نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه به ۱۴.۲درصد رسید / ناامیدی ۴۲۰هزار تحصیل کرده از یافتن شغل

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مقایسه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال 1399 با سال 1398 ابعاد نگران کننده ای از وضعیت بازار کار کشور را روایت می‌کند. یکی از شاخصهای کاملاً گمراه کننده بازار کار کشور، کاهش نرخ بیکاری تحصیلکرده های دانشگاهی از 16/7 درصد در سال 1398 به 14/2

کد خبر : 54142
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱:۳۸
نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه به ۱۴.۲درصد رسید / ناامیدی ۴۲۰هزار تحصیل کرده از یافتن شغل


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مقایسه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال 1399 با سال 1398 ابعاد نگران کننده ای از وضعیت بازار کار کشور را روایت می‌کند. یکی از شاخصهای کاملاً گمراه کننده بازار کار کشور، کاهش نرخ بیکاری تحصیلکرده های دانشگاهی از 16/7 درصد در سال 1398 به 14/2 درصد در سال 1399 است. اما چرا گمراه کننده؟

جمعیت فعال تحصیلکرده دانشگاهی (مجموع شاغلان و بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی) در سال 1399 نسبت به سال 1398 بالغ بر 421 هزار نفر کاهش یافته است. بدین معنا که این تعداد تحصیلکرده دانشگاهی از یافتن شغل در سال 1399 دلسرد شده اند. در همین حال با کاهش 180 هزار نفر شاغلان تحصیلکرده دانشگاهی در سال 1399 نسبت به سال 1398، نسبت اشتغال آنها از 9/7 درصد به 9/3 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این نرخ مشارکت آنها در همین بازه زمانی از 11/6 درصد به 10/8 درصد کاهش یافته است. به نظر می رسد با توجه به کاهش همزمان جمعیت فعال، نرخ مشارکت و نسبت اشتغال تحصیلکرده های دانشگاهی در سال 1399 نسبت به سال 1398، کاهش 2/5 درصدی نرخ بیکاری این گروه در این بازه زمانی گمراه کننده است.

عباس علوی راد  معتقد است، با توجه به اینکه در گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال 1399 اطلاعات جمعیت غیر فعال تحصیلکرده های دانشگاهی منعکس نمی شود، فعلاً نمی توان در مورد تعداد خروج احتمالی این گروه از بازار کشور اعلام نظر نمود. با این همه کاهش بالغ بر 420 هزار نفر از جمعیت فعال تحصیلکرده دانشگاهی در بازار کشور در سال 1399 نگران کننده است. به ویژه اگر دلسردی و نا امیدی از پیدا کردن شغل آنها را متقاعد کرده باشد که از کشور خارج شوند. هرچند این موضوع ممکن است ناشی از بحران ویرانگر کرونا نیز باشد. 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.