موافقان و مخالفان درباره برنامه امیرعبداللهیان چه گفتند؟

[ad_1] به گزارش هوشمند نیوز، حسن محمدیاری در ابتدای جلسه در مخالفت با برنامه های امیرعبداللهیان گفت: برجستگی و اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست. در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که نیاز به تبیین دارد. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح های سیاسی نیست. برای دیپلماسی قوی باید وزیری

کد خبر : 94287
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
موافقان و مخالفان درباره برنامه امیرعبداللهیان چه گفتند؟

[ad_1]

به گزارش هوشمند نیوز، حسن محمدیاری در ابتدای جلسه در مخالفت با برنامه های امیرعبداللهیان گفت: برجستگی و اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست. در برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که نیاز به تبیین دارد. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح های سیاسی نیست. برای دیپلماسی قوی باید وزیری را تعیین کنیم که رای حداکثری را داشته باشد. با توجه به شخصیتی که امیرعبداللهیان سراغ داریم و پله های ترقی که طی کرده، به شخصیت و کاراکتر او ایرادی نمی بینم و انسانی فرهیخته هستند.

اما باید به این ابهامات پاسخ داده شود: صریحا اعلام کنید در قبال سیاست های دولت گذشته مبنی بر تفکیک و جداسازی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت  و تلق آنان در ناتوانی وزارت امور خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و طبع آن تحمیل هزینه های سنگین بر نظام و حتی جریان های انقلابی منطقه آیا برنامه لازم و توانایی و اقتدار لازم را دارید؟ در دورانی که وزیر امور خارجه به عنوان یک سفیر یک نظام دارد میدان می شود باید فردی انقلابی با دانش کافی باشد و همچنین پاسخگوی ملت و مجلس باشد.

مجلس از شما عقلانیت مبنی بر خرد جمعی و انقلابی گری را می خواهد تا جلوی استکبار را بگیرد. باید ابتکار عمل را در دست گرفته و به دنبال تصمیمات منفعلانه نباشید. انتظار داریم این برنامه ها را عملی کنید.

برنامه های خود را در استان های مرزی اعلام کنید و لازم است برنامه های داخلی خود را نیز اعلام کنید. از تفکرات شهید سلیمانی آگاه هستید. لازم است از تکرار حادثه منا جلوگیری شود و مواضع خود را نسبت به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کنید. آیا در خصوص شهید متوسلیان دیپلماسی فعالی دارید.

فعالیت دانشکده روابط بین الملل منفعلانه شده و برنامه های شما برای تقویت آن چیست؟

سیاست خارجه کشور نباید دوگانه و میدان سهم خواهی جریان سیاسی باشد. باید موضع خود را در این موضوع و در خصوص مساله مهم برجام اعلام بفرمایید.

عقلانیت، تفاهم دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد. با توجه به شیطنت های استکبار جهانی روش خاص و مبتکرانه ای برای مقابله دارید. به خصوص بحث برجام و زوایای آن که نیازمند برنامه است؟

آقای رئیسی را از بعد مبارزه سیستماتیک با فساد در قوه قضائیه برجسته می دانیم. اگر شاهد فساد در وزارت خارجه بودیم آیا شما با آن برخورد خواهید کرد؟ مساله بعدی ایشان پیروی از منویات رهبری است. آیا شما از چنین خصلتی برخوردار هستید؟

سید سلمان ذاکر  نماینده مخالف گفت: برابر 105 قانون برنامه ششم توسعه، وظایف ذاتی وزارت خارجه را برای همکاران اعلام می کنم. دیپلماسی اقتصادی برای صادرات کالا. تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی. ایجاد زمینه های لازم برای حضور بخش دولتی در کشورهای منطقه. آقای امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی آیا در زمان مسئولیت هایی که قبلا داشتید نسبت به برنامه ششم چقدر عمل کردید؟ آیا حافظه نمایندگان یاری می کند که آقای امیرعبداللهیان چه عملکردی در این زمینه داشته است؟ شما تعهد شفاهی دادید که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت کنید. درباره اولویت دهی به 15 کشور همسایه و ظرفیت های آن نیز تعهد داده اید. آیا قدم هایی در این راستا داشته اید که ادعا می کنید دیپلماسی اقتصادی نمود آن باشد.؟

آیا شما میتوانید برنامه هایتان را تضمین کنید ؟ قالب مناطق مرزنشین منزوی شده و راه علاج چه بوده است؟ چرا انجمن های نمایندگان دوستی با کشورهای همسایه را تقویت کنید؟ تا از دولت طلب شود دیپلماسی اقتصادی در مرزها تقویت شود؟ آیا دیپلماسی اقتصادی جایگاهیش تقابل با سیاست داشته است؟ چرا به سراغ بازارچه های مرزی نرفته اید؟

محسن علیزاده نماینده موافق گفت: همه با آقای امیرعبداللهیان آشنایی دارید. خوشبختانه ایشان از خانه ملت دیپلماسی برجسته و انقلابی و مدیر شایسته ای هستند و از رده پایین شروع کرده اند و در عرصه های مختلف روابط خارجی به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور در حوزه سیاست خارجی هستند. سوابق او نشان می دهد که او مدیری پلکانی نه آسانسوری  بوده است و در زمان حضورش در مجلس دیپلماسی پارلمانی را دنبال کردند. روح انقلابی گری و دیپلماسی عزتمدانه در تمام بخش های برنامه های آقای امیرعبداللهیان موجود است. وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه در نشست های مختلف این اطمینان را دادند که افرادی را انتخاب کنند که بتوانند برنامه ها را دنبال کنند همچنین در حوزه اقتصادی. ایجاد توازن در سیاست خارجی….. نکات اصلی و سیاسی آقای امیرعبداللهیان برای تصدی این پست است که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز بوده است. وزارت خارجه باید از وزارت برجام به یک وزارتخانه فعال تبدیل شود. یکی از برجستگی های آقای امیرعبداللهیان اقتدار در مذاکرات است که مایه مباهات است. از شما سه درخواست داریم. برگرداندن اقتدار به ایران، تلاش برای مجازات عاملان ترور حاج قاسم سلیمانی…..

