بامزه باشد بلکه واقعا جنس کمدی را می‌فهمد و می‌داند باید چطور شوخی کند. او در لبه خط قرمز حرکت می‌کند و دائما به اشخاص مقابلش می‌گوید که جنبه بالایی داشته باشند تا از حرف‌هایش ناراحت نشوند. کاری که او می‌کند مرا یاد حرف‌های سیامک انصاری در برنامه همرفیق می‌اندازد که به زیبایی در مورد شوخی کردن با بازیگران صحبت کرد. او گفته بود که «یک بازیگر زمانی که بازیگر می‌شود و بخصوص یک کمدین می‌شود، با همه چیز شوخی می‌کند و اگر نگذارد دیگران با او شوخی کنند، پس بازیگر کمدی نیست.» آهنگی این فرمول را اما نه فقط روی بازیگران کمدی بلکه روی تماشاچیان هم پیاده می‌کند و با زمین و زمان شوخی می‌کند؛ شوخی‌هایی که شاید همه‌شان «آس» نباشند اما «بی‌نمک» هم نیستند.

مهمانانی که رو به روی صندلی حامد آهنگی می‌نشینند نیز باید میزان جنبه خودشان را اعلام کنند. موضوع جالب اینجاست که اتاق فکر شب آهنگی بر اساس میزان جنبه مهمان، یک سری سوال طراحی کرده که به دست مجری می‌رساند. وجود این اتاق فکر در پشت برنامه و در آوردن یک سری سوال با توجه به کارنامه، میزان جنبه و خلق و خوی مهمان از نکات طلایی است که در شب آهنگی وجود دارد. شاید این موضوع در وهله اول ضعف به نظر بیاید و خوانش سوالات از روی کاغذ توسط مجری چندان جالب نباشد اما باور کنید بسیار بهتر از پرت و پلا گفتن میزبان است؛ ضمن اینکه حامد آهنگی حتی المقدور سعی می‌کند خودش را مانند مجریان اخبار وابسته به کاغذهای روبرو نکند.

درست است که در سطور بالاتر گفتم آهنگی خودش بامزه است و در باب بامزه بودن زور نمی‌زند اما واقعیت اینجاست که گاهی این کار را می‌کند و تنها در همین مواقع است که خودش را لوث می‌کند. این البته از خصلت‌های همیشگی او بوده و سعی دارد از یک من ماست کره در بیاورد و با کوچکترین چیز هم یک شوخی بکند. شاید این خصلت از نظر برخی جالب به نظر بیاید اما آهنگی می‌تواند با کنترل این قبیل شوخی‌ها، اجرای قدرتمندتری از خود برجای بگذارد.

انجام بازی با مهمانان (از خود مهمان اصلی تا تماشاچیان) و سر و کله زدن با آنها در برنامه به بهترین نحو انجام می‌شود و کمتر پیش می‌آید که تماشاگر ریموت تلویزیون را به دست بگیرد و حرف‌ها را «رد کند». خوشبختانه خبری از گروه موسیقی فلان و بهمان به آن صورت نیست و آهنگی و تیمش تصمیم گرفته‌اند تمرکز خود را روی نکات دیگری بگذارند.


خرید تلویزیون هوشمند ایکس ویژن

نمی‌دانم این سیاست برنامه شب آهنگی است و یا چالشی است که دامن‌گیر سازندگان برنامه شده اما تا به امروز مهمانان برنامه شب آهنگی نسبت به تاک‌شوهای دیگری که از VODها پخش می‌شوند، افراد کمتر مشهوری هستند. این مساله یا به عدم پذیرش دعوت مهمانان سرشناس‌تر برمی‌گردد (نام شهاب حسینی در یک برنامه کافیست که هرکسی را بتواند دعوت کند، حتی اگر اجرای ضعیفی داشته باشد) یا شاید هم به بودجه برنامه. ممکن است هیچ یک از این موارد هم در کنار نباشد و شب آهنگی مخصوصا این سیاست را پیش گرفته باشد تا در این بخش هم خودش را با سایر برنامه‌ها متمایز جلوه دهد.

برنامه شب آهنگی احیای خوبی برای فیلم‌نت به شمار می‌رود و سیاست جالب این شرکت برای پخش این برنامه در کانال یوتیوب هم باعث شده که در آن سوی مرزها بهتر دیده شود. فیلم‌نت هنوز مانند نماوا و فیلیمو نتوانسته خودش را در بازار جا بیندازد و به قدر آنها مشتری داشته باشد و استفاده از بسترهایی چون یوتیوب برای دیده شدن و درآمدزایی از تصمیم‌های درستی است که توسط این پلتفرم انجام شده است. طی هفت قسمت، بازدید آن در یوتیوب از مرز یک میلیون و سیصدهزار عبور کرده است. شب آهنگی می‌تواند برنامه بسیار بهتری شود و پتانسیل‌هایش با حضور مهمانان ستاره بیشتر از پیش دیده شود، باید دید که مسیر آینده آن چطور پیش می‌رود.

تا به اینجای کار صدا و سیما توانسته با وجود محدودیت‌هایی که دارد در بخش تاک‌شو بسیار موفق‌تر و بهتر از VODها عمل کند و بازی را در این میدان به دست بگیرد. در هر حال VODها قدمت زیادی ندارند و تازه در اول راه به سر می‌برند و در حال آزمون و خطا هستند. شب آهنگی نشان می‌دهد برنامه‌های تاک‌شو لزوما نیاز به حضور یک سوپراستار در پشت صندلی مجری ندارند و می‌توانند با ترفندهای دیگری دیده شوند؛ موضوعی که می‌توان امید داشت تا درس عبرتی برای سایر برنامه سازان در این بسترهای اینترنتی بشود.

تهیه کننده «شب‌آهنگی» محمدرضا صابری است و این برنامه سه شنبه هر هفته در «فیلم‌نت» و «یوتیوب» منتشر می‌شود.

برچسب‌هاVODتاک شوکمدی
کپی شد

https://vgto.ir/9xp



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.