نقد سریال Monsterland – نگاهی به هیولاهای درون انسان

[ad_1] سریال سرزمین هیولاها یا ‘Monsterland’ جدیدترین اثر ترسناک و آنتولوژی گونه تلویزیونی است که چندی پیش در قالب 8 قسمت از استریم هولو به نمایش درآمد. به طور خلاصه می‌توان گفت این یک گلچین وحشتناک با عناصر درام و فانتزی است. سریال “Monsterland” با تمام خیالات، رویاهای سعادت‌گونه و جستجوی خوشبختی درونش، از دریچه‌ای

کد خبر : 54925
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
نقد سریال Monsterland – نگاهی به هیولاهای درون انسان

[ad_1]

سریال سرزمین هیولاها یا ‘Monsterland’ جدیدترین اثر ترسناک و آنتولوژی گونه تلویزیونی است که چندی پیش در قالب 8 قسمت از استریم هولو به نمایش درآمد. به طور خلاصه می‌توان گفت این یک گلچین وحشتناک با عناصر درام و فانتزی است. سریال “Monsterland” با تمام خیالات، رویاهای سعادت‌گونه و جستجوی خوشبختی درونش، از دریچه‌ای به آمریکا نگاه می‌کند که بین مُبهم و ناخوشایند طبقه بندی می‌شود.

اما به عنوان یک قاعده کُلی، داستان‌ها به طور مستقیم و با استفاده از استعاره‌ها و نمادگرایی‌های زیادی نقل می‌شوند. این قاعده قصه‌گویی، بدون شک بسیاری از بینندگان را با سوالات زیادی مواجه خواهد کرد. افرادی که در این مجموعه هشت قسمتی هولو مورد بررسی قرار گرفته‌اند، خسته، تنها، بدرفتار، کم درآمد، و ناامید هستند. آنها از سواستفاده شدن توسط هیولاهای انسانی روزگار، مسموم شده‌اند و در شرایط جهنمی خودشان رها شده و هیولایی دیگر را شکل داده‌اند.

در واقع این نوعی از داستان سرایی است که عامه پسند نیست و نیاز به توجه کامل شما دارد، بنابراین اگر نمی‌توانید واقعاً به درون تاریکی‌های درونی انسان توجه کنید، خود را برای تماشای سرزمین هیولاها دچار زحمت نکنید. با این شرایط اگر این کار را انجام دهید، احتمالاً دچار اتلاف وقت خواهید شد.

این سریال با نمایش داستان‌های گوناگون در ژانر وحشت روانشناسی شاید بتواند، عطش دوست‌داران چنین سبکی را تا به اندازه‌ای برطرف کند. اما از طرفی باید گفت که قصه این سریال روی روایت‌های شخصیت محور تمرکز دارد که همین موضوع باعث کند شدن و طولانی به نظر رسیدن سریال شده است. حالا با ما همراه باشد تا نگاهی به کُلیت این اثر داشته باشیم.

هیولا کیست؟

در حالی که هر اپیزود در این مجموعه ترسناک دارای یک قصه جداگانه است، اما این اپیزودها به طرق مختلف و کوچک در هم ترکیب می‌شوند. این سبک روایت برای آثار آنتولوژی بسیار رایج است و در این مجموعه نیز تقریباً خوب کار می‌کند. همچنین، این بدان معنی است که شما باید فصل اول را از ابتدا تا انتها تماشا کنید. در غیر این صورت، چگونگی اتصال قسمت‌ها را از دست خواهید داد.

در طول این قسمت‌ها در Monsterland، شما با عناصر ماوراء طبیعی روبرو خواهید شد. با این حال، همانطور که اغلب در داستان‌های ترسناک ماوراء طبیعی و علمی تخیلی اتفاق می‌افتد، هیولای واقعی معمولاً بسیار انسانی هستند. اینجا نیز تمرکز شدیدی بر تاریکی‌های درون انسان شده است.

در نتیجه اگر به دنبال مفهوم سنتی هیولا هستید، شاید با دیدن این سریال اندکی ناامید شوید. بنابراین گول نام این اثر را نخورید (هرچند نام هوشمندانه‌ای است). البته همانطور که گفتم عناصر تخیلی نیز درون سریال وجود دارد – اما هیولای واقعی در Monsterland تاریکی‌های درون انسان است.

