نگاهی به انیمه جوجوتسو کایزن – شاهکاری که نباید از دست داد

[ad_1] پاییز امسال با وجود تمام تاخیرها و مشکلاتی که کرونا و قرنطینه باعث شد، همچنان فصل خارق‌العاده‌ای برای اوتاکوها (طرفداران انیمه) است. فصل نهایی حمله به تایتان (Attack onTitan) و دنباله‌ انیمه اینویاشا (Inuyasha, Yahashime: Primcess Half-Demon) در حال پخش است و اگر این‌ دو به اندازه‌ کافی شما را هیجان زده نمی‌کند، پس

کد خبر : 22616
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
نگاهی به انیمه جوجوتسو کایزن – شاهکاری که نباید از دست داد

[ad_1]

ایرانسل
کوین نیک

پاییز امسال با وجود تمام تاخیرها و مشکلاتی که کرونا و قرنطینه باعث شد، همچنان فصل خارق‌العاده‌ای برای اوتاکوها (طرفداران انیمه) است. فصل نهایی حمله به تایتان (Attack onTitan) و دنباله‌ انیمه اینویاشا (Inuyasha, Yahashime: Primcess Half-Demon) در حال پخش است و اگر این‌ دو به اندازه‌ کافی شما را هیجان زده نمی‌کند، پس در این مقاله شما را با انیمه‌ای جدید آشنا خواهیم کرد که پخش آن از چندی پیش آغاز شده است و به سرعت در میان اوتاکوها محبوب و فراگیر شده است. انیمه جوجوتسو کایزن توانسته ظرف مدتی کوتاه، هواداران بی‌شماری پیدا کند.

انیمه جوجوتسو کایزن

انیمه‌ جوجوتسو کایزن (Jujutsu Kaisen) با کارگردانی سونگهو پارک (Sunghoo Park)، اقتباسی از مانگای مشهوری با همین نام، نوشته‌ گِگه آکوتامی (Gege Akutami) است که از تاریخ پنج مارس سال 2018 انتشار خود را در جلد چهاردهم مجله‌ هفتگی شویشا شونن جامپ (Shueisha’s Weekly Shōnen Jump) آغاز کرد. ساخت اقتباسی از این مانگا در سال 2020 آغاز شد و بعد از مدت‌ها انتظار پخش آن چندی پیش آغاز شد.

با وجود پخش همزمان عنوان مشهوری از جمله حمله به تایتان، بازار رقابت برای انیمه‌ی جوجوتسو کایزن در جذب مخاطب بسیار دشوار به نظر می‌رسید، اما این انیمه در تلاش است جایگاه خود را به عنوان یکی از انیمه‌های شونن برتر امسال تثبیت کند. در این مقاله ما وارد زندگی ایتادوری یوجی (Itadori Yuji) می‌شویم که بعد از خوردن انگشت‌های قطع شده‌ یک موجود شیطانی بسیار قدرتمند، قدرت‌هایی طلسم شده به دست می‌آورد تا دوستان و اطرافیان خود را نجات دهد.

بیایید با هم سری به این محصول جدید استودی ماپا (MAPPA) بزنیم و دلایلی که نباید دیدن این مجموعه را از دست دهید را با هم مرور کنیم.

سبک هنری مجموعه
انیمه جوجوتسو کایزن

به طور کلی یک انیمه عموما با هدف افزایش فروش و محبوبیت مانگا (مانگا یا Manga به کمیک‌های شرقی گفته می‌شود) ساخته می‌شود و یک اقتباس خوب، شهرت یک مانگا را تضمین می‌کند اما درمورد انیمه‌ی جوجوتسو به جرات می‌توان گفت درست مانند انیمه‌ Demon Slayer یا شیطان کش، کیفیت انیمه از خود مانگای اصلی عنوان نیز پیشی گرفته است.

مانگای جوجوتسو کایزن سبک هنری آشفته و بی‌نظمی دارد که اگرچه در عین منحصر به فرد بودنش، طرفداران زیادی دارد اما قدرت بیان داستان مانگا را کاهش می‌دهد. خوشبختانه سبک هنری یکدست و منظم انیمه، این مشکل را رفع کرده و به سادگی مخاطبین را جذب خود می‌کند. همچنین انتخاب رنگ‌ برای طراحی شخصیت‌ها و فضای انیمه، بسیار مناسب اتمسفر داستان است و به سادگی حال و هوای تاریک داستان را به بینندگان منتقل می‌کند.

