نبرد خانگی با حساسیت بهاره

برترین‌ها: فصل بهار را در کنار سرسبزی و زیبایی‌هایش، در کنار باران بهاری و غنچه‌هایی که سر از خاک باز می‌کنند، به فصل حساسیت می‌شناسند. اواخر اسفند این حساسیت‌ها خودنمایی می‌کنند و در طول فصل بهار به‌ویژه در یکی دو ماه نخست، بیشتر میزان حساسیت در افرادی که آلرژی دارند، دیده می‌شود. آبریزش چشم و

کد خبر : 17347
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
نبرد خانگی با حساسیت بهاره


برترین‌ها: فصل بهار را در کنار سرسبزی و زیبایی‌هایش، در کنار باران بهاری و غنچه‌هایی که سر از خاک باز می‌کنند، به فصل حساسیت می‌شناسند. اواخر اسفند این حساسیت‌ها خودنمایی می‌کنند و در طول فصل بهار به‌ویژه در یکی دو ماه نخست، بیشتر میزان حساسیت در افرادی که آلرژی دارند، دیده می‌شود. آبریزش چشم و بینی، عطسه و سرفه اولین ره آورد‌های فصل بهار است که برای افرادی که هر سال با آن دست به گریبان هستند، آزاردهنده است و سعی می‌کنند به هر ترفندی شده از شر آن خلاص شوند.

گرفتگی بینی و حساسیت چشم‌ها از شایع‌ترین حساسیت‌های بهاری است که بیش از ۳۰ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. معمولا دارو‌های بدون نسخه شامل آنتی‌هیستامین‌ها معمول‌ترین دارو‌هایی هستند که برای کاهش آبریزش و گرفتگی بینی مصرف می‌شوند که به پاک‌کردن مخاط و کاهش علائم کمک می‌کنند. در صورتی که این دارو‌ها اثربخش نباشند، بیماران باید حتما تحت نظر پزشک قرار گیرند و دارو‌های تجویزی را مصرف کنند. طبق گزارش انجمن آسم و آلرژی آمریکا، آنتی‌هیستامین‌ها تا ۸۰ درصد علائم حساسیت‌های بهاره را کاهش می‌دهند؛ این در حالی است که ضداحتقان‌های خوراکی ممکن است با عوارضی مانند سردرد، خواب‌آلودگی و تندشدن ضربان قلب همراه باشند. اما در این میان، استفاده از برخی درمان‌های طبیعی و خانگی در کاهش علائم حساسیت‌های بهاره بی تاثیر نیستند و گاهی به خوبی می‌توانند جایگزین آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های ضدحساسیت باشند.

آنتی هیستامین طبیعی

۱. مصرف ریشه گیاه گزنه از قدیم به عنوان ماده‌ای ادرارآور مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما به تازگی کپسول‌هایی از این گیاه تولید شده که در بیماران مبتلا به التهاب مخاط بینی آلرژیک استفاده می‌شود و محققان بر این باورند که می‌تواند میزان هیستامین‌ها را در بدن کاهش دهد. اما گزنه را مصرف کنید. گزنه مانند یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل می‌کند و حساسیت شما را بهبود‌ می‌بخشد.

۲. سرکه سیب را رقیق بخورید

سرکه سیب بخورید تا مقدار پتاسیم بدنتان افزایش پیدا کند. این کار می‌تواند آبریزش بینی را از بین ببرد. سرکه سیب به رقیق‌شدن مخاط در بدن کمک کرده و تنفس را برای شما راحت‌تر می‌کند. اما مراقب باشید سرکه را به صورت غلیظ مصرف نکنید بلکه آن را در آب رقیق کنید یا در ترکیب با آبلیمو بخورید.

۳. پروبیوتیک‌های مفید

اگرچه بسیاری بر این عقیده‌اند که مصرف پروبیوتیک‌ها فقط در ایجاد تعادل باکتری‌های روده و معده مؤثر است، محققان اعلام کرده‌اند که این مواد سیستم ایمنی کودکان مبتلا به التهاب مخاط بینی آلرژیک را نیز
تقویت می‌کند.

۴. غرغره آب نمک و شست‌وشوی بینی از طریق غرغره

آب نمک هم می‌تواند کمک کننده باشد. ابزار شست وشوی بینی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. این کار التهاب مخاط داحل بینی را کاهش می‌دهد.

نبرد خانگی با حساسیت بهاره

۵. دوش آب گرم بگیرید

نه تنها بخار آب می‌تواند به‌طور موقت هم که شده سینوس‌ها را پاکسازی کند، بلکه محققان معتقدند دوش آب گرم هم به محض وارد شدن به خانه از محیط بیرون می‌تواند با پاک‌کردن گرده‌ها از بدن شما، به کاهش حساسیت‌های بهاره کمک کند.