وجود بازیگران با استعداد در سرزمین هیولاها

انتخاب بازیگران در سریال Monsterland بسیار چشمگیر است. به نظر می‌رسد برخی از نام‌های بزرگتر و بازیگران محبوب‌تر در هر قسمت رهبری دیگر بازیگران را بر عهده دارند. بدیهی است که این ممکن است برخی افراد را ترغیب کند که مستقیماً به تماشای بازیگر مورد علاقه خود بپردازند.

با این حال، من شما را تشویق می‌کنم که چنین نکنید. چرا که همانطور که در بالا گفتم اگر سریال را به ترتیب اپیزود تماشا نکنید، شاید چیزهایی را که در داستانهای ترکیبی کوچک آن وجود دارد از دست بدهید (هرچند آنها نیز چیز مهمی نیستند).

همچنین، باید توجه داشته باشید که هر قسمت این سریال به نام شهر و ایالتی است که داستان در آن رُخ می‌دهد. اما این دلیلی بر ترکیب نشدن شخصیت و حوادث اپیزودها نیست. در نتیجه چه بازی‌ها و چه مضمون سریال اگر شما را از همان قسمت اول جذب نکند بدانید این سریال برای شما نیست. چرا که ادامه فصل نیز همین مسیر را طی می‌کند.

سریال “Monsterland” در حکم یک کیسه مخلوط

سریال “Monsterland” یک کیسه مخلوط است. چند قسمتِ جالب شما را به فکر و لرز وا می‌دارد، اما از طرف دیگر قسمت‌های زیادی هم وجود دارد که بیش از حد در پیام خود پیچیده‌اند و سریال را از یک مسیر قابل لمس و ترسناک دور کرده‌اند. موضوع “بشریت هیولای واقعی است” به خودی خود مضمونی تکراری است.

بنابراین، اگر هر اثری با طرح چنین موضوعی حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشد – بدون تردید در لحن و مضمون دچار یک پوچی و عقب افتادگی می‌شود. حالا سریال سرزمین هیولاها در اکثر لحظاتش دچار همین ایراد شده است. این سریال در ضعیف‌ترین قسمت‌های خود با قیاس‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که مخاطب را از دست می‌دهد.

حالا سوال این است که آیا شما این لحن را دوست دارید یا نه؟ در واقع سرزمین هیولاها دنیایی تاریک و دلهره‌آور است که قهرمانان و اشرار باهم در آن زندگی می‌کنند، همچنین محتویات درونی شخصیت‌های سریال در اکثر موارد، خاکستری است. امید چندانی برای یافتن در دنیای این سریال وجود ندارد، اگرچه بارقه‌هایی از آن وجود دارد که می‌توان آنها را در تاریکی جستجو کرد.

حرف آخر:

سریال سرزمین هیولاها خوراکی نیست که هر کسی خواستار دیدن آن باشد. البته این حرف به معنی ضعف فنی کار هم نیست. اما محتویات این سریال عامه پسند نیست. این کار قطعاً در گروه آثار ترسناک “درجه یک” هم قرار نمی‌گیرد که مردم دوست دارند آن را امتحان کنند. در واقع سرزمین هیولاها بیشتر شبیه یک درام است که گهگاه جادویی و هیولایی می‌شود اما بیشتر از هر چیز به جنبه تاریک بشریت توجه دارد.

همانطور که گفته شد هر قسمت دارای یک داستان مستقل است که در یک شهر متفاوت آمریکایی قرار دارد و از موجودات و ماوراء طبیعی به عنوان یک کاتالیزور برای کاوش در طبیعت تاریک بشریت استفاده می‌کند. وحشت در اینجا ناخوشایند است، و در آخر به نگاهی ناامیدکننده و بدبینانه از آمریکا ختم می‌شود.

با دیدن هر هشت قسمت، می‌شود با اطمینان گفت که این اثر ممکن است یکی از دلگیرانه‌ترین سریال‌های سال 2020 باشد. در سالی که با مشکلات واقعی از نژادپرستی گرفته تا سیاست، و همه گیری ویروس کرونا روبرو هستیم تماشای چنین چیزی اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

برچسب‌هاسریال
کپی شد

https://vgto.ir/9tx

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.