طراحی بصری مجموعه
انیمه جوجوتسو کایزن

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، طراحی این انیمه، کاری از استودیوی ماپا است و اگر این نام برایتان آشنا است بهتر است سری به سازنده‌ فصل نهایی حمله به تایتان (Attack On Titan) و انیمه‌ مشهور Yuri On Ice بزنید.

تنها با نگاهی به صحنه‌های اکشن و حرکات روان شخصیت‌های انیمه‌ جوجوتسو کایزن می‌توان گفت از نظر ظاهری و انیمیشن‌سازی، استودیوی ماپا شاهکار کرده است.

اگرچه (تا زمان نگارش این مقاله) این انیمه همچنان درحال پخش است اما با داشتن انیمیشنی روان و جذاب، بدون شک انیمه‌ جوجوتسو از نظر بصری جزو یکی زیباترین انیمه‌های شونن (شونن یا Shounen به ژانری گفته می‌شود که مختص پسران است) ساخته شده تا به امروز است.

شخصیت پردازی و خط داستانی انیمه
انیمه جوجوتسو کایزن

علاوه بر سبک هنری و انیمیشن زیبای انیمه‌ جوجوتسو کایزن، باید به خط داستانی آن نیز پرداخت.

متاسفانه بیشتر انیمه‌های شوننی که ساخته شده‌اند، به منبع داستان که همان مانگا است چندان پایبند و وفادار نیستند اما انیمه‌ جوجوتسو کایزن به مانگا بسیار وفادار است و قسمت اول آن را می‌توان آن را نسخه‌ رنگی و متحرک چپتر اول مانگا به شمار آورد. اگرچه تفاوت‌هایی جزئی وجود دارد اما این تغییرات ناچیز را تنها با مقایسه تک تک سکانس‌های قسمت اول با پنل‌های مانگا می‌توان تشخیص داد.

ایرانی کارت
Dicardo

مساله‌ بعدی شخصیت‌پردازی مجموعه است‌. خوشبختانه به شخصیت و هویت مستقل کارکترهای این انیمه به خوبی پرداخته شده است و مخاطبین به سرعت می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند. نکته‌ قابل توجه دیگر این انیمه، شخصیت نوبارا کوگیساکی (Nobara Kugisaki) است. شخصیت محکم، قوی و لجباز نوبارا، کلیشه‌های معمول نقش شخصیت‌های زن در انیمه‌ها و مانگاهای شونن را شکسته است. او نه تنها نیازی به حمایت و حفاظت همیشگی شخصیت‌های مرد داستان ندارد، بلکه جایگاه خود را به عنوان شخصیتی توانمند و قابل اتکا تثبیت می‌کند.

به همین دلایل است که عده‌ای معتقدند، این انیمه به نوعی در ژانر شونن انقلابی و سنت‌شکن ظاهر شده است.

ترس، خنده و تعلیق
انیمه جوجوتسو کایزن

این انیمه تلفیقی از ژانرهای اکشن، ترسناک و فانتزی است و از همان قسمت اول وارد دنیایی هیجان‌انگیز پر از شیاطین، مبارزه و غافلگیری می‌شویم. اگرچه این انیمه، جزو ترسناک‌ترین انیمه‌های‌ ساخته شده نیست اما باز هم با وجود هیولاها و موجودات عجیب و غریبی که در گوشه و کنار داستان به چشم می‌آید، برای خود جایگاهی میان انیمه‌های ترسناک دست و پا کرده است.

علاوه بر این، دو قسمت اول داستان پر از طنز و لحظات خنده‌دار است که فضای انیمه را از یکنواختی در می‌آورد. از علاقه‌ یوجی به جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)، بازیگر هالیوود گرفته تا استاد به ظاهر بیخیالشان، همگی شما را به خنده واخواهد داشت. یکی از بزرگترین نقاط قوت این انیمه مین تعادل بین شوخی، ترس و هیجان است و ترکیب ژانرها را به خوبی انجام داده است.

