نبود فرهنگ کتابخوانی مانعی برای مطرح شدن کتاب به عنوان سوغات

[ad_1] ایسنا/خراسان رضوی یک فعال حوزه کتاب و رسانه گفت: مهم‌ترین مانع در مطرح نشدن کتاب به عنوان سوغات، نبود فرهنگ کتابخوانی در جامعه است. سیداحسان مصطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده از کتاب به عنوان سوغات اظهار کرد: اگر کتاب به عنوان هدیه یا سوغات مطرح نشده، به این معناست که کتاب

کد خبر : 185410
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
نبود فرهنگ کتابخوانی مانعی برای مطرح شدن کتاب به عنوان سوغات

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال حوزه کتاب و رسانه گفت: مهم‌ترین مانع در مطرح نشدن کتاب به عنوان سوغات، نبود فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

سیداحسان مصطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده از کتاب به عنوان سوغات اظهار کرد: اگر کتاب به عنوان هدیه یا سوغات مطرح نشده، به این معناست که کتاب در سبک زندگی خانوادگی، تربیت افراد، روند آموزشی و رسانه‌ها جا باز نکرده و به آن پرداخته نشده است. سلبرتی‌ها و افراد مشهور نیز در این زمینه تبلیغ و فرهنگ‌سازی‌ نمی‌کنند. باید در زمینه کتابخوانی تبلیغ شود تا به دیگر اهداف نیز برسیم.

وی افزود: یکی از راه‌های ترویج استفاده از کتاب به عنوان هدیه این است که در روزها و مناسبت‌های مختلف سازمان‌ها به افرادشان به جای تابلو یا وسایل غیرقابل استفاده، بن خرید کتاب یا کتاب هدیه دهند. در برخی از سازمان‌ها و ادارات به کارکنان خود هر عید سررسید هدیه می‌دهند که به جای این هم می‌توان کتاب هدیه داد؛ البته نه هر کتابی بلکه کتاب‌ها باید خوب و کاربردی باشد.

مدیر خبرگزاری ایبنا در خراسان رضوی ادامه داد: برای مثال در برخی از سازمان‌ها حافظ، بوستان و گلستان نفیس هدیه می‌دهند که هدایایی غیرکاربردی است. اگر قرار است به کتاب به عنوان کالایی ضروری نگاه کنیم، باید هنگام تهیه هدیه به محتوا، نویسنده، ناشر، رده‌ سنی و طراحی گرافیکی آن نیز دقت کرد.

مصطفی‌زاده عنوان کرد: به دلیل وجود حرم امام رضا(ع) فضای معنوی شهر بر موضوع مد نظر ما اثرگذار است. وقتی می‌گوییم کتاب یا کالای فرهنگی را به عنوان سوغات مشهد خریداری کنیم، تنها قرار نیست کتاب ادعیه یا قرآن باشد. کتاب‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف وجود دارد که برای این کار مناسب است. برای اینکه بتوانیم کتاب را به عنوان هدیه و سوغات مطرح کنیم، هم خودمان به عنوان هدیه دهنده و هم هدیه گیرنده باید کتابخوان شویم. تا زمانی که کتابخوان نباشیم، نمی‌توانیم کتاب هدیه بدهیم.

وی تصریح کرد: نکته دوم فرهنگسازی است؛ همانطور که در سبد سوغات زعفران و هل می‌گذاریم، باید کتاب هم باشد. اگر کسی می‌خواهد فضای معنوی شهر در هدیه حفظ شود، می‌تواند کتاب‌های مذهبی بخرد. کتاب مذهبی هم نیاز نیست پر از آیات سنگین باشد. بسیاری کتاب داستان و شعر هست که مفاهیم مذهبی را زیبا و دلنشین بیان کرده و سنت اهل بیت(ع) را ترویج می‌کند.

مصطفی‌زاده اضافه کرد: سومین دلیل برای نبود کتاب در سبد سوغات در دسترس نبودن کتاب برای زائران و مسافران است. با اینکه کتاب‌فروشی در مشهد زیاد است اما زائر هنگام خروج از حرم به هیچ کتاب‌فروشی دسترسی ندارد.

وی تصریح کرد: دلیل دیگر وضعیت بد نشر در کشور است. کمبود کاغذ و هزینه‌های بالا باعث شده قیمت کتاب بالا برود و در نتیجه این موارد نهادینه نشدن سوغات فرهنگی زائر را به دنبال داشته است. به عنوان مثال به کسی که سال‌ها سوغات‌های معمول را خریداری کرده، نمی‌توانیم ناگهانی خرید کتاب و یا محصول فرهنگی را به عنوان سوغات به او پیشنهاد کنیم.

مصطفی‌زاده عنوان کرد: برای خرید کتاب هدیه و سوغات باید بدانیم چه کتابی مناسب است. کسی که کتابخوان نباشد، وقتی هم بخواهد کتابی هدیه بدهد، به جز کتاب‌های معروفی مانند دیوان حافظ، گلستان و بوستان انتخاب دیگری ندارد.

این کارشناس حوزه کتاب خاطرنشان کرد: کسی که اهل کتاب باشد، علاقه دارد در هر مناسبتی کتاب هدیه دهد. اگر مردم با کتاب انس بگیرند، تمام این مسائل خود به خود رفع می‌شود. کتاب فقط محدود به نسخه فیزیکی نیست بلکه کتاب‌های الکترونیک و صوتی نیز می‌تواند بسیار محبوب شود.

وی در خصوص بسته‌های پیشنهادی کتاب در بعضی از انتشارات و کتاب‌فروشی‌ها گفت: برخی از ناشران بسته‌های موضوعی و مناسبتی پیشنهاد می‌دهند. این بسته‌ها را ناشران متفاوتی ارائه می‌دهند که برای سلیقه‌های مختلف قابل تهیه است.

مصطفی‌زاده تصریح کرد: اما این بسته‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرد زیرا هزینه‌ها بالاست و هر خانواده بودجه زیادی نمی‌تواند برای کتاب اختصاص دهد. این بسته‌ها خوب است به شرطی که به خوبی تبلیغ شود. تبلیغ نکردن کتاب یکی از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه کشور است. در بسترهای مختلف رسانه‌ای و مجازی یا اکران‌های محیطی و دیگر قالب‌ها کتاب تبلیغ نمی‌شود.

لزوم اختصاص بودجه برای تبلیغات و برندسازی در حوزه کتاب

این کارشناس حوزه کتاب با تاکید بر اینکه برای تبلیغات متناسب باید بودجه اختصاص داده شود، گفت: گاهی یک انتشارات یا کتاب‌فروشی میلیونی برای یک محصول هزینه می‌کند اما بودجه به تبلیغات اختصاص نمی‌دهند. با اینکه تبلیغات و برندسازی بسیار مهم است اما متاسفانه در حوزه کتاب توجهی به این مورد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه بسته به تقاضا افزایش می‌یابد، ادامه داد: در حوزه کتاب تقاضا وجود ندارد اما به عقیده من با فرهنگ‌سازی در این راه می‌توان تقاضا برای کتاب را افزایش داد و این اتفاق بر تمام بخش‌های تولید یک کتاب تاثیر مثبت و مسقیم خواهد داشت.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.