۶. اوکالیپتوس را بو کنید

برگ‌های خشک‌شده اوکالیپتوس دارای روغنی معطر است که معمولا در کاهش حساسیت از آن استفاده می‌شود. بوی این روغن می‌تواند التهاب مخاط بینی را کاهش دهد. مطالعات هم نشان می‌دهد استشمام عطر این گیاه می‌تواند برای بهبود مشکلات تنفسی در بیماری‌هایی مانند آسم مؤثر باشد. اگر در طول روز از مشکل حساسیت‌های بهاره حتی در محل کارتان رنج می‌برید، روغن اوکالیپتوس را در کاسه‌ای بریزید و روی میز کارتان بگذارید و هرگاه با مشکل حساسیت و گرفتگی بینی مواجه شدید، دو قطره‌ای از آن روغن را در بینی بچکانید تا التهاب مخاط بینی را کاهش دهد.

۷. مصرف غذا‌های ادویه‌دار

مصرف غذا‌های تند و حاوی ادویه مانند فلفل، پیاز، سیر یا زنجبیل مخاط بینی را رقیق می‌کند و گرفتگی را کاهش می‌دهد.

۸. طب سوزنی، درمان چینی‌ها

طب سوزنی که یکی از درمان‌های مؤثر چینی محسوب می‌شود، حتی در کاهش علائم التهاب مخاط بینی هم تأثیرگذار است و می‌تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند.

۹. مواد کوئرستین‌دار بخورید

ماده کوئرستین، نوعی ماده طبیعی برای مقابله با حساسیت است که میزان هیستامین‌ها را در بدن کاهش داده و به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. این ماده طبیعی در کلم بروکلی، گل کلم، چای سبز و مرکبات یافت می‌شود.

نبرد خانگی با حساسیت بهاره

۱۰. ویتامین C حلال مشکلات

ویتامین C را معمولا به کنترل‌کننده قوی سرماخوردگی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن می‌شناسند. اما تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی‌گرم از این ویتامین به پایین آمدن میزان هیستامین در بدن کمک می‌کند.

۱۱. روغن نعنای موضعی

روغن نعنا اثر ضدالتهابی دارد و قادر است علائم التهاب مخاط بینی در حساسیت‌های بهاره و آسم پرونشیتی را کاهش دهد. این روغن را هم می‌توانید در هوا و هم به طور موضعی داخل بینی اسپری کنید.

۱۲. روغن کندر استشمام کنید

طبق مطالعاتی که چند سال پیش محققان انجام دادند، مشخص شد روغن کندر به کاهش التهاب مخاط کمک می‌کند. این روغن را داخل ظرف اسپری بریزید و پشت گوشتان اسپری کنید یا با اسپری‌کردن آن در هوا، آن را استنشاق کنید تا راحت‌تر بتوانید تنفس کنید.

۱۳. عسل طبیعی بخورید

درست است که هیچ مدرک علمی مبنی بر تأثیر عسل بر کاهش حساسیت‌های بهاره وجود ندارد، اما تئوری‌های متعددی بر این باورند که مصرف این ماده غذایی به مرور زمان واکنش‌های حساسیت‌زا را نسبت به گرده‌های گل کاهش می‌دهد.
تهویه هوا در خانه بگذارید

گردش هوای محیط و حذف رطوبت موجود در هوا با دستگاه‌های تهویه و هواکش یا رطوبت‌گیر‌ها با کاهش رشد قارچ و کپک به کمتر شدن شدت حساسیت‌های بهاره کمک می‌کند. به طور طبیعی تشکیل قارچ و کپک در محیط، احتمال تشدید علائم حساسیت‌زا را افزایش می‌دهد.

۱۴. قطره‌های چشمی

خارش و آبریزش چشمی از شایع‌ترین علائم حساسیت‌های بهاره هستند. یکی از راه‌های درمان آن استفاده از قطره‌های چشمی است که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. این قطره‌ها برای کاهش آلرژی و قرمزی چشم‌ها طراحی شده‌اند.

۱۵. کمپرس سرد برای چشم‌ها

کمپرس آب سرد می‌تواند تا حد زیادی خارش و تحریک‌پذیری چشم‌ها را کاهش دهد. برای این کار، پارچه تمیزی را خیس کنید و روی چشم‌ها بگذارید و آن را بار‌ها تکرار کنید تا هم قرمزی آن را از بین ببرد و هم خارش چشمتان را کاهش دهد.

نبرد خانگی با حساسیت بهاره

هشدار

به خاطر داشته باشید که این درمان‌های خانگی تنها به منظور کاهش علائم حساسیت‌های ساده بهاره توصیه می‌شود و چنانچه دچار علائم شدید حساسیتی یا آنافیلاکسی شده‌اید، این درمان‌های طبیعی کارساز نیست و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. حساسیت‌های آنافیلاکسی می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد و حتی باعث مرگ شود. بنابراین، در چنین شرایطی هرگز وقت را از دست ندهید و با اورژانس تماس بگیرید. اگر در بروز حساسیت‌های بهاره، دچار تنگی نفس و التهاب مخاط گلو شدید یا بر اثر شدت حساسیت چشم‌ها دچار مشکل در بینایی یا عفونت چشم شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منابع: mashable ،healthline



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.