قدرت‌های فرابشری غیرمعمول

بیشتر انیمه‌های شونن مانند ناروتو برای جذب و همراه کردن مخاطبین رویکرد ساده‌تری برای قدرت‌های فرابشری شخصیت‌ها در پی می‌گیرند. آن‌ها معمولا جهت قابل فهم‌تر کردن داستان انیمه، قدرت‌هایی معمولی و در حوزه فهم و درک مخاطبین را برای شخصیت‌های داستان درنظر می‌گیرند تا بینندگان که اکثرا پسرهای جوان هستند، راحت‌تر بتوانند با داستان ارتباط برقرار کنند.

اما انیمه جوجوتسو کایزن روند معکوسی را پیش گرفته است. در این انیمه قدرت‌های فرابشری سیستم پیچیده‌ای دارد و شامل درجات، شدت‌ و فازهای مختلفی است که درک آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. از این جهت می‌توان این سیستم پیچیده را به سیستم نن (Nen System) در انیمه هانتر x هانتر (Hunter x Hunter) مقایسه کرد.

ضد قهرمانان سیاه

شخصیت‌های ضدقهرمان خاکستری اگرچه جذابیت‌های خاص خود را دارند اما از طرفی هم‌دردی با آن‌ها گیج کننده نیز خواهد بود. انیمه‌های زیادی از جمله ناروتو و شیطان‌کش از چنین رویکرد و مسیری برای ضدقهرمانان استفاده کرده‌اند اما در انیمه جوجوتسو کایزن خبری از ضدقهرمانان خاکستری نیست.

بر اساس چیزی که تا کنون از این انیمه دیده‌ایم می‌توان گفت تمامی شخصیت‌های ضدقهرمان به نوعی شر مطلق هستند. به عنوان مثال شخصیت ماهیتو (Mahito) را که در جدیدترین آرک (آرک یا Arc به بخش‌ها و فازهای مختلف یک انیمه یا مانگا گفته می‌شود) داستان انیمه حضور پیدا کرده است، در نظر بگیرید. قاطعانه می‌توان گفت ماهیتو یکی از نفرت‌انگیزترین ضدقهرمانی است که تا کنون به بینندگان معرفی شده است.

او بی‌رحم، دغل‌باز است که زندگی را بی‌معنی می‌پندارد و به همین دلیل برای جان دیگران هیچ ارزشی قائل نیست و قدرت باور نکردنی و وحشناکش او را در عین حال تبدیل به شخصیتی مخوف نیز می‌کند. همین موضوع به نوعی باعث غیرقابل پیشبینی‌تر شدن داستان و مبارزات بین دو جبهه خیر و شر شده است.

پیام نهفته داستان
انیمه جوجوتسو کایزن

به طور کلی ورای داستان این انیمه مفهومی کلی نفهته است. هدف انیمه جوجوتسو کایزن به تصویر کشیدن این موضوع است که توانایی‌های هر شخص ورای چیزی است که خود تصور می‌کند. این انیمه در عین حال ناپایداری و گذرا بودن روزهای بد و دشوار را نشان داده و مفاهیمی از جمله ارزشمند بودن زندگی و مرگ و رویارویی با آن را نیز در خود گنجانده است.

اگرچه این انیمه اکشن و فانتزی محسوب می‌شود اما به عنوان یکی از معدود انیمه‌هایی که داستانش در یک جامعه مدرن قرن بیست و یکمی رخ می‌دهد، به خوبی بار سنگین زندگی در جوامع مدرن را به تصویر کشیده و به مسائلی عمیق و کم وبیش ترسناکی که بسیاری از ماها به نوعی با آن‌ها درگیر هستیم می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

  • با بهترین انیمه‌های سال ۲۰۲۰ آشنا شوید
  • نقد انیمه Human Lost – برزخی در این سوی دنیا
  • سیلور مون پس از گذشت سی سال هنوز هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است
  • تحلیل شخصیت ارن – حمله به تایتان
Dicardo
GiftCard98
کپی شد

https://vgto.ir/8mk

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.