نظر یک کارشناس درباره قیمت خودرو در بازار

[ad_1] امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرگزاری هوشمند نیوز افزود: واقعی سازی قیمت مصوب خودرو و نزدیک کردن آن به قیمت بازار می‌توانست موجب افزایش عرضه به بازار شده و حاشیه بازار ناشی از کمبود عرضه را از میان ببرد.وی گفت: به این ترتیب حاشیه بازار به کم تر از نصف اعداد فعلی کاهش و

کد خبر : 198903
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آوریل 2022 - 5:45
نظر یک کارشناس درباره قیمت خودرو در بازار

[ad_1]

امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرگزاری هوشمند نیوز افزود: واقعی سازی قیمت مصوب خودرو و نزدیک کردن آن به قیمت بازار می‌توانست موجب افزایش عرضه به بازار شده و حاشیه بازار ناشی از کمبود عرضه را از میان ببرد.
وی گفت: به این ترتیب حاشیه بازار به کم تر از نصف اعداد فعلی کاهش و انگیزه ها برای سرمایه گذاری در این بخش کاهش قابل توجهی می یافت.
کاکایی افزود: قیمت کارخانه و مصوب خودروها با آن چه در بازار به فروش می رسد تفاوت معناداری دارد، خودروسازان همواره به دنبال قیمت گذاری عادلانه و شفاف از سوی متولیان امر بوده‌اند تا با اصلاح قیمت‌ها حذف حاشیه بازار و صف‌های طولانی برای ثبت‌نام هر چه زودتر برچیده شود.

وی به تشریح وضعیت قیمت مصوب و معادل دلاری محصولات ایران خودرو پرداخت و گفت: قیمت محصول پرطرفدار ۲۰۶ در سال ۱۳۹۰ با قیمت دلار آزاد کمی بیش تر از ۱۲ هزار دلار بوده و قیمت مصوب نیز نزدیک به ۱۴ میلیون تومان تعیین شد. این در حالی است که در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت این خودرو برابر با ۵۵۳۳ دلار برآورد شده است. در این سال قیمت دلار آزاد ۲۷ هزار تومان بوده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: قیمت ۵۵۰۰ دلاری برای محصول ۲۰۶ که فاصله ۱۰ سال اخیر ارتقای کیفی و استانداردی قابل توجهی یافته بسیار ناچیز است.
وی در عین حال افزود: عدم وجود روش عادلانه و شفاف در قیمت گذاری همواره موجب ورود زیان‌های هنگفت برای خودروسازان شده است، به گونه ای که قیمت محصول ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰ در بازار آزاد حدود ۱۰ هزار دلار خرید و فروش شده است. حاشیه بازار بیش از چهار هزار دلاری نصیب دلالان شده است.

وی افزود: محصول پارس ایران خودرو نیز شرایط مشابهی را داشته است، این خودرو در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶ هزار دلار قیمت داشته و در پایان سال ۱۴۰۰ با قیمت مصوب برابر با کمی بیش از شش هزار دلار به فروش رفته است. این در حالی است که قیمت بازار این خودرو بیش از ۱۰ هزار دلار بوده است.
وی ادامه داد: مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با برخی از عرضه کنندگان خودرو در کشور چین یا هند نشان می‌دهد، محصولات داخلی با کیفیت بالاتر و قیمت کم تری نسبت به این سازندگان تولید و عرضه می شود.
کاکایی به مقایسه خودروهایی مانند سمند، ۲۰۶ و دنا با خودروهای مشابه در کشورهای منطقه پرداخت و گفت: مشخصات کلیدی محصولات این کشورها از منظر ابعادی، قدرت موتور، نوع گیربکس در شرایط پایین تری از محصولات ایران خودرو قرار دارند اما با قیمت های بالاتری به فروش می روند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این که محصولات ملی کشورهای چین و هند در سطح استانداردی پایین تر از محصولات ایران خودرو به تولید می رسند در صورت واردات با افزایش قیمت ۵۰۰ تا هزار دلار نیز مواجه خواهند شد. به عنوان مثال خودروی تاتا با مشخصات ابعادی و فنی ضعیف تر خودروی سمند، با قیمت حدود ۷ تا ۹ هزار دلار به بازار عرضه می شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که فاصله قیمت مصوب و بازار نزدیک نشود امکان حذف قرعه کشی و از میان بردن صف های طولانی و تقاضاهای کاذب و تعدیل قیمت بازار وجود نخواهد داشت.
۲۲۳۲۲۳

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.