نرخ بهره بین بانکی به این رقم بازگشت/ رکوردشکنی‌های تزریق پول در بازار شبانه ادامه دارد

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز،بانک مرکزی که طبق روند هفتگی خود در پایان هر هفته اعداد و ارقام نرخ‌های بهره بازار پول را در وبسایت رسمی خود به‌روزرسانی می‌کند. تجارت نیوز در گزارشی نوشت امروز نیز داده‌های دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو مربوط به

کد خبر : 466929
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
نرخ بهره بین بانکی به این رقم بازگشت/ رکوردشکنی‌های تزریق پول در بازار شبانه ادامه دارد

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز،بانک مرکزی که طبق روند هفتگی خود در پایان هر هفته اعداد و ارقام نرخ‌های بهره بازار پول را در وبسایت رسمی خود به‌روزرسانی می‌کند.

تجارت نیوز در گزارشی نوشت امروز نیز داده‌های دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو مربوط به هفت روز منتهی به ۲۵ بهمن ماه را نیز برای عموم منتشر کرد. با استناد به این ارقام، نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت، به روند نوسانی خود ادامه داده و بار دیگر عقب‌نشینی کرده است.

بین بانکی 11.25

نرخ بهره بین بانکی عقب‌نشینی کرد

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که نرخ بهره بازار بین بانکی پس از آنکه در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ماه، با افزایشی ۰.۱ واحد درصدی مواجه شد، این هفته بار دیگر نزولی شد و ۰.۰۸ درصد کاهش ارتفاع داشت. به این ترتیب، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در این هفته بار دیگر عدد ۲۳.۴۸ درصد را به ثبت رساند.

این در حالیست که حداقل نرخ توافق بازخرید یا همان ریپو که نرخ مبادلات بین بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز به شمار می‌رود، در هفته مورد بررسی باز هم بدون تغییر بوده و به ثبات خود در سطح ۲۳ درصد از ابتدای سال جاری ادامه داده است.

تزریق پول در بازار شبانه باز هم رکورد شکست

بررسی داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، حاکی از آنند که کاهش نرخ بهره بازار بین بانکی در این هفته، پس از آن اتفاق اقتاده که بانک مرکزی رقم مداخله خود در این بازار را افزایش داده است.

با استناد به آمارهای این گزارش، بانک مرکزی در هفته مورد بررسی با تزریق بیش از ۴۷.۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود در بازار بین بانکی، بخشی از نیاز ۶ بانک و موسسه اعتباری به وجوه نقد را بر طرف کرده است. همچنین نگاهی به سابقه تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی نشان می‌دهد که این رقم در هفته مورد بررسی به سقف هشت ماهه خود رسیده است. این در حالیست که ۴۵.۷ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در همین مدت سررسید شده و به بانک مرکزی بازگشته است.

البته بازار بین بانکی تنها مسیری نیست که بانک مرکزی از طریق آن به تامین وجوه موردنیاز بانک‌ها می‌پردازد. گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی نشان می‌دهد که بانک مرکزی در هفته گذشته ۱۴۴.۷ هزار میلیارد تومان نیز از طریق بازار باز به شبکه بانکی کشور وام داده است که این تزریق پول نیز می‌تواند در تعیین مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی موثر باشد.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

گاهی اوقات بانک‌ها در طی فعالیت‌های روزمره خود با کسری وجوه نقد دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بازار بین بانکی یکی از مهم‌ترین سازوکارهایی است که برای تامین این کسری، به کمک شبکه بانکی می‌آید. بازار بین بانکی شرایطی را فراهم می‌کند تا بانک‌هایی که دچار کسری منابع هستند، بتوانند با استفاده از آن، بخشی از کسری خود را با استقراض از بانک‌های دیگر که منابع مازاد دارند، جبران کنند.

البته بانک‌های مقروض وظیفه دارند که وام‌هایی که از دیگر بانک‌ها گرفته‌اند را در تاریخی از پیش تعیین شده که عمدتا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای از قبل مشخص شده که همان نرخ بهره بین بانکی است، تسویه کنند.

۲۱۷

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.