میوه‌های وارداتی رکورددار گرانی/میوه های خارجی چگونه ذائقه مردم را عوض کردند

ایران از بزرگترین تولیدکنندگان میوه در جهان است و طبق گزارشات سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، در 25 محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا بیستم جهان را دارد. تنوع و فراوانی تولید میوه در کشور بسیار بالا است و سالانه حدود 173 هزار تن و به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادر

کد خبر : 310908
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
میوه‌های وارداتی رکورددار گرانی/میوه های خارجی چگونه ذائقه مردم را عوض کردند


ایران از بزرگترین تولیدکنندگان میوه در جهان است و طبق گزارشات سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، در 25 محصول کشاورزی رتبه‌های اول تا بیستم جهان را دارد. تنوع و فراوانی تولید میوه در کشور بسیار بالا است و سالانه حدود 173 هزار تن و به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادر می‌شود با این حال برخی میوه‌های وارداتی با قیمت‌های گران در داخل عرضه می‌شود و در طی سالها به نیاز ضروری مردم تبدیل شده است.

گزارش حاکی است که در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران که روزانه میوه از تمام استان‌های تولیدکننده به این مکان سرازیر شده و به صورت شبکه مویرگی به محل‌های عرضه می رود، فراوان و با قیمت‌های بسیار مناسب عرضه می‌شود.

انار ساوه از 15 هزار تومان تا 35 هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد از 20 هزار تومان تا 40 هزار تومان، پرتقال از 6 هزار تا 15 هزار و پرتقال جنوب از 25 هزار تا 35 هزار عرضه می‌شود و بقیه میوه‌ها هم قیمت‌های مناسبی دارند، اما در این میان موز که از اکوادور می‌آید کیلویی 67 هزار تومان در بازار مرکزی و عمده‌فروشی و بیش از80 هزار تومان در بازار تهران به فروش می‌رود. آناناس کارتنی به یک میلیون و 150 هزار تومان رسیده است.

زمانی که یک محصول بدون دلیل وارد کشور می‌شود، پس از مدتی ذائقه مردم تغییر می‌کند و آن محصول به نیاز ضروری تبدیل می‌شود، به طوری که اکنون موز در مراسم ختم و عروسی سر سفره مردم است، به حدی که در خرید میوه برای مهمان اگر موز نباشد مثل اینکه کار خطایی انجام شده است. این فرهنگسازی برای یک میوه وارداتی در طی چندین دهه انجام شده و انصافا بانیان آن هم موفق بوده اند، حال باید سالانه میلیون‌ها دلار ارز برای این میوه‌های وارداتی از کشور خارج شود و اگر به خود نیاییم خیلی میوه ها هم به این شکل به کالای ضروری بدل می شود میوه هایی مانند پاپایا و غیره که اکنون روی چرخی ها به فروش می رود چنین خطری دارد.

کارشناسان معتقدند که به عمل آوردن میوه در هر منطقه مناسب با نیاز همان منطقه است، بنابراین در مناطق سردسیر و گرمسیر میوه‌های خاصی به عمل می‌آید که متناسب با ویتامین‌های مورد نیاز مردم آن منطقه است. موز یک میوه گرمسیری است که تاکنون در کشور به عمل نمی‌آمده، اما اخیرا وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد در منطقه جنوب این محصول را تولید کند.

قیمت سایر میوه‌ها در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار تهران به این شرح است:

بیشتر بخوانید:

35217



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.