نظر طیبه سیاوشی درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌های هنری

[ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت را در شرایط کرونایی، یک اجبار دانست که پس از پایان همه‌گیری این بیماری، ادامه اش ضرورت ندارد. او در این‌باره گفت: «قطعا این شکل از اجرا یعنی اجرای یک جشنواره به صورت آنلاین (برخط) فقط به‌خاطر کنترل

کد خبر : 8555
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 ژانویه 2021 - 22:11
نظر طیبه سیاوشی درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌های هنری

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت را در شرایط کرونایی، یک اجبار دانست که پس از پایان همه‌گیری این بیماری، ادامه اش ضرورت ندارد.

او در این‌باره گفت: «قطعا این شکل از اجرا یعنی اجرای یک جشنواره به صورت آنلاین (برخط) فقط به‌خاطر کنترل شیوع بیماری به وجود آمده است، وگرنه یک جشنواره که در واقع از اسمش هم پیداست، یک جشن با موضوع فرهنگی یا هنری است که لازمه‌ آن اجتماع مردم و هنرمندان است.»

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «اساس و پایه اجرای جشنواره، البته تا پیش از این اجتماع بوده و آنلاین برگزار کردن آن به صورت مقطعی اشکالی ندارد، ولی ادامه دادن آن بعد از برطرف شدن پاندمی، کاری بیهوده‌ است. چون جشنواره کارکرد اجتماعی و دور هم جمع شدن‌ها و همکاری در سطوح جمعیتی دارد.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در ادامه بیان کرد: «اگر قرار باشد این کار بعد از برطرف شدن همه‌گیری ادامه پیدا کند، به تدریج با از دست دادن کارکرد جمعی، مخاطبان خود را هم از دست خواهد داد و به یک کار اداری روتین تبدیل خواهد شد که در واقع بیشتر شکل اجبار و از سر باز کردن دارد.»

سیاوشی درباره امکان بهره بردن از تجربه برگزاری آنلاین جشنواره سینما حقیقت در دیگر جشنواره‌ها گفت: «باید دید هدف از برگزاری هر فعالیتی چیست؟ هدف از برگزاری جشنواره تئاتر فجر به صورت بین‌المللی، آمدن هنرمندان تئاتر از سایر نقاط جهان برای دیدن همدیگر، دیدن ظرفیت‌های نمایشی، امکانات اجرا و انتقال تجربه است. تئاتر یک حرکت صد در صد حضوری است، وگرنه تا به حال تله تئاتر هم بوده و فیلم تئاتر هم در فروشگاه‌ها ارایه می‌شده است. البته که اجرای آنلاین برکات زیادی هم داشته است. مثل اینکه مخاطب شهرستانی هم توانست همزمان با مخاطب تهرانی به تماشای نمایش و فیلمی که به صورت آنلاین اجرا شده بنشیند. ولی معتقدم اگر تماشای نمایش در زمان شکسپیر به صورت آنلاین بود آن تعداد نمایشنامه‌های شورانگیز توسط شکسپیر خلق نمی‌شد. هنری مثل تئاتر زنده است و نفس بازیگر و مخاطب به هم گره خورده است.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: «مثال نزدیکتر برای این موضوع تماشای فوتبال بدون تماشاگر بوده که این روزها در حال برگزاری است. بدون آن شور و اشتیاق دیوانه‌وار تماشاچی، انگار حتی فوتبال هم حس و حال گذشته را ندارد. بهتر است بعد از برطرف شدن پاندمی، برگزاری به صورت آنلاین هم به سایر امکانات یک جشنواره اضافه شود.»

سیاوشی افزود: «چون تمام جشنواره‌ها امکان پخش مستقیم از تلویزیون را ندارند و فقط شاید افتتاحیه یا اختتامیه‌ای به صورت ناقص پخش شود، با پخش آنلاین جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی امکان استفاده‌ مخاطبان دور از مرکز نیز از این فعالیت‌ها وجود دارد. ولی یادمان باشد امکان مشارکت آنها وجود ندارد. فرهنگ‌سازی در حرکت‌های جمعی صورت می‌گیرد، چه هنر باشد، چه ورزش.»

وی همچنین درباره تاثیر مستقیم آنلاین شدن فعالیت‌های مختلف روی زیست اجتماعی انسان‌ها گفت: «این روزها شاید زیست فردی بر زیست اجتماعی غلبه کرده است. تماشای تئاتر آنلاین در حین آشپزی از روی گوشی، شبیه به رفتن برق در زمان جنگ و خاموش شدن تلویزیون، یا رفتن به پناهگاه موقع بمباران است. بدون تشابه فضای به وجود آمده، آن زمان ساعت‌های بی‌برقی با نور فانوس و بازی گل یا پوچ و دوز و هفت سنگ گذشت.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در ادامه عنوان کرد: «مردم با نفس سالم و ذهن پویا همیشه راهی پیدا می‌کنند. رونق تولید و فروش سریال‌های خانگی یکی از همین راه‌هاست. نگاه کردن به فیلم نه در سینما و به اتفاق خانواده پای سفره شام با یک بلیت آنلاین هم از امکاناتی است که به وجود آمده و چه بسا به مذاق بسیاری خوش آمده باشد. خوب است یکسری از این امکانات که بالاجبار به وجود آمده، بعد از کرونا ادامه یابد.»

سیاوشی افزود: «برای معلولی که سینما رفتن برایش سخت است، یا سالمندی که نمی‌تواند در ترافیک با سایر مردم به سینما یا تئاتر برود، یا دوستان شهرستانی دور از مرکز و مواردی از این دست، اکران آنلاین (برخط) خیلی  خوب است. ولی این را هم در نظر داشته باشیم، همه، همه جا اینترنت ندارند. همه، گوشی هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ ندارند. مشکلات درس خواندن بچه‌ها، با نرم‌افزار وطنی در مناطق دور افتاده و صعب‌العبور را رصد کنید تا به حرفم برسید.»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

۵۷۵۷

[ad_2]

لینک منبع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.