موشک های روسیه به بندر اوکراین اصابت کرد. کیف می گوید هنوز در حال آماده سازی صادرات غلات است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت این حمله نشان می دهد که نمی توان به مسکو برای اجرای توافق اعتماد کرد. با این حال، رادیو تلویزیون عمومی Suspilne به نقل از ارتش اوکراین اعلام کرد که موشک ها آسیب قابل توجهی وارد نکرده اند و یک وزیر دولت گفت که آماده سازی برای از سرگیری

کد خبر : 232703
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۲۰
موشک های روسیه به بندر اوکراین اصابت کرد.  کیف می گوید هنوز در حال آماده سازی صادرات غلات است


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت این حمله نشان می دهد که نمی توان به مسکو برای اجرای توافق اعتماد کرد. با این حال، رادیو تلویزیون عمومی Suspilne به نقل از ارتش اوکراین اعلام کرد که موشک ها آسیب قابل توجهی وارد نکرده اند و یک وزیر دولت گفت که آماده سازی برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه ادامه دارد.

توافقی که روز جمعه توسط مسکو و کیف و با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه امضا شد، پس از نزدیک به پنج ماه جنگ تنبیهی از زمان حمله روسیه به همسایه خود، به عنوان یک پیشرفت مورد استقبال قرار گرفت. این امر برای جلوگیری از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی با اجازه دادن به صادرات غلات برای حمل و نقل از بنادر دریای سیاه از جمله اودسا ضروری است.

مقامات سازمان ملل روز جمعه گفته بودند که امیدوارند این توافق طی چند هفته عملیاتی شود و حملات به اودسا با محکومیت شدید سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و ایتالیا مواجه شد.

وزیر دفاع ترکیه گفت که مقامات روسیه به آنکارا گفته اند که مسکو “هیچ ارتباطی” با حملات به اودسا ندارد. نه در بیانیه وزارت دفاع روسیه و نه در خلاصه عصر روز شنبه ارتش هیچ حمله موشکی به اودسا ذکر نشده است. این وزارتخانه به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداد.

به گفته فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، دو موشک روسی کالیبر به منطقه یک ایستگاه پمپاژ در بندر اصابت کرد و دو موشک دیگر توسط نیروهای پدافند هوایی سرنگون شدند. یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت این موشک ها از کشتی های جنگی در دریای سیاه در نزدیکی کریمه شلیک شده است.

ساسپلین به نقل از ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی ارتش جنوب اوکراین، گفت که منطقه ذخیره غلات بندر آسیب ندیده است.

متأسفانه مجروحانی وجود دارد. ماکسیم مارچنکو، فرماندار منطقه اودسا، گفت: زیرساخت های بندر آسیب دیده است.

اما الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت در فیس بوک گفت که “ما به آمادگی های فنی برای راه اندازی صادرات محصولات کشاورزی از بنادر خود ادامه می دهیم.”

گذرگاه امن

به نظر می‌رسد این اعتصاب شرایط قرارداد روز جمعه را نقض می‌کند که اجازه عبور و مرور امن به داخل و خارج از اودسا و دو بندر دیگر اوکراین را می‌دهد.

زلنسکی در ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، گفت: «این فقط یک چیز را ثابت می‌کند: مهم نیست روسیه چه می‌گوید و چه قولی می‌دهد، راه‌هایی برای عدم اجرای آن پیدا خواهد کرد.»

یک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این حملات را “به صراحت” محکوم کرد و افزود که اجرای کامل توافق ضروری است.

فرحان حق گفت: «این محصولات به شدت برای رسیدگی به بحران جهانی غذا و کاهش رنج میلیون‌ها انسان نیازمند در سراسر جهان مورد نیاز هستند.»

خلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت: در تماسی که با روسیه داشتیم، روس‌ها به ما گفتند که مطلقاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و این موضوع را بسیار دقیق و با جزئیات بررسی می‌کنند.

