نماد عشق چیست؟ از سیب و گل رز تا صدف و برگ افرا

[ad_1] وقتی حرف از عشق به میان می‌آید، نمادهایی همچون قلب سرخ‌رنگ، گل رز یا جواهری درخشان به ذهن متبادر می‌شود. این نمادها گرچه رایج‌ترین نشانه‌ها برای ابراز عشق‌اند، نمادهای دیگری نیز برای عشق وجود دارند که چندان شناخته‌شده نیستند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۲ نماد عشق را معرفی کنیم و از مفاهیم و معانی

کد خبر : 366761
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
نماد عشق چیست؟ از سیب و گل رز تا صدف و برگ افرا

[ad_1]

وقتی حرف از عشق به میان می‌آید، نمادهایی همچون قلب سرخ‌رنگ، گل رز یا جواهری درخشان به ذهن متبادر می‌شود. این نمادها گرچه رایج‌ترین نشانه‌ها برای ابراز عشق‌اند، نمادهای دیگری نیز برای عشق وجود دارند که چندان شناخته‌شده نیستند. در این مقاله می‌خواهیم ۱۲ نماد عشق را معرفی کنیم و از مفاهیم و معانی آنها بگوییم.

۱. چنگ

چنگ نماد عشق

در فرهنگ سلتی و شماری از فرهنگ‌های اروپایی، ساز چنگ یکی از پرکاربردترین نمادهای عشق است. در این فرهنگ‌ها، چنگ پلی است که بهشت و زمین را به هم متصل و با نوای سحرآمیزش حس خفته عشق را در ضمیر آدمی بیدار می‌کند.

همچنین در نروژ و ایسلند باوری سنتی وجود دارد که سیم‌های چنگ پله‌های نردبانی‌اند که سیر عروج در مراتب عشق را به نمایش می‌گذارند. علاوه‌ بر این، در فرهنگ موسیقایی جهان هم چنگ با صدای لطیف و گوش‌نوازش همواره جایگاهی ویژه در آهنگ‌های عاشقانه کلاسیک داشته است.

در آیین مسیحی نیز چنگ نماد مهمی به شمار می‌رفته است. آن‌طور که تاریخ‌نگاران نوشته‌اند، شاه‌ دیوید برای ابراز عشق و جان‌نثاری خود به پروردگار چنگ می‌نواخته است.

۲. قو

قو نماد عشق

از گذشته‌های دور، قو همواره نماد و نشانه‌ای ویژه برای عشق بوده است. وقتی دو قوی عاشق کنار هم قرار می‌گیرند، شمایلی از قلب را با گردن افراشته و منقار زیبای خود می‌سازند. در فرهنگ روم باستان، قو نمادی ویژه برای ابراز عشق بوده است.

۳. سنگ کوارتز صورتی یا رز کوارتز

کوارتز نماد عشق

ردپای استفاده از کوارتز صورتی به‌عنوان نماد عشق به مصر، یونان و چین باستان باز می‌گردد. آن‌طور که مورخان نوشته‌اند، این سنگ خوش‌رنگ دست‌کم از ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نشان و نماد محبت و عشق بوده است.

در افسانه‌ها آمده است که همراه‌داشتن رز کوارتز در زمان مدیتیشن یا حتی کار روزانه برای فرد خوش‌یمن است و بخت او را برای تجربه رابطه‌ای عمیق و عاشقانه باز می‌کند. برخی افسانه‌ها حتی پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و می‌گویند که کوارتز صورتی حکم آهن‌ربای عشق را دارد و می‌تواند دارنده خود را به کانون جذب محبت اطرافیان بدل کند.

الکساندریا بارکر (Alexandria Barker)، فعال حوزه سنگ‌درمانی، می‌گوید که کوارتز صورتی نمادی دیرین از صلح و عشق بی‌قیدوشرط است. به‌گفته بارکر، این کریستال خوش‌رنگ می‌تواند دریچه‌های قلب شما را بگشاید و سیلی از عشق را به آن سرازیر کند.

بارکر بر این باور است که ساخت انگشتر یا دیگر زیورآلات از سنگ کوارتز صورتی و همراه‌داشتن آن به فرد یادآور می‌شود که همواره خودش را دوست داشته باشد و با کلید پذیرش خود قفل روابط عاشقانه را باز کند.

۴. کلادگ یا تاج‌قلب

کلادگ نماد عشق

«کلادگ» (Claddagh) یا تاج‌قلب از نمادهای باستانی عشق است که از ۱ تاج، ۲ دست و ۱ قلب تشکیل شده است. در فرهنگ عامه ایرلندی‌ها، کلادگ‌ جایگاهی ویژه در ابراز عشق و محبت دارد.

مرسوم است که کلادگ را روی حلقه‌های نامزدی و ازدواج حک می‌کنند و گاهی اوقات هم نقش آن بر دیگر جواهرات و زیورآلات می‌نشیند تا پیام‌آور دوستی و محبت باشد.

در افسانه‌هایی که درباره کلادگ نقل‌ شده‌اند، آمده است که مردی به‌نام ریچارد به دام اسارت گرفتار می‌شود. او طی چندین سال روزانه مقداری طلا می‌دزدیده است تا برای مارگارت، معشوقه‌اش، جواهری بسازد. درنهایت پس از ساخت حلقه کلادگ، از چنگ نگهبانان می‌گریزد و حلقه را به مارگارت می‌دهد.

