نقطه عطف روابط دهلی‌نو و تل‌آویو؛ چگونه هند اعتراضات مسلمانان به جنگ غزه را کنترل کرد؟

[ad_1] رسول سلیمی: از ابتدای جنگ غزه، هندی‌های راست‌ها حمایت خود از اسرائیل را در رسانه‌های اجتماعی با برپایی کمپین اطلاعات غلط علیه فلسطینی‌ها پیگیری کردند. در یک نمونه این رسانه‌ها تلاش کردند حمله اسرائیل به بیمارستانی در غزه که به کشته‌شدن شمار زیادی از زنان و کودکان انجامید را به حماس مرتبط کنند. راست‌گرایانی

کد خبر : 430079
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
نقطه عطف روابط دهلی‌نو و تل‌آویو؛ چگونه هند اعتراضات مسلمانان به جنگ غزه را کنترل کرد؟

[ad_1]

رسول سلیمی: از ابتدای جنگ غزه، هندی‌های راست‌ها حمایت خود از اسرائیل را در رسانه‌های اجتماعی با برپایی کمپین اطلاعات غلط علیه فلسطینی‌ها پیگیری کردند. در یک نمونه این رسانه‌ها تلاش کردند حمله اسرائیل به بیمارستانی در غزه که به کشته‌شدن شمار زیادی از زنان و کودکان انجامید را به حماس مرتبط کنند. راست‌گرایانی که برجسته‌ترین چهره مدافع آنها مودی نخست‌وزیر هند است.

این اقدامات حامیان اسرائیل در هند، با سیل اطلاعات غلط علیه فلسطینی‌ها در رسانه‌های اجتماعی همراه بود. اطلاعاتی شامل داستان‌های جعلی در مورد فلسطینی‌ها و حماس که میلیون‌ها بار به اشتراک گذاشته می‌شد و اغلب از همان استراتژی اسلام‌هراسی پیگیری می‌کرد که حزب طرف‌دار نخست‌وزیر فعلی هند از آن به طور منظم برای اهریمنی کردن جمعیت مسلمان هند استفاده می‌کند.

نقطه عطف روابط دهلی‌نو و تل‌آویو؛ چگونه هند اعتراضات مسلمانان به جنگ غزه را کنترل کرد؟
تصویری از دیدار نخست وزیران هند و رژیم صهیونیستی که در سال 2018 در دهلی نو برگزار شد

>>>بیشتر بخوانید:

نقش تهران و تل‌آویو در معادلات راهبردی دهلی‌نو؛ علت حمایت تمام‌قد هند از اسرائیل چیست؟

موضع محتاطانه نخست‌وزیر هند درباره جنایت دیروز صهیونیست‌ها

در همین راستا گروه‌های فیس‌بوک مرتبط با BGP (حزب طرف‌دار نخست‌وزیر مودی) نیز شروع به ارسال این پیام کردند که حماس همان تهدیدی است که مسلمانان کشمیر، هندی را تهدید می‌کنند. در پیام‌هایی که به طور گسترده در واتس‌اپ منتشر شد، هندوها را ترغیب کردند تا خود را مسلح کنند و مسلمانان را تحریم کنند.

از لحاظ تاریخی، هند روابط بسیار متفاوتی با اسرائیل داشت. اولین نخست‌وزیران، جواهر لعل نهرو، و مهاتما گاندی، مبارز بانفوذ آزادی هند، با ایجاد دولت مستقل اسرائیلی مخالفت کرده بودند و هند در سازمان ملل علیه آن رأی داد.

هند اولین کشور غیرعرب بود که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را به‌عنوان نماینده مشروع فلسطین در دهه ۱۹۷۰ به رسمیت شناخت و در دهه ۱۹۸۰ به این گروه اقامت دیپلماتیک داد. تنها پس ازآنکه سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفتگو با اسرائیل را آغاز کرد و فشار امریکا آغاز شد، هند سرانجام در سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرد.

چگونه دولت هند اعتراض مسلمانان علیه اسرائیل را کنترل کرد؟

در چنین فضایی از ابتدای جنگ غزه، مسلمانان هندی تحت شدیدترین کنترل‌ها قرار دارند و از هرگونه برگزاری اعتراض علیه اسرائیل منع شدند. روزنامه هاآرتض گزارش داد «از پایتخت‌های غربی تا کشورهای مسلمان، تظاهرات اعتراضی علیه جنگ اسرائیل و حماس برگزار شد اما یک مکان که از قضا جزء حامیان فلسطین هستند، آشکارا ساکت بودند: کشمیر تحت کنترل هند.»

