ناکامی حریری در تشکیل کابینه؛ جانشین آماده معرفی است

 به نقل از سایت “التیار” وابسته به جریان آزاد ملی، این منبع با اشاره به تاکید میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر لزوم بررسی دقیق و حسابرسی کیفری حساب‌های مالی کشور لبنان که نخست وزیر مکلف و هم‌پیمانانش با آن مخالف هستند، تشکیل کابینه در آینده نزدیک را بعید دانست. به گفته یک منبع رسمی،

کد خبر : 38352
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
ناکامی حریری در تشکیل کابینه؛ جانشین آماده معرفی است



 به نقل از سایت “التیار” وابسته به جریان آزاد ملی، این منبع با اشاره به تاکید میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر لزوم بررسی دقیق و حسابرسی کیفری حساب‌های مالی کشور لبنان که نخست وزیر مکلف و هم‌پیمانانش با آن مخالف هستند، تشکیل کابینه در آینده نزدیک را بعید دانست.

به گفته یک منبع رسمی، طی چند روز گذشته فضای مثبتی بر لبنان حاکم بوده که این نشانگر نزدیک بودن تشکیل کابینه مدنظر است با این حال شرایط هنوز به سطح توافق کامل برای تشکیل این کابینه نرسیده و تلاش‌هایی در داخل و خارج انجام می‌شوند تا این امر محقق شود.

این منبع رسمی لبنان در ادامه احتمال داد که هدف واقعی ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه از موضعگیری‌های سازشی اخیرش این است که سازش دولتی مورد نظر شامل موضوع حسابرسی کیفری نیز شود.

او افزود: سعد حریری، نخست وزیر مکلف در تماسی تلفنی با علی حسن خلیل، نماینده پارلمان این کشور، جنبلاط را به خیانت متهم کرد.

به گفته منبع یاد شده، در کنار مانع اصلی که همان حسابرسی کیفری است، مانع بزرگ دیگری بر سر راه ماموریت حریری وجود دارد و آن مساله به حاشیه راندن حزب‌الله از چهارمین کابینه احتمالی او بنا بر دستورات آمریکا و عربستان در این زمینه است. بر این اساس امید به تشکیل کابینه به دست حریری بسیار ضعیف است.

او در ادامه تاکید کرد که نخست وزیر مکلف توان ادامه دادن به سیاست وقت‌کشی و توقف تشکیل کابینه را ندارد و اقدامات مناسبی برای توقف این سیاست را در زمان مناسب در پیش خواهد گرفت و احتمالا این بعید نیست.

این منبع در ادامه فاش کرد که جانشین حریری آماده است اما از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

برخی منابع دیپلمات درباره واقعیت فضاهای مثبت یاد شده، فاش کردند: به محض اینکه عون با طرح نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور برای تشکیل کابینه‌ای شامل ۲۴ وزیر و نه یک سومی که ضامن هر یک از طرف‌ها باشد، موافقت کرد، حریری فورا پروازی به امارات داشت تا از محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی بخواهد نزد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای استقبال از او میانجیگری کند و یا دستکم اجازه تشکیل کابینه را از عربستان بگیرد، اگر نخست وزیر مکلف آنچه می‌خواهد را به دست ‌آورد، احتمال تشکیل کابینه زیاد است در غیر این صورت حریری پس از احضار از سوی ریاست جمهوری جهت اعلام نظر خود درباره طرح بری، باز هم به توقف این روند ادامه داده و بهانه‌هایی برای استمرار آن پیدا خواهد کرد.

در همین فضاهای مثبت نیز، یک منبع نزدیک به تصمیم‌گیرندگان در حزب‌الله اظهار کرد: انعطافی که حریری اخیرا برای تشکیل کابینه نشان می‌دهد و استقبال او از طرح کابینه ۲۴ وزیری، نتیجه تلاش‌های بری و جنبلاط برای راضی کردن حریری به این طرح است تا آنها بتوانند در زمان لازم، برای مقابله با رئیس جمهوری و هم‌پیمانانش در کابینه، ائتلافی وزارتی تشکیل دهند. بعید نیست که هدف از تشکیل این ائتلاف، تلاش برای لغو حسابرسی کیفری باشد. اما عون مصرّ است این حسابرسی انجام شود، حال هزینه آن هر چه می‌خواهد باشد.

این منبع افزود: خطوط کلی روند تشکیل کابینه ترسیم شده‌اند اما جزئیات بسیار مهم آن همانند انتخاب وزرای با صلاحیت و شایسته و نیز توافق رئیس جمهوری و نخست وزیر مکلف درباره آنها و تقسیم کرسی‌ها مطابق اصول قانون اساسی باقی مانده‌اند.

منبع یاد شده در پایان گفت: اگر حریری بازگردد و کابینه‌ای همانند آنچه در دیدار اخیرش با رئیس جمهوری در کاخ بعبدا معرفی کرد، ارائه دهد، به معنای این است که نمی‌خواهد کابینه‌ای تشکیل شود اما اگر به شکلی جدی از تلاش‌های بری و جنبلاط استقبال کرده و تسلیم فشارهای فرانسه شود، آن وقت احتمالا رایزنی‌ها میان پاریس و ریاض برای لغو وتوی عربستان علیه حریری جهت تشکیل کابینه چهارم افزایش می‌یابند اما این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای را تضمین نمی‌کنند.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.