موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است

[ad_1] ایسنا/خراسان رضوی سرپرست موزه بزرگ خراسان گفت: باید گفت که نخستین موزه‌ استاندارد ایران پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است. البته نخستین موزه استاندارد در ایران موزه ملی ایران باستان بوده که تاسیس آن مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است. علی صفرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزیده شدن موزه

کد خبر : 210884
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱:۴۶
موزه بزرگ خراسان نخستین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی است

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست موزه بزرگ خراسان گفت: باید گفت که نخستین موزه‌ استاندارد ایران پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است. البته نخستین موزه استاندارد در ایران موزه ملی ایران باستان بوده که تاسیس آن مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است.

علی صفرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزیده شدن موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: ایکوم، (کمیته ملی موزه‌های ایران) زیرنظر ایکوم جهانی قرار دارد. ایکوم جهانی در واقع سازمانی است که تمام استانداردهای مربوط به موزه‌های دنیا را مشخص می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به این اختیارات هر ساله ایکوم جلسه‌ای برگزار می‌کند و موزه‌های برگزیده و برتر را در کمیته ملی خود مورد بررسی قرار می‌دهد و بر اساس شاخص‌های گوناگون طبقه‌بندی کرده و امتیازهایی به آن‌ها اختصاص می‌دهد. این امتیاز ملاک احراز رتبه‌های خاص در سازمان ایکوم ایران و جهان است که در آن تمام موزه‌های خصوصی و دولتی جهان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان ادامه داد: شاخص‌هایی که برای این بررسی و انتخاب موزه برتر مورد توجه قرار می‌گیرد، شامل معرفی و بازدید، پژوهش، مناسب‌سازی، فعالیت در فضای مجازی، خلاقیت و نوآوری، کودکان و نوجوانان، آموزش، نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، تلاش برای بقا، گردآوری و روز جهانی موزه می‌شود.

موزه بزرگ خراسان به عنوان موزه برگزیده کشور در بخش معرفی انتخاب شد

صفرنژاد بیان کرد: امسال در جمع‌بندی نهایی که صورت گرفت، ۲۷ موزه در سطح ایران به عنوان موزه‌های برتر برگزیده شدند که موزه منطقه‌ای بزرگ خراسان یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی به عنوان موزه برگزیده انتخاب شده است و در بخش تلاش برای بقا نیز مورد تقدیر داوران قرار گرفته است.

وی در خصوص اقدامات موزه‌ بزرگ خراسان بیان کرد: موزه بزرگ خراسان، نخستین موزه منطقه‌ای کشور به شمار می‌رود. موزه منطقه‌ای به موزه‌هایی اطلاق می‌شود که در یک منطقه از کشور فعالیت می‌کنند و آن منطقه را به لحاظ تمدنی، فرهنگی، تاریخی و هنری پوشش می‌دهند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان افزود: موزه بزرگ خراسان، موزه منطقه‌ای شرق ایران محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های موزه‌های منطقه‌ای این است که به طور همزمان در چندین حوزه فعالیت دارند و حوزه‌های فعالیت آن‌ها دقیقا بر شاخص‌هایی که یونسکو تعیین می‌کند منطبق است.

صفرنژاد ادامه داد: به عنوان مثال یکی از شاخص‌ها، کودک و نوجوان است و از زمان تأسیس موزه بزرگ خراسان در سال ۱۳۹۳ این بخش مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای که در این موزه بخش مستقل کودک و نوجوان وجود دارد. از این رو زمانی که خانواده‌ها به بازدید از موزه می‌پردازند، فضای ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان تعریف شده و دارای استانداردهایی است که در طرح محتوایی موزه نیز عنوان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزش و پژوهش نیز کتابخانه‌ای تخصصی با بیش از۶۰۰۰ جلد کتاب، مرکز اسناد و آرشیو اسناد وجود دارد، به گونه‌ای که پژوهشگران سراسر ایران و حتی خارج از کشور به آن مراجعه می‌کنند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: در خصوص معلولین و کم‌توانان نیز زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا بتوانند به بازدید از موزه بپردازند زیرا یکی از شاخص‌های اصلی موزه‌ها در سراسر دنیا این است که دسترسی برای اقشار مختلف جامعه امکان‌پذیر باشد و تمام افراد بتوانند از امکانات موزه استفاده کنند.

صفرنژاد گفت: موزه بزرگ خراسان در بخش معرفی برگزیده شده است، بنابراین در خصوص دلایل این انتخاب می‌توان اینگونه بیان کرد که موزه به تمام اقشار و افراد مختلفی که به بازدید از موزه می‌پردازند، معرفی می‌شود و این معرفی صرفا از طریق نمایش آثار نبوده بلکه در فضای مجازی، برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی و آثار تجسمی، برگزاری نمایشگاه‌های هنری نیز به معرفی موزه پرداخته‌ می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه تلاش برای دوام نیز موزه منطقه‌ای در سیستان و بلوچستان وجود دارد که آن منطقه را پوشش می‌دهد. شاید بتوان بیان کرد که نخستین موزه‌ استاندارد ایران پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان رضوی است. زیرا همانطور که می‌دانید نخستین موزه استانداردی که در ایران تأسیس شده است، موزه ملی ایران باستان در تهران است که پیش از انقلاب تأسیس شده و پس از آن اولین موزه استاندارد پس از انقلاب اسلامی، موزه بزرگ خراسان است.

صفرنژاد افزود: زمانی که موزه‌ای توسط ایکوم عنوان برگزیده می‌گیرد در واقع در سطح جهان مطرح می‌شود، نامش در لیست موزه‌های معروف و شاخص عنوان می‌شود. ایکوم در هر کشوری دارای شعبه‌ است که کمیته ملی نامیده می‌شود. در جلسات برگزار شده کمیته ملی ایکوم ایران ۲۷ موزه را برگزیده اعلام کرده که یکی از آن‌ها موزه بزرگ خراسان است.

وی اظهار کرد: موزه بزرگ منطقه‌ای خراسان، همه روزه از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر پذیرای مخاطبان و بازدیدکنندگان است و درهفته میراث فرهنگی نیز که از ۲۸ اردیبهشت ماه آغاز شده است، ۴ نمایشگاه به طور همزمان در موزه برگزار می‌شود که مخاطبان می‌توانند به بازدید از این نمایشگاه‌ها نیز بپردازند.

سرپرست موزه بزرگ خراسان ادامه داد: از جمله این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه آثار ثبتی، نمایشگاه عکس میراث و اقلیم، نمایشگاهی در بخش کودک و نوجوان و مجموعه اسناد خاندان عباسقلی‌خان اشاره کرد.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.