وی افزود: «این واقعیت که چنین حادثه ای درست پس از توافقی که دیروز انجام دادیم، واقعاً ما را نگران کرد.

اوکراین به عنوان بخشی از دفاع جنگی خود آب های نزدیک بنادر خود را مین گذاری کرده است، اما طبق این قرارداد خلبان ها کشتی ها را در امتداد کانال های امن هدایت می کنند.

سپس یک مرکز هماهنگی مشترک (JCC) با کارکنان هر چهار طرف قرارداد، کشتی‌های عبوری از دریای سیاه به تنگه بسفر ترکیه و خروج از بازارهای جهانی را زیر نظر خواهد داشت.

همه طرف ها در روز جمعه توافق کردند که هیچ حمله ای به این نهادها صورت نگیرد و این بر عهده JCC است که هر گونه فعالیت ممنوعه را حل و فصل کند.

“تف به صورت”

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در فیس بوک گفت: «موشک روسیه تف به صورت ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) گوترش و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است.

بریجت برینک، سفیر آمریکا در کیف، در توییتر نوشت: کرملین به سلاح‌سازی مواد غذایی ادامه می‌دهد. روسیه باید پاسخگو باشد.

مسکو مسئولیت بحران غذایی را رد کرده و تحریم‌های غرب را به دلیل کند کردن صادرات مواد غذایی و کود و اوکراین را به دلیل استخراج معادن مسیرها به بنادرش مقصر می‌داند.

محاصره بنادر اوکراین توسط ناوگان دریای سیاه روسیه از زمان تهاجم مسکو در 24 فوریه، ده ها میلیون تن غلات را به دام انداخته و بسیاری از کشتی ها را به گل نشسته است.

این امر تنگناهای زنجیره تامین جهانی را بدتر کرده و همراه با تحریم های غرب بر روسیه، تورم قیمت مواد غذایی و انرژی را تشدید کرده است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، روسیه و اوکراین تامین کنندگان عمده گندم در جهان هستند و بحران جهانی غذا حدود 47 میلیون نفر را به گرسنگی حاد سوق داده است.

مقامات سازمان ملل گفتند که این قرارداد محموله های غلات از سه بندر بازگشایی شده را به سطح 5 میلیون تن در ماه قبل از جنگ باز می گرداند.

زلنسکی گفت که حدود 10 میلیارد دلار غلات برای فروش در دسترس خواهد بود و تقریباً 20 میلیون تن از محصول سال گذشته صادر خواهد شد. با این حال، در مورد درگیری گسترده تر، او به وال استریت ژورنال گفت که هیچ آتش بسی بدون بازپس گیری مناطق از دست رفته وجود ندارد.

فرماندار منطقه در تلویزیون اوکراین گفت که بر اثر اصابت 13 موشک روسی به یک فرودگاه نظامی و زیرساخت های راه آهن در منطقه مرکزی کیروووهراد اوکراین، سه نفر کشته شدند.

یک مقام اوکراینی گفت که اوکراین به پلی در منطقه اشغالی دریای سیاه خرسون برخورد کرد و یک مسیر تدارکاتی روسیه را هدف قرار داد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، معاون رئیس اداره منطقه ای مستقر در روسیه گفت که پل مورد اصابت قرار گرفته است اما همچنان کار می کند.

پوتین این جنگ را “عملیات نظامی ویژه” می خواند و گفته است که هدف آن غیرنظامی کردن اوکراین و ریشه کن کردن ملی گرایان خطرناک است. کیف و غرب این را بهانه ای بی اساس برای غصب زمین تهاجمی می نامند.

(گزارش توسط ناتالیا زینتس در کیف، تام بالمفورث در لندن و دفاتر رویترز؛ نوشته جیکوب گرونهولت-پدرسن و مت اسپتالنیک؛ ویرایش توسط فرانسیس کری، لوئیز هیونز و گرانت مک کول)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.