۵. سیب

سیب نماد عشق

در اساطیر نورس (اسکاندیناوی) و فرهنگ باستانی یونان و چین، سیب همواره نماد محبت و عشق بی‌قیدوشرط بوده است. علاوه‌ بر این، سیب در این فرهنگ‌ها نمادی از وفور نعمت بوده و برای نمایش پیوند عمیق و ناگسستنی میان عشاق به کار می‌رفته است.

در یونان باستان، پرتاب سیب به‌سمت کسی به‌معنای ابراز علاقه به او بوده است. در کتیبه هفتم افلاطون می‌خوانیم:

من سیبی به‌سمت تو پرتاب می‌کنم و اگر تو دوستم داری، آن را بگیر و سراغم بیا. اما اگر آن‌چنان که فکر می‌کنم، پیوند محبتی میان ما نیست که خدا کند این‌طور نباشد، باز هم سیب را بگیر و خاطره‌ای دلپذیر هرچند کوتاه برایم بساز.

البته امروزه پرتاب‌کردن سیب به‌سمت کسی آن‌چنان رمانتیک و عاشقانه به‌ نظر نمی‌رسد. بااین‌حال پختن شیرینی یا کیک سیب همچنان مانند گذشته رنگ‌وبویی از عشق دارد.

۶. کوپید

کوپید نماد عشق

«کوپید» (Cupid) که در آثار هنری یونان و روم باستان در شمایل پسرکی عریان و تیروکمان‌به‌دست به تصویر کشیده شده، از دیگر نمادهای سنتی عشق است. آن‌طور که در افسانه‌ها آمده است، کوپید قلب انسان را نشانه می‌رود و تیر عشق را بر آن می‌نشاند.

در برخی از آثار هنری هم کوپید را با چشم‌بند به تصویر کشیده‌اند‌ که بیانگر ویژگی چشم‌پوشی از نقص‌ها به هنگام عشق است.

۷. گره عشق

گره عشق سلتی نماد عشق

در فرهنگ سلتی، گره عشق با حلقه‌های بی‌آغاز و بی‌پایانش نشانگر عشق ابدی است.

۸. علامت بی‌نهایت

بی‌نهایت نماد عشق

همانند گره عشق، علامت بی‌نهایت نیز با دو حلقه‌ای که فاقد نقاط شروع و پایان‌اند، نمادی از عشق و علاقه بی‌انتها و پایان‌ناپذیر است.

در فرهنگ یونان باستان، روم،‌ هند و تبت، علامت بی‌نهایت همواره نمادی از عشق لایزال بوده است.

۹. گل رز

رز نماد عشق

اگر بپرسید چه گلی نماد عشق است، در اغلب موارد گل رز پاسخ شماست. گل رز سرخ از نمادهایی است که در دنیای امروز، عنوان رایج‌ترین نماد عشق و علاقه را یدک می‌کشد. این نماد در دوران باستان نیز نشانه‌ای از محبت و عشق بوده است.

علاوه‌ بر این، در اساطیر یونان و روم باستان، رز سرخ نماد خاوندگاران زیبایی بوده است. دیگر طیف‌های رنگی گل رز نیز هر یک معانی متفاوتی دارند.

  • رز زرد: نماد عشق نشاط‌افزا
  • رز سرخ: نماد عشقی پرحرارت
  • رز صورتی: نماد عشقی حقیقی
  • رز سفید: نماد پاکی و معصومیت در عشق

۱۰. صدف دریایی

صدف نماد عشق

صدف از دیگر نمادهای عشق است که می‌توان ردپای آن را در یونان و روم باستان و هند یافت.

ونوس، آفرودیته و لاکشمی الهه‌های عشق در روم، یونان و هند بوده‌اند که همگی با صدف به تصویر کشیده شده‌اند. صدف‌ها پوسته‌هایی سخت دارند که شاید نمادی از تلاش برای محافظت از مروارید عشق باشد.

۱۱. برگ افرا

افرا نماد عشق

برگ افرا از دیگر نمادهای عشق در سرزمین‌های شرق دور بوده است. در آمریکای شمالی هم مردم از برگ افرا برای شکستن طلسم شیاطین و دمیدن بر آتش عشق و علاقه خود به همسرانشان استفاده می‌کردند. همچنین برگ افرا همچون عصاره افرا، نمادی از حلاوت و شگفتی عشق بوده است.

۱۲. قلب

قلب نماد عشق

قلب رایج‌ترین نماد برای عشقی بی‌قیدوشرط است و قدمتی به درازای تاریخ دارد. همچون گذشته، در دنیای امروزی و در تمامی فرهنگ‌ها نیز قلب همچنان اولین نشانه و دستاویز برای ابراز عشق است.

در افسانه‌ها آمده است که قلب مرکز و جایگاه تمام احساسات انسانی است، از هیجان و مهربانی گرفته تا عشق و محبت. در دوران باستان، جادوگران و فال‌بینان از قلب برای ساخت طلسم‌های مرتبط با روابط عاشقانه استفاده می‌کردند.

سخن پایانی

همان‌ طور که دیدید، عشق در گستره وسیع جغرافیایی و فرهنگی جهان،‌ نمادهای مختلفی داشته است. بنابراین اگر دوباره خواستید رابطه عاشقانه‌ای را آغاز کنید یا به شریک عاطفی کنونی خود ابراز عشق کنید، می‌توانید سراغ این نمادها بروید.

اگر هم از نماد دیگری برای ابراز عشق و علاقه استفاده می‌کنید، نام و نماد آن را با ما و دیگر مخاطبان چطور به‌ اشتراک بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.