عباس گلرو از موافقان برنامه های وزیر خارجه پیشنهادی نیز گفت: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارت امور خارجه را دارد. از لحاظ تخصص و سوابق اجرایی و مواضع بازیگران خارجی. چالش های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی به خوبی به مسائل آشنا است.رسانه های ضدانقلاب ارزیابی های درباره انتخاب آقای امیرعبداللهیان داشته اند و ایشان را تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی تلقی کردند. اما در خصوص دوستان و محور مقاومت استقبال کرده اند. امیرعبداللهیان دیپلماتی کارآمد و شایسته هستند و در بسیار از جلسات مهم حضور داشته اند. امیرعبداللهیان در زمانی مشاور حاج قاسم سلیمانی بوده اند. امیرعبداللهیان در حوزه منطقه ای تخصص ویژه ای دارد و تحرک و پویایی خوبی دارد. در اوج بحران منطقه نیز وارد عمل شده اند. باید به چالش های منطقه و جمهوری اسلامی ایران در منطقه توجه داشته باشیم. در حوزه روابط خارجی چالش هایی داریم به ویژه همسایگی. ضروت دارد که وزیر امور خارجه در حل این چالش ها به خوبی عمل کند. چالش اصلی ما آمریکا در منطقه است. مورد بعدی فلسطین و رژیم صهیونیستی است که منافع ایران را تهدید می کند و بی ثباتی را در منطقه و فرامنطقه پدید می آورد. استراتژی ایران در این مساله روشن است که حمایت از مقاومت و طرح رفراندوم است که آقای امیرعبداللهیان در دو حوزه خوب درخشیدند. وی در حوزه سیاسی و رفراندوم خوب عمل کرد و آن در سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان سند رسمی به ثبت رسید.

علی اصغر عنابستانی یکی دیگر از مخالفان نیز در ادامه جلسه گفت: امیرعبداللهیان یک دیپلمات کارآموزده انقلابی و مجرب هستند. حقیقت این است که اجرای سیاست های نظام در حوزه امور خارجه مهم است و در دوره قبلی اشکالاتی در اجرای آن دیدیم که باعث نگرانی است. سختی شرایط کشور در سیاست خارجی در این روزها و مساله برجام و بازگشت عزت ایران باعث می شود که نگرانی ها زیاد شود. برای رفع نگرانی برنامه وی را با دقت مطالعه کردم و در کمیسیون اجتماعی با او دیدار کردم. ماحصل این دیدارها بخش زیادی از نگرانی ها را رفع کرد. اما سوال و تاکیداتی دارم. سیاست خارجی ایران در طول تاریخ مستاسفانه معطوف و در برخی برهه ها مرعوب غرب بوده است. این باعث شده که بی اعتمادی در شرق نسبت به ما ایجاد شده است. وی سیاست خارجی متوازن را برای این مشکل اعلام کرده است اما باید به صورت عملیاتی عنوان کند که چه برنامه ای برای بهبود روابط با شرق دارد و از طرفی ظرفیت های غرب نیز از بین نرود. استفاده از فرصت نزدیک شدن به همسایه ها در دوره های قبل وجود داشت که از آن استفاده نکردیم. ارتباط ایران با کشورهای اسلامی نیز در طول سالیان اخیر دچار مشکل شد. حتی برگ برنده خود را در آمریکای جنوبی به غربگرایی واگذار کردیم. در آفریقا نیز همینطور بوده است. آقای امیرعبداللهیان باید عنوان کنند که چه برنامه ای دارند تا به یک بهره برداری مهم برسیم. دیپلماسی اقتصادی نیز بسیار مهم است و در خدمت توسعه کشور نیست. سیاست خارجی ایران باید منجر به بهبود وضعیت اقتصاد داخلی منجر شود. حتی پیشنهاد کردم به رئیس جمهور که یک اقتصاددان آشنا به مسائل دیپلماتیک را انتخاب کنند. باید تمام ساختار سیاست خارجی در خدمت بهبود شرایط زندگی مردم درآید. در سالهای اخیر متاسفانه چنین امری تحقق نیافت. آقای امیرعبداللهیان باید عنوان کنند که برای توسعه کشور چه برنامه هایی دارند؟ بحث ترانزیت به کلا فراموش شده است. در حوزه خزر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن برنامه وزارت خارجه چیست؟ گذرگاه های مرزی نیز متاسفانه چهره بدی از نظام به نمایش گذاشته است. دیپلماسی عمومی نیز مساله بعدی مهم است. طی سالهای اخیر این مساله رها شده است.  رابطه غرب نیز خلاصه شده به چند کشور محدود شده است. تروئیکای اروپایی فقط غرب نیست و ایران باید با همه کشورهای اروپایی روابط خوبی داشته باشد. محمود احمدی بیغش در ادامه با انتقاد از وقت محدود اعلام کرد که مطالب خود را جهت انتشار به مطبوعات واگذار خواهد کرد.

این خبر تکمیل می شود…..

311311

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.