نبیه بری: ربودن امام موسی صدر توطئه آمیز و جنایتکارانه بود/مدافع مرزهای لبنان هستیم

به نقل از سایت النشره، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در سخنانی در جریان مراسم جنبش امل به مناسبت گذشت ۴۴ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر پس از دیدار با «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در این باره اظهار کرد: درود بر امام موسی صدر تو همچنان در عقل، قلب و وجدان ما

کد خبر : 249243
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
نبیه بری: ربودن امام موسی صدر توطئه آمیز و جنایتکارانه بود/مدافع مرزهای لبنان هستیم



به نقل از سایت النشره، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در سخنانی در جریان مراسم جنبش امل به مناسبت گذشت ۴۴ سال از ناپدید شدن امام موسی صدر پس از دیدار با «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در این باره اظهار کرد: درود بر امام موسی صدر تو همچنان در عقل، قلب و وجدان ما و همراه ما هستی.

وی گفت: ما بر همه توطئه ها غلبه کرده‌ایم و به توطئه کنندگان می‌گوییم که برآوردهایشان اشتباه بوده و هیچ توطئه‌ای میان امام صدر و ملت لبنان در صور و بعلبک فاصله نخواهد انداخت و امروز پس از گذشت ۴۴ سال از ربودن امام صدر از تلاش‌ها برای از بین بردن این پیوند تعجب نمی‌کنیم و حلقه پیوند ما با امام و مردم تا ابد پاره نخواهد شد.

وی درباره تحقیقات در این پرونده نیز تاکید کرد: علیرغم رکود در روند تحقیقات در ۳ سال گذشته به دلایل متعدد، تأیید می‌کنیم که آخرین یافته‌های کمیته پیگیری این جنایت بر این مسئله تاکید دارد که جنایت توطئه آمیز و جنایتکارانه بوده و توسط رژیم سابق لیبی و دستگاه اطلاعاتی آن انجام شده است.

نبیه بری ادامه داد: نتایج تحقیقات همچنین حاکی از آن است که امام موسی صدر و همراهانشان به هیچ کشور دیگری منتقل نشده‌اند و همچنین هیچ شواهدی وجود ندارد که آنها زنده نیستند و آنها پیش از سرنگونی رژیم سابق لیبی از یک زندان در لیبی به زندان دیگری منتقل می‌شدند.

وی افزود: به همان اندازه که قذافی ظالم را در این جنایت مسئول می‌دانیم، عدم همکاری مقامات فعلی لیبی را نیز توطئه می‌دانیم و این اقدام آنها همدستی در جرم محسوب می‌شود.

نبیه بری خاطرنشان کرد: مسئله آزادی امام و دو همراهش برای جنبش امل و برای هر لبنانی آزاده مسئله شرف است اما این مسئله دولت لبنان را از عمل به تعهداتش معاف نمی‌کند.

امام موسی صدر در سوم شهریور ۱۳۵۷ شمسی و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به برخی کشورهای عربی، بنا به دعوت رسمی‌ معمر قذافی دیکتاتور لیبی، به آن کشور رفت و در روز ۹ شهریور در آنجا ربوده شد.

رژیم وقت لیبی در ۲۷ شهریور ۱۳۵۷ و به دنبال اعتراض مردم لبنان، حوزه‌های علمیه و مطبوعات منطقه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امام موسی صدر و دو همراه ایشان، با پرواز شماره ۸۸۱ مورخ ۹ شهریور هواپیمایی آلیتالیا، طرابلس را به سوی رم ترک کرده‌اند. در پی این ادعا، دستگاه‌های قضایی دولت‌های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم، رسماً تکذیب شد و سرنوشت وی هنوز هم نامعلوم است.

پرونده ترسیم مرزها

بری در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به موضوع ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی نیز گفت: درحال حاضر توپ در زمین آمریکا است. ما اهل جنگ نیستیم، اما در جایگاه مدافعان این مرزها خواهیم ماند.

وی افزود: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که هر متر مکعب از گاز و نفت استخراج شده توسط دشمن را غصبی می‌دانیم. ما منتظر پاسخ آموس هوکشتاین میانجیگر آمریکا هستیم وی دو هفته از ما فرصت خواست و اکنون یک ماه گذشته است اما خبری از پاسخ وی نیست.

بری همچنین گفت: مرزها و حاکمیت لبنان به منزله ناموس ما هستند و بر سر آنها مذاکره نمی‌کنیم و با تمام امکانات از آنها دفاع می‌کنیم و توپ اکنون در زمین آمریکاست. ما خواهان جنگ نیستیم اما اگر حاکمیت ما تهدید شود، از این حقوق و مرزها دفاع خواهیم کرد.

اوضاع داخلی لبنان

وی در ادامه درباره اوضاع داخلی لبنان نیز گفت: حال لبنان خوب نیست و بدترین و خطرناک ترین مرحله تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد.

بری تاکید کرد: تسلیم شدن در برابر برخی اراده های بدخواهانه که می‌خواهند کشور را به گردابی از پوچی بکشانند، مشروع نیست.

تحولات منطقه

رئیس پارلمان لبنان همچنین به مسئله فلسطین اشاره و تاکید کرد: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که مسئله فلسطین در قلب و ذهن جنبش است و ما در کنار مردم فلسطین خواهیم ماند.

وی درباره سوریه نیز خاطرنشان کرد: ما از سوریه رهبری، مردم و ارتش آن در رهبری جنگ بی پایان حمایت می کنیم و از مقامات لبنان می‌خواهیم که با سوریه و به ویژه در پرونده آوارگان گفت‌وگو کنند.

نبیه بری درباره عراق نیز افزود: ما از عراق به خاطر ایستادن در همه مراحل در کنار لبنان تشکر و قدردانی می‌کنیم و نقش عراق در مذاکرات ایران و عربستان را می‌ستاییم و امیدواریم دو کشور برادر به احیای روابط بین خود برسند.

رئیس پارلمان لبنان همچنین به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و در این باره گفت: امیدواریم مذاکرات هسته‌ای به نتایجی منجر شود که حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای طبق آخرین توافقنامه را تثبیت کند و همچنین یک توافق جدید منعقد شود که اعتماد کشورهای همسایه را به گونه ای افزایش دهد که حقوق ملت‌های منطقه حفظ شود.

310310



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.