در همین راستا رهبران مذهبی کشمیر به آسوشیتدپرس گفتند که مقامات هندی هرگونه اعتراض مسلمانان را ممنوع کرده‌اند و از واعظان مسلمان خواسته‌اند که در خطبه‌های خود به درگیری‌ها در غزه اشاره نکنند. این محدودیت‌ها بخشی از تلاش‌های هند برای جلوگیری از هر گونه اعتراض است.

نقطه عطف روابط دهلی‌نو و تل‌آویو؛ چگونه هند اعتراضات مسلمانان به جنگ غزه را کنترل کرد؟
تصویری از اعتراضات مردم هند در دهلی نو در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به غزه و واکنش پلیس

تحلیلگران می‌گویند این تغییرات همچنین نشان‌دهنده تغییر در سیاست خارجی هند تحت نخست‌وزیر نارندرا مودی است. این در حالی است که هند حمله ۷ اکتبر حماس را به شدت محکوم کرد و همبستگی خود را با اسرائیل ابراز کرد اما همزمان خواستار حفظ قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان شد. کشمیری‌ها مدتهاست که همبستگی قوی با فلسطینی‌ها نشان داده اند و اغلب در جریان درگیری‌های قبلی در غزه تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی برگزار می‌کردند.

تغییر نگاه به مسلمانان هند

در جنگ اسرائیل با غزه، موجی از اطلاعات غلط و اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی به ویژه بر گسترش ادعاهای ضد فلسطینی و اسلام هراسی وجود داشته که کارشناسان نقش حساب‌های هندی راست گرا را برای اثرگذاری بر افکارعمومی مردم آسیای شرقی مهم ارزیابی کردند. ناظران سیاسی می‌گویند در بسیاری از مسلمانان در هند این ترس وجود دارد که اگر انها به طور جمعی به خیابان‌ها بیایند، از ان به عنوان بهانه ای برای برچسب زدن به انها به عنوان “تروریست” استفاده شود.

در هند، حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) ارتباطات قوی با اسرائیل در سطوح سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده است. تحلیل گریان روابط بین الملل می‌گویند ایدئولوژی و جنبش ناسیونالیسم هندو در راستگرایان در هندی، اشتراکات زیادی با رویکرد اسرائیل علیه مسلمانان دارد.

نقطه عطف روابط هند و اسرائیل

نقطه عطف تحول سیاست خارجی هند در برابر اسرائیل به سال ۱۹۹۹ بازمی گردد که هند با پاکستان وارد جنگ شد و اسرائیل در تامین سلاح و مهمات به هند فعالانه عمل کرد. موضوع ایران در زمان به دلیل تقابل هند با یک کشور مسلمان، نتوانست انتظارات هندی‌ها از ایرانی‌ها را برآورده کند. این اغاز یک رابطه بین هند و اسرائیل بود که تا به امروز به طور تصاعدی رشد کرده است. هند سالانه حدود ۲ میلیارد دلار سلاح از اسرائیل خریداری می‌کند که بزرگ‌ترین تامین کننده تسلیحات هند پس از روسیه است و ۴۶ درصد از کل صادرات تسلیحات اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

اما دیگر تفاوت نخست وزیر مودی با نخست وزیران قبل از او در آشکار کردن روابط صمیمانه او با اسرائیل بود. در حالی که دولت‌های قبلی معاملات خود را با اسرائیل تا حد زیادی مسکوت نگه داشته بودند، ، دولت مودی آن را علناً اعلام کرد. در سال ۲۰۱۷، مودی اولین نخست وزیر هند بود که به اسرائیل سفر کرد که در ادامه با سفر نتانیاهو به دهلی همراه شد.

ارتباط انتخابات آینده هند و حمایت از اسرائیل

کارشناسان سیاسی می‌گویند حمایت مودی نخست وزیر هند از اسرائیل و پیگیری سیاست‌های ضدفلسطینی او با اهداف انتخاباتی در حال پیگیری است. مرور رسانه‌های حزب حامی مودی نشان می‌دهد آنها از استعاره ترور برای بدنام کردن مسلمانان استفاده می‌کنند. بدنام کردن مسلمانان در انتخابات آینده هند دو کاربرد دارد. اول غیریت سازی در برابر پاکستان و تقویت احساسات ملی گرایانه هندی‌ها و دوم آنکه سلول تبلیغاتی BGP به رای دهندگان خود چنین القا می‌کند که “تروریسم” فلسطینی نتیجه سیاست‌های ایندیرا گاندی یا حزب کنگره است که رقیب انتخاباتی حزب مودی را تشکیل می‌دهد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اقلیت مسلمان هند در آینده پیش رو فشار و کنترل بیشتری را از سوی دولت هند تحمل خواهند کرد.

۳۱۱۲۱۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.