«نقالی» هنری که با تاروپود تاریخ جامعه ایران گره خورده است

ایسنا/خراسان رضوی میراث فرهنگی ناملموس، تولیدات و فرایندهای فرهنگی است که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی‌ مانده‌ است؛ این موارد شکل‌هایی از فرهنگ است که قابلیت ثبت و ضبط دارد اما ملموس و فیزیکی نیست. این میراث ممکن است همچنان در گروه‌های فرهنگی گوناگون زندگی مردم جریان داشته باشد که ثبت آن

کد خبر : 312997
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
«نقالی» هنری که با تاروپود تاریخ جامعه ایران گره خورده است


ایسنا/خراسان رضوی میراث فرهنگی ناملموس، تولیدات و فرایندهای فرهنگی است که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی‌ مانده‌ است؛ این موارد شکل‌هایی از فرهنگ است که قابلیت ثبت و ضبط دارد اما ملموس و فیزیکی نیست. این میراث ممکن است همچنان در گروه‌های فرهنگی گوناگون زندگی مردم جریان داشته باشد که ثبت آن قطعا از نابودی آن جلوگیری می‌کند.

اهمیت ثبت آثار ملموس یا ناملموس به صورت ملی یا در سطح جهانی در اندازه‌ای است که با برنامه‌ریزی برای هر کدام می‌توان در توسعه اقتصادی کشور نیز قدم‌های بزرگ برداشت.

یکی از آثار ناملموس ثبت شده در یونسکو «هنر نقالی» است که با تاروپود تاریخ جامعه ایرانی پیوند خورده است. این هنر با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانه تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد فردوسی در سال ۲۰۱۱ در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسید.

نقالی در لغت به معنای کار و پیشه‌ای است که فرد نقال در آن کالایی را از جایی به جای دیگر می‌برد. در اصطلاح نقال افسانه‌گو و قصه‌خوانی است که داستان‌ها و واقعه‌های هیجان‌انگیز را برای مردم روایت می‌کند.

هنر داستان‌سرایی کما بیش در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد اما چیزی که هنر نقالی و داستان‌سرایی نمایشی ایران را در دسته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار داده، قدمت و سبک خاص آن است. گفته می‌شود که داستان نقالی از زمان اشکانیان در ایران رواج داشته و غالبا همراه با موسیقی اجرا می‌شده و حال با توجه به اینکه با اعتقادات مذهبی و اسلامی ایرانیان گره خورده است، توانسته تا حدودی جایگاه خود را در فرهنگ ایرانی حفظ کند.

همانطور که گفته شد می‌توان ریشه‌های این هنر را با تمرکز بر ریشه لغوی آن که قصه‌خوانی معنا می‌شود، در دوران اشکانی جست‌وگو کرد. البته موارد مشابه داستان‌سرایی همراه با موسیقی با تکیه بر داستان‌های قومی، ملی و حماسی در دوران ساسانی نیز رواج داشته‌اند اما امروز آنچه که ما نقالی می‌خوانیمش، آیینی است که عمدتا در دوارن اسلامی رواج چشمگیری یافته و از اعتقادات مذهبی جدا نیست.

در دوران اسلامی نقالی علاوه بر خواندن داستان‌های حماسی شاهنامه، نقل حکایت‌های اخلاقی مولانا و حتی داستان‌های مشهور عاشقانه ایرانی چون لیلی و مجنون و خسرو و شیرین و عمدتا به معنای بازگو کردن داستان‌ها و روایت‌های مذهبی مانند واقعه کربلا و ظهر عاشوراست. از این رو می‌توان پیوند میان این آیین را با گونه‌های ادبی چون مقتل‌نویسی برجسته دید چرا که این شیوه مسبب شکل‌گیری آیین‌هایی مشهور در رابطه با واقعه کربلا شد که میان آن‌ می‌توان به روضه‌خوانی که گونه‌ای نقالی مذهبی قلمداد می‌شود، اشاره کرد.

«نقالی» هنری که با تاروپود تاریخ جامعه ایران گره خورده است

نقالی در ایران علاوه بر وجه موسیقایی، فن بیان و مهارت کلامی بالای «نقال»، حافظه قوی و تسلط او بر داستان‌های کهن حماسی، اخلاقی و مذهبی، همواره با یک عنصر تصویری نیز همراه بوده و به موازات این شیوه بیانی، گونه‌های مختلف نقاشی نقالی نیز در اقصی نقاط ایران ظهور یافته است.

هنر نقالی و نقالی‌خوانی تا نیم‌قرن پیش از رونق و جذابیت خاصی برخوردار بوده است. نقالی شاهنامه فردوسی یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین نقل‌ها از گذشته تا امروز به شمار می‌رفت.

برخی معتقدند هنر نقالی با اپرای اروپایی قابل مقایسه است. اپرا جزو ژانر اجرایی موسیقی و تئاتر دسته‌بندی می‌شود و تشابه‌هایی در سبک قصه‌گویی با نقالی دارد. اپرا مانند نقالی از زبان موسیقی برای بیان داستان‌ها استفاده می‌کند اما سبک اجرا و تعداد اجراکنندگان آن با نقالی متفاوت است.

«نقالی» هنری که با تاروپود تاریخ جامعه ایران گره خورده است

با اینکه این هنر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اما امروز بسیاری از گونه‌های نقالی آوازه چندانی ندارد و خطر فراموشی این هنر باستانی را تهدید می‌کند.

منبع:

anthropologyandculture.com

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.